یکشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳

مطرح ترین فیلم های سینمای جهان در سالی که گذشت - بخش اول

تحسین شده ترین فیلم های جهان توسط منتقدان و جشنواره ها / تنوع ژانر در بین آثار مهم سال گذشته

مطرح ترین فیلم های سینمای جهان-بخش اول

سینماپرس: علی ناصری/ در سال ۲۰۱۷ و در ماه های نخست سال ۲۰۱۸ ما شاهد تولید و اکران فیلم های بسیاری در سطح سینمای جهان بودیم که منتقدان زیادی در رابطه با آن ها قلم زدند و به این ترتیب این آثار به عنوان مطرح ترین فیلم های سینمایی سال گذشته معرفی شدند؛ علاوه بر این بسیاری از این آثار توانستند مخاطبان زیادی را به سالن های سینما بکشانند و موفقیت تجاری زیادی را نیز نصیب تهیه کنندگان شان نمایند.

برای دست یافتن به لیست بهترین فیلم های سال که معمولاً به صورت میلادی محاسبه می شوند در این مقاله سعی شده بهترین فیلم های سال ۱۳۹۵ در جهان که مصادف با سال ۲۰۱۶ میلادی است را معرفی کنیم. معمولاً فیلم های برتر سال از آخرین آکادمی اسکار تا آکادمی اسکار بعدی که پایانی بر فصل جوایز و جشنواره های یک سال است انتخاب می شوند. در این مقاله به ۳۲ فیلم مهم سال در چهار بخش می پردازیم و لازم به ذکر است که این ۳۲ فیلم فقط بر اساس آرای منتقدان و کسب جوایز از جشنواره های مختلف انتخاب شده اند و نگارنده در انتخاب آنها هیچ سلیقه ای به کار نبرده است. فیلم ها به ترتیب از تحسین شده ترین اثر معرفی می شوند.

۱- برو بیرون (Get out)

«برو بیرون» فیلم سینمایی  را می توان تحسین شده ترین اثر سینمایی سال ۲۰۱۷ در بین منتقدان دانست. این فیلم ترسناک که اولین فیلم سینمایی جردن پیل به حساب می آید مطمئناْ بهترین فیلم اولی سال ۲۰۱۷ است.

جیمز براردینلی درباره این فیلم در حالیکه جردن پیل را فیلمسازی باهوش خطاب کرد نوشته: «فیلم درباره‌ی ارجاعات نژادی چیزهایی برای گفتن دارد که البته درک جزئیات آن، بسته به خود بیننده است. ملاحظاتی درباره‌ی تفاوت میان فرهنگ سفیدپوستان و سیاه‌پوستان و آمیزه‌ای عجیب از حسادت و مدارا که ممکن است در ذهن و گرایشات هر فردی وجود داشته باشد.»

کریستوفر نولان از کسانی بود که این فیلم را بسیار تحسین کرد و درباره آن گفت: «فیلم «برو بیرون» از جوردن پیل را وقتی نگاه می کردم دقیقاً نمی دانستم چه چیزی در انتظارم است و در پایان فقط می توانستم بگویم که یک اثر بسیار عالی بود چرا که بسیار کم پیش می آید که فیلمی این چنین غافلگیر کننده ببینید. حال اگر فیلم هیجان انگیزی هم باشد دیگر همه چیز برای یک تجربه ی به یاد ماندنی مهیاست.»

پل توماس اندرسون نیز درباره این فیلم گفت: «اواسط فیلمبرداری «برو بیرون» ساخته ی جوردن پیل در زمستان بود که به لندن سفر کردم و چند روز را با تیم سازنده ی این فیلم گذراندم. من در آن زمان سخت مشغول پروژه ی «رشته خیال» بودم و ذهنم درست کار نمی کرد. احساس می کردم سرد بودن هوا باعث شده بازیگرانم آن طور که باید نتوانند به ایفای نقش بپردازند. همه یکشنبه ها به سینما می رفتم و فیلم می دیدم تا مگر الهام بخش ذهن آشفته من باشند. در یکی از روز ها تصمیم گرفتم به سراغ جوردن پیل و فیلمش بروم و از نزدیک فیلمبرداری آن را مشاهده کنم. من همواره یکی از طرفداران سبک کارگردانی جوردن پیل بوده ام و کارهایی که در تلویزیون کارگردانی کرده بود را دوست داشتم. فیلم او تاثیر زیادی روی من گذاشت و برایم بسیار الهام بخش بود.»

این فیلم در سایت متاکریتیک نمره ۸۴ از صد را دریافت کرد و سایت روتن توماتوز نیز به این فیلم نمره ۹۹ از ۱۰۰ را داد. همچنین کاربران سایت IMDB نیز به این فیلم نمره ۷.۷ از ۱۰ را دادند و «برو بیرون» از کاربران گوگل نیز نمره ۸۷ از ۱۰۰ را دریافت کرد.

«برو بیرون» با بودجه ۴.۵ میلیون دلار ساخته شد و در گیشه ۲۵۵ میلیون دلار فروش داشت. همچنین این فیلم توانست در آکادمی اسکار و گلدن گلاب نامزد دریافت جوایز اصلی شود که در این بین جایزه بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی از آکادمی اسکار را از آن خود کرد.

در خلاصه داستان «برو بیرون» آمده است: کریس یک جوان آفریقایی-آمریکایی است که برای دیدار با خانواده نامزدش، رز، به خانه شان رفته است. در ابتدا همه چیز خوب به نظر می رسید اما کم کم حرف هایی در مورد اتفاقات رخ داده در آنجا بازگو می شود که ترس را بر دل کریس می اندازد. یک سری حقایقت دیرینه که به طور فزاینده ای نگران کننده است

.

۲- مرا به اسم خودت صدا بزن (Call me by your name)

یکی دیگر از فیلم های تحسین شده سال ۲۰۱۷ را می توان درام عاشقانه «مرا به اسم خودت صدا بزن» اثر لوکا گواداگنینو دانست. فیلمنامه این این فیلم که یک اثر اقتباسی از رمانی به همین نام است توسط جیمز ایوری کارگردان مطرح نوشته شده که بسیار مورد تحسین قرار گرفت. «مرا به اسم خودت صدا بزن» محصول مشترک ایتالیا، انگلیس، برزیل و فرانسه است.

دیوید الریچ منتقد ایندی وایر درباره «مرا به اسم خودت صدا بزن» نوشته: «آخرین لحظات هنرنمایی «گوانداگنینو» در این اقتباس سینمایی، دو ساعت ابتدایی فیلم را در پرتره ای از رابطه ی دو نفر که قصد دارند خودشان را قبل از اینکه دیر بشود بشناسند.»

جاستین چنگ منتقد لس آنجلس تایمز نیز درباره این فیلم نوشته: «نحوه داستان‌گویی «گواداگنینو» بسیار قوی است اما هیچ وقت به مرز خودشیفتگی نمی رسد. او نگاه ما را خیره به ظاهر و باطن همه چیز می کند، خیره به گنجینه ها و رازهایی که در این بهشت ایتالیایی دفن شده است و صد البته درباره عواملی که زوج هایی مثل «الیو» و «الیور» را از یکدیگر جدا می کنند.»

«مرا به اسم خودت صدا بزن» از سایت متاکریتیک توانست نمره ۹۳ از ۱۰۰ را دریافت کند و از سایت روتن توماتوز نمره ۹۵ از ۱۰۰ به این فیلم رسید. کاربران IMDB نیز به این فیلم نمره ۸.۱ از ۱۰ را دادند و کاربران گوگل نیز نمره ۹۱ از ۱۰۰ را به این فیلم دادند.

«مرا به اسم خودت صدا بزن» با بودجه ۳.۵ میلیون دلار ساخته شد و در گیشه به فروش ۳۴.۶ میلیون دلار رسید. این فیلم در نودمین آکادمی اسکار و هفتاد و یکمین مراسم بفتا جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را از آن خود کرد.

در خلاصه داستان «مرا به اسم خودت صدا بزن» آمده است: در سال ۱۹۸۳، در شمال ایتالیا، پسر هفده ساله ای به نام الیو دنیای جدیدی را در رابطه جدیدش کشف می‌کند که مسائل گوناگونی را برایش رقم می‌زند

.

۳- شکل آب (The shape of water)

تحسین شده ترین فیلم در جشن ها و جشنواره های مختلف در سال ۲۰۱۷ را می توان جدیدترین اثر سینمایی گیرمو دل تورو فیلمی عاشقانه و فانتزی با عنوان «شکل آب» دانست.

گای لوج منتقد ورایتی در حالی که «شکل آب» را اوج سینمای گیرمو دل تورو عنوان کرده در نقدی درباره این فیلم نوشت: «باید این اثر کمپانی فیلمسازی «فاکس سرچ لایت» را سطح بالاترین اثر این فصل قلمداد کنند، چرا که از تمام سورپرایزهایی که این فیلم برای ما دارد، بهترین آن، رمانتیک بودن بسیار زیاد آن و نگاه این فیلم به این عشاق به عنوان شاهراه های زندگی اشاره کرد.»

کریستوفر نولان از سینماگرانی بود که فیلم جدید دل تورو را تحسین کرد و گفت: «چند سال پیش فرصت آن را داشتم که با گی یرمو دل تورو گفت و گویی داشته باشم، در نتیجه مجالی پیش آمد تا فیلم های او را نیز نگاه کنم. وقتی  «شکل آب» را از او دیدم متوجه شدم که این اثر یکی از کارهائی است که او با روح و جان خود برایش زحمت کشیده است و تا جای او نباشید نمی توانید درک کنید که وقتی او می گوید یکی از بهترین فیلم های عمرش را کارگردانی کرده چه معنایی دارد. فیلم «شکل آب» ساختاری مشابه فیلم های دیگر او دارد ولی کارگردانی اش به گونه ایست که حرف های بیشتری در مقایسه با آن ها برای گفتن دارد.»

رابی کالینز منتقد دیلی تلگراف نیز در نقدی درباره «شکل آب» نوشت: «فیلم جدید گیرمو دل تورو همانند بهترین حمامی که در عمرتان داشته‌اید، هیجان را به تمام بخش‌های بدن‌تان وارد می‌کند  طوری که فیلم دیگری به آن دسترسی پیدا نمی‌کند.»

«شکل آب» از سایت متاکریتیک نمره ۸۷ از ۱۰۰ را دریافت کرد و سایت روتن توماتوز نیز به این فیلم ۹۲ از ۱۰۰ را داد و کاربران IMDB به این فیلم از ۱۰ نمره ۷.۶ و کاربران گوگل نمره ۸۲ از ۱۰۰ را به این فیلم دادند.

«شکل آب» با بودجه ۱۹.۵ میلیون دلار ساخته شده و در گیشه ۱۵۲.۳ میلیون دلار فروش داشت. این فیلم برنده شیر طلای جشنواره ونیز و بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از آکادمی اسکار بهترین کارگردانی از گلدن گلاب شد.

در خلاصه داستان «شکل آب» آمده است: اتفاقات فیلم در سالهای ۱۹۶۳ در آمریکا و در پشت پرده جنگ سرد رخ می‌دهد. در جایی که دختری تنها (هاوکینز) در یک آزمایشگاه مخفی بسیار حفاظت شده ی دولت به دام افتاده است. به نظر می‌رسد او در این مکان زندگی یکنواختی داشته باشد، اما وقتی که همراه با همکار خود زِلدا (اسپنسر) یک آزمایش فوق محرمانه را کشف می‌کنند، زندگیشان به کلی عوض می‌شود

.

۴- لیدی برد (Lady bird)

جدیدترین اثر سینمایی گرتا گرویگ با عنوان فیلم کمدی لیدی برد (کفشدوزک) یکی از تحسین شده ترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۷ است.

ای ای دوود در نقدی مثبت نسبت به این فیلم نوشت: «فیلم سینمایی «لیدی برد» مورد واقعا خاصی است؛ فیلمی خنده دار، دارای جهان بینی و صادقانه درباره دوران بلوغ که باعث می شود فیلم های دیگر این حوزه شبیه به کلیشه های تکراری به نظر برسند.»

اریک کوهن منتقد ایندی وایر نیز درباره این فیلم نوشت: «فیلم سینمایی «لیدی برد» در عین حال که شما را غرق در لذت می کند بسیار صادقانه است، فیلمی تکان دهنده و زنانه درباره دوران بلوغ که هیچ وقت آشنایی خود با این داستان را به نقطه منفی ای تبدیل نمی کند. «گرویگ» موفق شده است تا داستان خود را به خوبی تعریف کند.»

«لیدی برد» از سایت متاکریتیک توانست نمره ۹۴ از ۱۰۰ و از ساخت روتن توماتوز نمره ۹۹ از ۱۰۰ را دریافت کند. همچنین کاربران IMDB به این فیلم نمره ۷.۶ از ۱۰ و کاربران گوگل نمره ۸۱ از ۱۰۰ را دادند.

فیلم سینمایی «لیدی برد» با بودجه ۱۰ میلیون دلار ساخته شد و توانست در گیشه ۵۹.۴ میلیون دلار فروش داشته باشد. «لیدی برد» توانست جایزه بهترین فیلم کمدی یا موزیکال را از گلدن گلاب دریافت کند.

در خلاصه داستان «لیدی برد» آمده است: کریستین در مسیر زندگی مبارزه می کند. او مانند مادرش دوست داشتنی, قابل احترام و قدرتمند است. مادر او پرستاری است که بعد از اینکه پدر کریستین شغلش را از دست داد، مجبور است به سختی کار کند تا از پس مشکلات زندگی بر بیاید

.

۵- پروژه فلوریدا (Florida project)

درام کمدی شان بکر را می توان بهترین فیلم جریان مستقل آمریکا در سال ۲۰۱۷ دانست. این فیلم که «پروژه فلوریدا» نام دارد با وجود اینکه در جشنواره ها و آکادمی های سال ۲۰۱۷ حضور چندان پر رنگی نداشت اما در بین منتقدان یکی از محبوب ترین فیلم های سال ۲۰۱۷ محسوب می شود.

این فیلم در بین ۹ فیلم برتر جشنواره کن به انتخاب ورایتی قرار گرفت و ورایتی در نقد کوتاهی درباره آن نوشت: «بعد از فیلم درخشان «نارنگی» که با گوشی آیفون فیلمبرداری شده بود، اولین ساخته بلند شان بیکر روایتگر قصه‌ای است که در به نمایش گذاشتن عواطف انسانی کم‌نظیر به نظر می‌رسد.»

سندی آنگولو چن نیز درباره این فیلم نوشت: «شان بکر یک درام قدرتمند باورنکردنی را تعریف می کند که نگاه حیرت انگیز، تکان دهنده و واقع بینی به دنیای مدرن دارد.»

«پروژه فلوریدا» نمره ۹۲ از ۱۰۰ را از سایت متاکریتیک و نمره ۹۵ از ۱۰۰ را از سایت روتن توماتوز دریافت کرد. همچنین کاربران سایت IMDB به این فیلم نمره ۷.۷ از ۱۰ و کاربران گوگل نمره ۸۰ از ۱۰۰ را به این اثر سینمایی دادند.

از آنجا که فیلم سینمایی «پروژه فلوریدا» یک اثر مستقل در سینمای آمریکا حساب می شود با بودجه ۲ میلیون دلار ساخته شد و توانست در گیشه ۸.۴ میلیون دلار فروش داشته باشد. این فیلم از تحسین شده ترین فیلم هایی است که در سال گذشته در جشنواره کن به نمایش در آمد.

در خلاصه داستان «پروژه فلوریدا» آمده است: دختر شش‌ساله‌ای با گروهی از دوستانش از تابستان فلوریدایی لذت می‌برد و همگی از بزرگ‌ترهای‌شان بی‌خبرند که دوران سخت و بحرانی را تجربه می‌کنند

.

۶- بی عشق (Loveless)

درام تلخ «بی عشق» آخرین اثر سینمایی آندری زویاگینتسف روسیه ای را می توان تحسین شده ترین فیلم از سینمای اروپا در سال ۲۰۱۷ دانست. «بی عشق» در جشنواره ها و بین منتقدان مختلف دنیا مورد تحسین قرار گرفت.

این فیلم محبوب ترین فیلم در بین منتقدان در زمان برگزاری جشنواره کن شد و ورایتی آن را بهترین فیلم جشنواره کن معرفی کرد و در نقدی راجع به آن نوشت: «این فیلم ۱۲۸ دقیقه‌ای درباره بحران همدلی است که طبقه متوسط روسیه را تبدیل به منطقه‌ای جنگی میان مردان و زنان کرده است. زویاگینتسف در مقام کارگردان مضامین مورد نظرش را چنان دقیق، حزن‌انگیز و فراگیر به تصویر می‌کشد که از مرزهای ملی فراتر می‌رود و با تماشاگران سراسر دنیا ارتباط برقرار می‌کند. فیلمساز روس با دریافت جایزه هیات داوران هفتادمین جشنواره فیلم کن، دست پر به خانه بازگشت.»

پیتر بردشاو منتقد گاردین در نقدی درباره «بی عشق» نوشت: «فیلم سینمایی «بی‌عشق» ساخته آندره زویاگینتسف داستانی مرعوب‌ کننده، رمزآمیز و بی ‌پرده از فاجعه روانی می‌گوید: درامی با  فرمی ظاهرا وابسته به تریلری جنایی. فیلم قدرت هیپنتیزم‌ کننده و ابهام غیرقابل تحملش را تا پایان داستان حفظ می‌کند.»

«بی عشق» از سایت متاکریتیک نمره ۸۷ از ۱۰۰ از سایت روتن توماتوز نمره ۹۳ از ۱۰۰ را دریافت کرد و کاربران IMDB نیز به این فیلم نمره ۷.۸ از ۱۰ و کاربران گوگل نمره ۸۰ از ۱۰۰ را دادند. سایت راجر ایبرت نیز به این فیلم نمره ۳.۵ از ۴ را داد.

«بی عشق» در گیشه ۴.۲ میلیون دلار فروش داشت و توانست جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره کن ۲۰۱۷ را از آن خود کند و در جشنواره فیلم لندن جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد. همچنین این فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم زبان خارجی گلدن گلاب و اسکار نیز بود اما موفق به دریافت هیچ یک از این دو جایزه نشد.

در خلاصه داستان «بی عشق» آمده است: این فیلم درباره بشر سنگدل و بی‌مروت، شکننده و در هم شکسته است و تصویری بی‌پروا از تلاش های یک خانواده بی عشق را نمایش می‌دهد

.

۷- سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری (Three billboards outside Ebbing Misouri)

پیش از برگزاری آکادمی اسکار همه فیلم سینمایی «سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری» اثر جدید مارتین مک دانا را برنده قطعی این جایزه می دانستند که البته این اتفاق رخ نداد. جدیدترین اثر سینمایی مارتین مک دانا را می توان تحسین شده ترین فیلم در کارنامه او و تحسین شده ترین فیلم سینمایی از کشور انگلیس در سال ۲۰۱۷ دانست.

ژان بروکس منتقد گاردین نیز در نقدی درباره این فیلم نوشت: «آن‌هایی که با کار «مک دانا» آشنا هستند از اینکه بشنوند «سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری» یک اثر پر رنگ و جسورانه است که به خوبی پرداخت شده و به غنا نوشته شده است، تعجب نخواهند کرد. کارناوالی خشونت‌ باز از زندگی در یک شهر کوچک آمریکایی. با این حال، یک قلب بزرگ تپنده و حتی دلسوزی ناخوشایندی برای ساکنان پر سروصدایش دارد.»

رابی کالین منتقد تلگراف نیز در نقدی مثبت نسبت به این فیلم نوشت: «تمامی نکات مثبت «سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری» باعث می‌شود تا رضایتی بی‌نظیر از تماشایش دست دهد. با این حال این رضایت ناشی از بازی‌های درخشان و فیلم‌نامه‌ای خوش قریحه است و نه هیچ چیز دیگری است.»

«سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری» از سایت متاکریتیک نمره ۸۸ از ۱۰۰ و از سایت روتن توماتوز نمره ۹۲ از ۱۰۰ را دریافت کرد. کاربران IMDB نیز به این فیلم نمره ۸.۳ از ۱۰ و کاربران گوگل نمره ۸۷ از ۱۰۰ را به این فیلم دادند.

فیلم سینمایی «سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری» با بودجه ۱۲ میلیون دلاری ساخته شد و توانست ۱۴۴.۷ میلیون دلار در گیشه فروش داشته باشد. این فیلم موفق به کسب جوایزی از جمله بهترین فیلم درام از جشن گلدن گلاب و بهترین فیلم از آکادمی بفتا شد. همچنین جایزه بهترین فیلمنامه در جشن گلدن گلاب نیز به این فیلم سینمایی رسید.

در خلاصه داستان «سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری» آمده است: میلدرد هیز بعد از گذشت چند ماه از مرگ دخترش، از حل پرونده ی قتل دخترش توسط پلیس دلسرد می شود و به گونه ای می بایست خودش دست به کار شود. او شروع به رنگ آمیزی ۳ بیلبورد در بیرون از شهر می کند که در مورد کم کاری کلانتر شهر چیزی نوشته است. نزاعی میان این زن و پلیس اتفاق می افتد که

۸- مربع (The square)

«مربع» رابن اوستلند کارگردان سوئدی سینما مطمئناْ تحسین شده ترین فیلم سینمایی این کارگردان است که باعث شد تا توجه جهانیان به این فیلمساز معطوف شود.

اوون گیلبرمن منتد ورایتی در نقدی درباره «مربع» نوشت: «نگاه گزنده‌ فیلم، به ورای دنیای هنر است. این یک مثال فوق‌العاده از توانایی اوستلند در تبدیل مشاهدات اجتماعی به یک واقعه‌ی تنش‌آمیز است. او تلفیقی‌ست از هیچکاک و برگمان در اواسط دوران حرفه‌ایش»

سایت راجر ایبرت نیز درباره این فیلم نوشت: «فیلم با طنزی ویژه کشورهای اسکاندیناوی مفهوم هنر را به هجو می کشد و رفته رفته با نمایش اختلاف طبقاتی، تمام تعاریف از پیش تعیین شده تماشاگر درباره زندگی معاصر را به چالش می کشد و به زیر سوال می برد.»

«مربع» از سایت متاکریتیک نمره ۷۲ از ۱۰۰ و از سایت روتن توماتوز نمره ۸۳ از ۱۰۰ را دریافت کرد. این فیلم خاص توانست از کاربران IMDB نمره ۷.۴ از ۱۰ و از کاربران گوگل نمره ۷۱ از ۱۰۰ را دریافت کند.

فیلم سینمایی «مربع» با بودجه ۵.۵ میلیون دلار ساخته شد و تنها توانست ۸.۶ میلیون دلار در گیشه بفروشد. این فیلم که محصول مشترک سوئد، آلمان، فرانسه و دانمارک است توانست در سال گذشته مهم ترین جایزه سینمایی جهان را از آن خود کند و برنده نخل طلای کن شد. «مربع» نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم زبان خارجی گلدن گلاب و اسکار بود که هیچ یک از این دو جایزه را نتوانست تصاحب کند.

در خلاصه داستان «مربع» آمده است: یک تجربه هنری قرار است با مشارکت عامه مردم در یکی از میدان‌های یک شهر مهم اروپایی برپا شود؛ اما اوضاع به هم می‌ریزد و

منتظر شماره بعدی این مقاله باشید...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.