جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰

رسول آذرگون:

مدیران فرهنگی از نگاه سلیقه ای به فلسطین فاصله بگیرند

جشنواره مردمی فیلم عمار

سینماپرس: کارگردان انیمیشن «موشک کاغذی» که در هفته فیلم جشنواره عمار در غزه اکران می شود، معتقد است کارگردانان و فیلمسازان می توانند با اثر خود پیام حمایت از مردم فلسطین را به جهان برسانند.

به گزارش سینماپرس، رسول آذرگون کارگردان انیمیشن «موشک کاغذی» که اثرش در قالب چهارمین اکران های جشنواره مردمی فیلم عمار در غزه فلسطین به نمایش درمی‌آید، درباره این موضوع گفت: جشنواره عمار با برگزاری هفته فیلم در غزه کاری حرفه ای انجام می دهد زیرا موجب می شود بازخورد نمایش این فیلم ها مستقیما به کارگردان برسد. اگر این مهم صورت بگیرد، جامعه آماری در این رابطه درست شود و بازخوردهای آن به بچه های فیلمساز برسد آنها می توانند در تولید فیلم های بعدی خود از آن استفاده کنند.

وی افزود: کمترین تاثیر فرهنگی برگزاری هفته فیلم جشنواره عمار در غزه، این است مردم این شهر فلسطین که این فیلم ها را می بینند، می توانند امیدوار شوند مردم دیگری هستند که از مقاومت فلسطینی‌ها حمایت می کنند.

این کارگردان اظهار کرد: قطعا این حمایت ما از مردم فلسطین مفید است و برای مردم غزه دلگرم کننده است و موجب می شود افرادی که در آنجا سختی هایی را می بینند و آن همه عذاب و فشار را تحمل می کنند و در جریان همدردی جامعه جهانی قرار بگیرند، متوجه شوند که گروه و یا جامعه‌ای با تولید یک اثر فرهنگی و هنری هم به فکرشان هستند. همچنین نتایج و اثرات این حرکت فرهنگی در دنیا منعکس می شود.

آذرگون اضافه کرد: جوامع و کشورهای دیگر نیز باید این قبیل اقدامات و حرکت ها را یاد بگیرند و آن را انجام بدهند. حتی می توانند جشنواره های تخصصی خود را به این سمت و سو ببرند. زیرا این اقدامات موجب کمک کردن به فلسطین در عرصه فرهنگی می شود. کارگردانان و فیلمسازان حداقل کاری که می توانند انجام بدهند این است که با کار خود پیام حمایت از مردم فلسطین را به سراسر جهان برسانند.

این کارگردان تصریح کرد: انیمیشن «موشک کاغذی» نیم نگاهی هم به ما دارد، از این جهت که کشورهای مختلفی در دنیا از جمله رژیم صهیونیستی و عربستان در حال انجام جنایت هایی علیه بشریت هستند اما وقتی ما یک موشک معمولی را آزمایش می کنیم تمام دنیا در همان شب علیه ما قطعنامه صادر می‌کنند.

آذرگون در بخشی از سخنانش با اشاره به مسأله عدم رویارویی ورزشکاران ایرانی با نمایندگان رژیم صهیونیستی عنوان کرد: نگاه ما جدای از سیاست، نگاهی فرهنگی است زیرا ما اینگونه به قضیه نگاه می کنیم که یک رژیم غاصبی آمده و مانع زندگی ملتی شده است. اگر چه ورزش هم همانند هنر روح مستقلی دارد اما حداقل کاری که می توانیم انجام دهیم این است که اینگونه عکس العمل نشان بدهیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نگاه سلیقه‌ای سینمای ایران در توجه به موضوع فلسطین یادآور شد: برخی مدیران فرهنگی ما یک جاهایی از همین مسأله فلسطین به عنوان «شو آف» استفاده می کنند. در حقیقت مدیران و مسئولان مسائل را به گونه ای پیش نمی برند که بتوان در این حوزه بهتر و جدی تر عمل کرد. زیرا برای کار درباره چنین مسأله‌ای باید مطالعه و تحقیق کرد چون کارهای سطحی زیادی در این زمینه انجام شده است.

آذرگون ادامه داد: کارهایی که تا امروز ساخته شده کم نیست اما در برابر آن همه فشار و هجمه ای که به مردم مظلوم فلسطین وارد می شود ناچیز است. در حقیقت باید تولیداتی جهانی انجام داد. ما باید آثار خوبی تولید کنیم که حتی دشمنان هم علاقمند به تماشای آن باشند. اگر مدیران فرهنگی مقداری از نگاه سلیقه ای فاصله بگیرند شاهد بهتر شدن وضعیت در این حوزه خواهیم بود.

کارگردان انیمیشن «موشک کاغذی» گفت: هرگونه اقدام کوچکی فرهنگی و غیر فرهنگی در مسیر حمایت از مقاومت مردم فلسطین، قطعا به پیشرفت روند مقاومت مردم این کشور کمک فراوانی می کند.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.