یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹

کارگردان مستند «کودک کشی»:

هفته فیلم جشنواره عمار در غزه، اتفاق مبارکی است

مستند کودک کشی

سینماپرس: مهدی لک با بیان اینکه استکبار ستیزی یکی از شعار های اصلی انقلاب اسلامی در ایران است، یادآور شد: به همین دلیل مهجور ماندن موضوع فلسطین در سینمای کشور تا امروز کم کاری مسئولان و هنرمندان در این حوزه است. در حقیقت ما تا امروز آرمانی زندگی نکردیم و به همین علت هم از آرمان های خود فاصله گرفتیم.

به گزارش سینماپرس، مهدی لک کارگردان مستند «کودک کشی» که اثرش در قالب چهارمین اکرانهای جشنواره مردمی فیلم عمار در غزه فلسطین به نمایش درمی‌آید، درباره این موضوع گفت:  برگزاری این هفته فیلم در غزه با توجه به محدودیت های شدیدی که مردم آنجا دارند اتفاق مبارکی محسوب می‌شود.

وی افزود: اگر بخواهیم آرمانی و سخت گیرانه به بررسی عملکرد سینمای ایران در برابر فلسطین بپردازیم، در زمینه اقدامات و کارهایی که باید تا امروز انجام می دادیم کوتاهی کردیم. زیرا موضوع فلسطین به عنوان مسئله نخست جهان اسلام مطرح است.

این کارگردان ادامه داد: این موضوع که فلسطین مسئله نخست جهان اسلام است در ابتدای انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) مطرح شد. البته در دهه اخیر این قضیه جدی‌تر شده است و هرچه به جلو می رویم ماجرای فلسطین جدی تر می شود و در بدنه مردم، هنرمندان و فرهیختگان نفوذ کرده است.

لک خاطرنشان کرد: بخشی از فرهیختگان که سینماگران و هنرمندان هستند درگیر این ماجرا شدند. اما اگر بخواهیم بررسی کنیم و ببینیم تا امروز در این زمینه خوب کار کرده ایم یا نه، نمی توانیم به فعالیت هایی که در این حوزه انجام دادیم نمره قبولی بدهیم.

وی اضافه کرد: دلیل این موضوع، بضاعت کم فنی ما در برابر جبهه مقابل است. ضمن اینکه به لحاظ کمی، آن میزان کاری که باید تا امروز تولید می کردیم را انجام ندادیم اگرچه همین میزان کار نیز امیدوار کننده است.

این کارگردان با بیان اینکه استکبار ستیزی یکی از شعار های اصلی انقلاب اسلامی در ایران است، یادآور شد: به همین دلیل مهجور ماندن موضوع فلسطین در سینمای کشور تا امروز کم کاری مسئولان و هنرمندان در این حوزه است. در حقیقت ما تا امروز آرمانی زندگی نکردیم و به همین علت هم از آرمان های خود فاصله گرفتیم.

لک با اشاره به مسلئله عدم رویارویی ورزشکاران کشورهای مسلمان با نمایندگان رژیم صهیونیستی در حمایت از فلسطین حمایت کردند، عنوان کرد: برد چنین فعالیت هایی بسیار زیاد است و تاثیرگذاری حرکت های آنها قابل توجه است.

وی اظهار داشت: البته پیش بینی می‌کنم در آینده فشارهای بیشتری را بر ورزشکاران وارد کنند تا دیگر چنین حرکت هایی را ورزشکاران کشورهای اسلامی در برابر نمایندگان آنها در میدان های ورزشی جهانی انجام ندهند. البته در مجموع امیدوارم همچنان استمرار داشته باشد و جشنواره مردمی فیلم عمار نیز بتواند به صورت پیوسته در این آتش بدمد.

لک در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد: فیلمسازی درباره مقاومت مردم فلسطین به عنوان یک ابزار تاثیرگذار فرهنگی تاثیر شناخته شده و مهمی در حمایت از این حرکت آنها دارد. این همان موضوعی است که آنها در تهاجم فرهنگی برعلیه ما از آن استفاده می کنند. از این روی خیلی بهتر است ما با استفاده از سینما که همان سلاح متعارف آنها است با دنیای غرب روبرو شویم و با آنها مبارزه کنیم.

وی اضافه کرد: کمترین تاثیر تولید فیلم با موضوع مقاومت مردم فلسطین آگاه سازی قشری را به همراه دارد که درگیر این ماجرا هستند. این موضوع موجب می شود که مردم بیدار شوند و از گروه های مقاومت حمایت کنند. همچنین مطمئن می شوند که راهی به غیر از مبارزه و مقاومت ندارند.

این کارگردان در پایان تصریح کرد: از طرف دیگر افرادی که مشغول مقاومت هستند می بینند که جبهه‌ای بوجود آمده که افرادی کار تبلیغاتی آن را انجام می دهند، بحث سینما و فعالیت آن موجب دلگرمی این مبارزان می شود.

گفتنی است بر اساس اعلام جشنواره عمار، چهارمین دوره اکران های این جشنواره، از چهارشنبه ۲۳ اسفند به مدت ۳ روز در شهر غزه صورت می گیرد و  ۱۵ اثر جشنواره عمار و سینمای انقلاب از جمله یتیم خانه ایران، فرشتگان قصاب، سفری برای بازگشت، کلاس، علمک، آنتراکت، بدون مرز، ولد و ... برای مردم اکران می شوند. اکرانهای روز پایانی این هفته فیلم نیز به نمایش آثار ویژه کودک و نوجوان اختصاص یافته است.

*مشرق

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.