سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴

عربستان در تکاپوی شراکت با مدارس فیلمسازی غرب

کریس فنتون

سینماپرس: عربستان سعودی در حال تلاش برای تبدیل شدن به مرکز تهیه فیلم و جذب سرمایه گذاری سینمایی در منطقه غرب آسیا بوده و در همین زمینه پروژه ای ۱۰ میلیارد دلاری را آغاز کرده است.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، کریس فنتون رییس سابق گروه تهیه فیلم دی‌ام‌جی در حال انجام مذاکراتی گسترده است تا مسئولیت هدایت یک ابتکار سینمایی جدید و گران‌قیمت از سوی عربستان سعودی را بر عهده بگیرد.

هنوز عنوان کاری دقیق او مشخص نشده و قراردادی بسته نشده است اما فنتون قرار است در این پروژه نقشی اساسی بازی کند چون مسئولیت هدایت صندوقی ۱۰ میلیارد دلاری را برای اداره کل فرهنگ بر عهده خواهد داشت و به طور مستقیم به رییس آن احمد المیزاد گزارش خواهد داد. اداره کل فرهنگ مستقیما به کابینه ولیعهد و مخصوصا وزارت فرهنگ و اطلاعات گزارش می‌دهد و وزارت‌خانه هم در ارتباط مستقیم با ولیعهد محمد بن سلمان است.

قرار است از پول سعودی به چند منظور استفاده شود اما هدف اصلی این است که این کشور به عنوان مرکز تهیه فیلم و جذب سرمایه‌گذاری سینمایی در خاورمیانه شناخته شود. یکی از سناریوها این است که عربستان در فیلم‌های استودیویی هالیوودی به این شرط سرمایه‌گذاری کند که آن استودیوها به آنها در مورد تهیه فیلم‌های بزرگ داخل کشور مشاوره اختصاصی بدهند و هدف نهایی این است که استودیوهای بزرگ، سعودی‌ها را به عنوان بازیگران عرصه سرگرمی و نه فقط تامین‌کننده پول ببینند.

علاوه بر این،‌ عربستان سعودی می‌خواهد با مدرسه‌های فیلم بزرگ غربی شریک شود تا بتواند ابتکارهای آموزشی خود را خلق کند. مبلغ ۱۰ میلیارد دلاری که به آن اشاره شد از یک بودجه ۶۴ میلیارد دلاری از پیش اعلام‌شده کنار گذاشته‌ شده که قرار است در عرصه سرگرمی سرمایه‌گذاری شود.

 با وجود تمام تفاوت‌ها، هالیوود علاقه بسیاری به عربستان سعودی دارد و روابط مالی بین آنها رو به افزایش است. عربستان در حال برداشتن ممنوعیت ۳۰ ساله سالن‌های سینما است و زنجیره‌های بزرگی مثل ای‌ام‌سی و آی‌پیک در میان آنهایی هستند که امیدوارند بتوانند در این کشور سینما بسازند. تمام ساخت‌وسازها منوط به اجازه ولیعهد است اما امید می‌رود سالن‌ها بتوانند تا فصل بهار افتتاح شوند.

فنتون طی ۱۷ سالی که در دی‌ام‌جی کار کرد مسئول توسعه، تامین سرمایه، تهیه، بازاریابی و توزیع محتوای سرگرمی این کمپانی بود و در عین حال ۲۰ فیلم را تهیه و بازبینی کرد که از جمله آنها می‌توان به فیلم‌های محبوبی مثل «لوپر» و «مرد آهنی ۳»‌ اشاره کرد. پیش از آن فنتون در کمپانی ویلیام موریس یک مدیر برنامه هالیوودی بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.