سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱

انتشار مبالغ حمایتی بنیاد سینمایی فارابی از پروژه های سینمایی در دهه ۱۳۹۰ / وجود فیلم های مساله دار و ناموفق در میان حمایت شدگان

بنیاد سینمایی فارابی*

سینماپرس: بنیاد سینمایی فارابی جزییات حمایت این بنیاد از فیلم های سینمایی در ۶ سال گذشته را به تفکیک سال و نوع کمک اعم از تسهیلات، مشارکت و ... منتشر نمود.

به گزارش سینماپرس، بنیاد سینمایی فارابی در واپسین روزهای سال ۱۳۹۶، لیست رقم کمک‌های پرداختی به فیلم‌های سینمایی از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ را منتشر کرد که بر اساس این لیست، بیش از ۳۲۹ فیلم سینمایی دست کم ۸۳ میلیارد و هشتصد و سی و پنج میلیون تومان را در قالب‌های تسهیلات، مشارکت، ساخت و خرید حقوق دریافت کرده‌اند. برخی از فیلم ها به جز دریافت نقدی از تجهیزات فنی بنیاد سینمایی فارابی نیز استفاده کرده اند که هزینه این بخش در گزارش نیامده است. روند اطلاع رسانی مربوط به پرداخت پروژه های سینمایی قبل از سال ۱۳۹۰ نیز به مرور اعلام خواهد شد.

 بنیاد سینمایی فارابی از نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی است که مأموریت کمک، سرمایه گذاری و مشارکت در پروژه های سینمایی را در بیش از سه دهه اخیر بر عهده داشته و صدها میلیارد تومان به سازندگان فیلم‌های سینمایی در این سال و اندی سال اخیر پرداخت. مشخص نیست چه میزان از این پرداخت‌ها در چه بازده زمانی به حساب فارابی بازگشته است. مدیران فارابی نیز ترجیح می‌دهند با سینماگران وارد چالش نشوند و تاکنون درباره مراودات مالی سینما سخن به میان نمی‌آوردند.

۳۲۹ فیلم سینمایی که با ۸۳ میلیارد تومان سرمایه گذاری دولتی ساخته شد + اسناد

پس از راه اندازی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات، به درخواست نگارنده در اقدامی بی‌سابقه در تاریخ سینما، لیست فیلم‌هایی از بنیاد سینمایی سازمان سینمایی در حد فاصل سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ به بنده اعلام و سپس همان لیست با حذف بخش مجموع توسط این بنیاد راساً نیز منتشر شد. آن گونه که فارابی اعلام کرده، دست کم ۳۲۹ فیلم در حد فاصل ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ از منابع عمومی استفاده کرده‌اند که این میزان بیش از ۸۳ میلیارد و هشتصد و هشتصد و سی و پنج میلیون تومان دریافت داشته‌اند.
در پایان این لیست تأکید شده با توجه به آنکه بخشی از پرداخت به شماری از فیلم‌های تولیدی در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ همچنان باقی مانده، نام این فیلم‌ها در سال ۱۳۹۷ اعلام خواهد شد و بنابراین، این لیست طولانی تر و رقم پرداختی به فیلم‌های سینمایی نیز بیش از ۸۳ میلیارد و هشتصد و سی و پنج میلیون تومان است.

 

نکته قابل تأمل اینکه ۱۰.۱ میلیارد تومان از ۸۳ میلیارد تومان پرداختی فارابی به فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش رسیده که در کنار ۷.۲ میلیارد تومان پرداختی مؤسسه رسانه های تصویری به این فیلم مجموعاً ۱۷.۳ میلیارد شده است! در رده بعدی نیز فیلم «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا با ۶.۱ میلیارد تومان دریافتی قرار داد و در این میان شمار فیلم‌هایی که دریافت‌های میلیاردی داشته‌اند، کم نیست. جالب‌تر آنکه برخی مدعیان سینمای مستقل و اشخاصی که مدعی بودند حتی یک ریال از دولت برای فیلم‌هایشان دریافت نکرده‌اند، نظیر محمدحسین فرحبخش در این لیست قرار دارند!
هرچند این اقدام برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران رخ داد، بی‌گمان بدون همراهی مسئولان سینمایی که حتماً بابت انتشار این رقم‌ها با فشار شماری از سینماگران مواجه می‌شوند، رخ نمی‌داد و از این منظر باید تأکید کرد، سرانجام قفل عدم شفافیت که همواره برخی سینماگران مانع جدی آن بودند، با تعامل مسئولان با رسانه شکسته شد.

 

با در نظر گرفتن این اتفاق در کنار انتشار اطلاعات اولیه هزینه‌های سی و دومین و سی و سومین جشنواره فیلم فجر و همچنین انتشار اسناد پرداخت ۱۷.۳ میلیارد تومانی به سازندگان فیلم سینمایی رستاخیز، باید از اقدامات استقبال کرد و با پیگیری مستمر در سال‌های آینده، به این شفافیت تداوم بخشید و در عین حال به دنبال توسعه این شفافیت در سایر بخش‌های سینما و فرهنگ و در عین حال دیگر حوزه‌ها بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.