سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵

انتقاد یک کارگردان از ضعف سیاستگذاری سینمایی درباره فلسطین

دختر سنگ فروش

سینماپرس: کارگردان انیمیشن «دختر سنگ فروش» که اثرش در قالب اکران فیلم های جشنواره عمار در غزه به نمایش در آمد، گفت: «تولیدات زیادی درباره مقاومت مردم فلسطین ندیدم که نتیجه گیری کنم سینما دین خود را نسبت به آرمان های فلسطین ادا کرده است.»

به گزارش سینماپرس، محمد جواد بابایی کارگردان انیمیشن «دختر سنگ فروش» که اثرش در چهارمین دوره اکران‌های جشنواره مردمی فیلم عمار در غزه فلسطین به نمایش درآمد، درباره ساخت فیلم در موضوع غزه و فلسطین گفت: برگزاری هفته فیلم عمار در غزه در صورتی که فیلم های مرتبط با موضوع فلسطین و محور مقاومت را برای مردم آنجا اکران شود اقدام بسیار خوبی است و موجب آگاهی بخشی به مردم فلسطین می شود.

وی افزود: از طرف دیگر برگزاری هر نوع هفته های فیلم در خارج از کشور ازجمله در غزه به نوعی تبلیغی برای آثار ساخته شده در داخل کشور است. همچنین زمینه آشنایی مردم این شهر با هنرمندانی که در ایران اثر تولید می کنند را نیز فراهم می کند.

زمینه ارتباط با هنرمندان فلسطینی فراهم شود

وی ادامه داد: اگر زمینه مناسبی برای ارتباط با هنرمندانی که در فلسطین فعالیت می کنند ایجاد شود و اقداماتی در حوزه سوژه یابی و ایده یابی انجام شود فرصت های بسیار خوبی برای فعالیت مستندسازان داخلی شکل می گیرد. زیرا این به روز بودن و استفاده از ایده ها و سوژه های بکر و جدید در نگارش فیلمنامه ها بسیار مهم است.

بابایی خاطرنشان کرد: برگزاری برنامه های هفته فیلم در غزه موجب می شود که مردم این شهر و فلسطینی ها متوجه شوند که در کشورهای دیگر نیز افرادی هستند که به فکرشان هستند و برای آنها اثر تولید می کنند. برگزاری چنین برنامه هایی، حرکتی قابل تحسین و ارزشمند است.

سینما دین خودرا به آرمان های فلسطین ادا نکرد

وی درباره تولیدآثار در حوزه مقاومت گفت: تولیدات زیادی درباره مقاومت مردم فلسطین ندیدم که نتیجه گیری کنم سینما دین خود را نسبت به آرمان های فلسطین ادا کرده است. البته شاید در بخش سینمایی کارهایی صورت گرفته باشد که آن هم به نظرم بسیار اندک است. اما در حوزه انیمیشن و برای رده سنی کودکان و نوجوانان آثار بسیار کم تری تولید شده است.

سفارشی درباره ساخت اثر درباره فلسطین وجود ندارد

این کارگردان یادآور شد: تا چند سال قبل در حوزه فلسطین کارهای محدودی ساخته شده بود، اما هرچه زمان گذشته میزان تولید آثاری با موضوع فلسطین بسیار کاهش پیدا کرده است. من نیز چند سالی می شود کاری تولید نکردم و از همه بدتر اینکه حتی سفارشی هم برای ساخت چنین آثاری وجود ندارد.

سیاستگذاری مدیران در جهت ساخت اثر درباره فلسطین نیست

بابایی اظهار داشت: یکی از دلایل مهم و اصلی این مسئله نبود فیلمنامه خوب و مناسب است. در یک بخش، طرح هایی که برای تولید ارائه می شود آنچنان که باید خوب نیست و در بخش دیگر نیز نبود ارتباط های لازم با فلسطین و مردم و هنرمندان آن کشور این وضعیت را به وجود آورده است. نکته دیگر اینکه سیاست گذاری که در حوزه فلسطین در سینمای کشور انجام می شود بسیار ضعیف است. حتی می توان گفت که جهت گیری آن حتی به این سمت و سو هم نیست.

این کارگردان در پایان گفت: فیلمسازی درباره مقاومت مردم فلسطین تاثیر بسیار بالایی در حمایت از این حرکت آنها دارد. زیرا زمانی که مردم و جوانان فلسطینی آثار ما را تماشا می کند به این نتیجه می رسند که دیده می شوند و ما از مقاومت آنها حمایت و پشتیبانی می کنیم.

بنابراین گزارش،  چهارمین دوره اکران های جشنواره عمار در غزه، از چهارشنبه 23 اسفند به مدت 3 روز در شهر غزه صورت گرفت. اکران های روز پایانی این هفته فیلم نیز به نمایش آثار ویژه کودک و نوجوان اختصاص یافته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.