شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶

کارگردان فیلم «جشن تولد»:

سینمای ایران سقوط کرده و در بدترین دوران تاریخ خود قرار دارد

عباس لاجوردی در نشست خبری فیلم سینمایی«جشن تولد»

سینماپرس: «عباس لاجوردی» سینمای ایران و تولیدات سینمایی را نامناسب خواند و خاطرنشان کرد: قبلاً می‌گفتیم آن فیلم بد است و نباید آن را ببینیم. ولی الان کار به جایی رسیده که باید بگردیم که کدام فیلم را می‌شود دید. مسئولین می‌توانند با کمک به تبلیغات و دادن تیزر رایگان به آثار ارزشی در معرفی این آثار گام مثبتی بردارند تا مردم با فیلم هایی روبرو شوند که ارزش دیدن دارد.

به گزارش سینماپرس، عباس لاجوردی نویسنده و کارگردان، ساخت آثار سینمایی با موضوع مدافعین حرم را نیاز روز جامعه خواند و گفت: در حال حاضر ساخت آثار سینمایی و مستند در مورد مدافعین حرم واجب بوده و تمامی مسئولین باید همه جانبه از این اتفاق حمایت کنند اما متاسفانه هنوز برنامه ریزی جدی را از سوی مسئولین نمی بینیم.

وی در همین راستا ادامه داد: من نمی‌دانم برخی از مسئولین فرهنگی برای مدافعان حرم به جز شعار دادن چه کرده‌اند؟  متاسفانه مسئولین فرهنگی ما در این چنین مسئله مهمی چندان جریان ساز نبودند.

عباس لاجوردی

کارگردان فیلم جشن تولد رفتار غیرمسئولانه مسئولین فرهنگی را ضربه زننده به ساختار کلی فرهنگ و هنر خواند و ادامه داد: مسئولین فرهنگی نمی دانند  ولنگاری فرهنگی با همین بی توجهی‌ها به ساخت آثار ارزشی و داخلی ایجاد می‌شود. وقتی هیچ مسئولی از ساخت آثار ارزشی حمایت نکند کارگردان این آثار چگونه به کارش ادامه دهد؟.

وی با اشاره به مشکلات پخش فیلم جشن تولد تصریح کرد: جفای زیادی در حق من و فیلم جشن تولد که برای مدافعان حرم است شد. چطور می‌شود فیلمی موفق مثل جشن تولد که جوایز بسیاری را به دست آورده باید به آن نحو بد اکران شود؟ چرا نباید به شبکه خانگی راه پیدا کند؟ چرا همه فقط به فکر فروش بیشتر و جیب خودشان هستند؟ وضع را به جایی رسانده‌اند که تهیه کننده جشن تولد این روزها به فکر ساخت فیلم کمدی افتاده است.

این کارگردان جوان، فیلم سینمایی "جشن تولد" را فیلمی برای تمامی مدافعان حرم خواند و ادامه داد: من این فیلم را برای تمام مدافعان و شهدای مدافع حرم ساختم. به این کار افتخار می‌کنم و اگر تا عمر دارم از من حمایت نکنند باز هم این چنین فیلم‌هایی را خواهم ساخت اما سایرین شاید نتوانند مثل من به این راه ادامه دهند و به حمایت نیاز دارند.

عباس لاجوردی

وی در ادامه افزود: با تمام سنگ‌اندازی‌های فراوانی که برای فیلم جشن تولد به وجود آوردند، این فیلم باز هم برای همان تعداد محدود مخاطب جذاب بود. مردم فیلم را فوق‌العاده دانسته و خیلی از آنها به فکر دفاع از حرم می‌افتادند. ما و تمامی سینماگران نسبت به ایجاد این احساس در تک تک مردم ایران مسئول هستیم.

لاجوردی سینمای ایران را سقوط کرده خواند و تاکید کرد: سینمای ایران در بدترین دوران تاریخ خود قرار داشته و مقصر اصلی این قضیه مسئولین فرهنگی ما هستند.

این کارگردان انقلابی درباره جدیدترین فعالیت خود در عرصه مستند گفت: این روزها تولید مستند "چشمان بیدار" درباره نفوذ دشمن روی غذا و مسائل پیرامون آن را با سرمایه گذاری سازمان پدافند غیرعامل کشور به اتمام رسانده ام.

وی در همین راستا افزود: در مستند چشمان بیدار در گفت و گو با برخی از پرفسورهای فرانسوی که در اروپا دستکاری ها در مواد غذایی را تجربه کرده اند، به اثبات این مسئله می پردازیم که دشمن اقدام به سرمایه گذاری و دستکاری ژنتیک در بخش مواد غذایی کرده و این تغییر ژنتیک باعث سرطان های مختلف شده و در ۱۵ سال گذشته شاید سرطان عجیب و نادر بود اما در حال حاضر در محیط پیرامون‌مان این بیماری معمولی شده است.

این کارگردان در ادامه با اشاره به اقدامات خرابکارانه کشورهای غربی عنوان کرد: برای کاهش جمعیت کشورهای مختلف سند راهبردی دارند و در حال عملیاتی کردن سیاست های این سند راهبردی هستند که ما با این مستند این موضوع را بیش از پیش افشا می کنیم.

لاجوردی ادامه داد: "چشمان بیدار" در ۷ قسمت به مدت ۵ ماه در فرانسه، روسیه، سوئیس و ایران تولید و تدوین شده است و به شبکه سوم سیما تحویل داده شد که به زودی پخش خواهد شد.  همچنین مراسم رونمایی نیز برای این مستند خوب و قابل تامل برگزار می شود.

وی درباره وضعیت فعلی عرصه مستند اظهار کرد: عرصه مستند نسبت به ده سال گذشته وضعیت بهتری دارد. در گذشته بسیاری تصور می کردند اگر کسی بتواند دکمه قرمز دوربین را فشار دهد، مستندساز است؛ البته همین ذهنیت هنوز نیز وجود دارد و مدیران نیز به دام همین تفکر می افتند و بودجه سازمانشان  را هدر می دهند، به کسانی که یک دوربین را روی دست خود گذاشته و راه می روند مستندساز می گویند و با آن ها همکاری می کنند در نتیجه به هدفی که می خواهند نمی رسند.

مستند چشمان بیدار

کارگردان سینمای ایران در ادامه تصریح و تاکید کرد: نقطه قوت شبکه های بزرگ دنیا و حتی گروهک تروریستی داعش تولید مستندهایشان است. من آمار نزدیک از وضعیت مستند سازی گروهک تروریستی داعش دارم که برای ضبط فیلم و تصاویر از بریدن سر انسان ها و ساخت مستند به بهترین های فیلمسازی دنیا پیشنهاد داده و قرارداد بستند.

لاجوردی مستند سازی را علم خواند و توضیح داد: باید مستندساز تخصص و سواد مستندسازی را داشته باشد و از علم خود بهره بگیرد. برخی در این میان تصور می کنند مستند یعنی تصاویر قشنگ در حالی که این فکر غلط است. به شخصه در هر اثری که با مردم و گفت و گو کننده ها به راحتی و با صمیمیت صحبت کردم نتیجه بهتری گرفتم و مردم پسندیده اند برخلاف آثاری که مستندسازان سعی بر چیده شدن دوربین، کادربندی زیبا و فضاهای رویایی متعدد داشته اند.

وی درباره نگاه درست مقام معظم رهبری به عرصه مستند و مستند سازی بیان کرد: حضرت آقا بارها گفته اند در مستندسازی درگیر جنبه های هنری و زیبایی نشوید بلکه خلوص در تولید و انتقال به مخاطب و تاثیرگزاری مستند را در نظر داشته باشید. رهبر معظم انقلاب به زیبایی و به درستی اصول و نکاتی را در منشور مستند انقلاب اسلامی بیان می کنند که در طول سال های تولید مستند در خلوت های خودم، در کشورهای دیگر و در دل بحران ها تجربه و درک کرده ام.

این کارگردان خاطرنشان کرد:  پیشنهادم به مدیران این است آثار تاثیرگذار، مستندسازان و جهت هایی که تاثیر گذار بوده اند را محور سیاست ها و اقدامات خود قرار دهند تا به تدریج یکدستی و شکل حرفه ای در عرصه مستند محقق شود. به سمت هر کس که دوربین دست گرفته و می گوید مستندساز است، نروند؛ چون به عرصه مستند آسیب وارد می کند.

پرونده ویژه میزان

وی وضعیت حال حاضر سینمای ایران را برگشت به عقب خواند ادامه داد: ما با اکران این آثار به زمانی برمی‌گردیم که خانواده‌ها به سینما می‌رفتند و با فحش و الفاظ رکیک فراوان بازیگران روبرو می‌شدند. آن دوران هم استفاده از این الفاظ در آثار رایج بود و گاهاً اینها را دلیلی بر کیفیت اثر می‌دانستند. این روند باعث فاصله بیش از پیش مردم با سینما خواهد شد.

وی درباره وضعیت فعلی عرصه مستند اظهار کرد: عرصه مستند نسبت به ده سال گذشته وضعیت بهتری دارد. در گذشته بسیاری تصور می کردند اگر کسی بتواند دکمه قرمز دوربین را فشار دهد مستندساز است؛ البته همین ذهنیت هنوز نیز وجود دارد و مدیران نیز به دام همین تفکر می افتند و بودجه سازمانشان  را هدر می دهند، به کسانی که یک دوربین را روی دست خود گذاشته و راه می روند مستندساز می گویند و با آن ها همکاری می کنند در نتیجه به هدفی که می خواهند نمی رسند.

کارگردان جشن تولد در ادامه تصریح و تاکید کرد: نقطه قوت شبکه های بزرگ دنیا  تولید مستندهایشان است. من آمار نزدیک از وضعیت مستند سازی گروهک تروریستی داعش دارم که برای ضبط فیلم و تصاویر از بریدن سر انسان ها و ساخت مستند به بهترین های فیلمسازی دنیا پیشنهاد داده و قرارداد بستند.

لاجوردی مستند سازی را علم خواند و توضیح داد: باید مستندساز تخصص و سواد مستندسازی را داشته باشد و از علم خود بهره بگیرد. برخی در این میان تصور می کنند مستند یعنی تصاویر قشنگ در حالی که این فکر غلط است. به شخصه در هر اثری که با مردم و گفت و گو کننده ها به راحتی و با صمیمیت صحبت کردم نتیجه بهتری گرفتم و مردم پسندیده اند برخلاف آثاری که مستندسازان سعی بر چیده شدن دوربین، کادربندی زیبا و فضاهای رویایی متعدد داشته اند.

وی درباره نگاه درست مقام معظم رهبری به عرصه مستند و مستند سازی بیان کرد: حضرت آقا بارها گفته اند در مستندسازی درگیر جنبه های هنری و زیبایی نشوید بلکه خلوص در تولید و انتقال به مخاطب و تاثیرگزاری مستند را در نظر داشته باشید. رهبر معظم انقلاب با وجود این که فردی سیاستمدار هستند اما به زیبایی و به درستی اصول و نکاتی را در منشور مستند انقلاب اسلامی بیان می کنند که در طول سال های تولید مستند در خلوت های خودم، در کشورهای دیگر و در دل بحران ها تجربه و درک کرده ام.

لاجوردی سینمای ایران و تولیدات سینمایی را نامناسب خواند و خاطرنشان کرد: قبلاً می‌گفتیم آن فیلم بد است و نباید آن را ببینیم. ولی الان کار به جایی رسیده که باید بگردیم که کدام فیلم را می‌شود دید. مسئولین می‌توانند با کمک به تبلیغات و دادن تیزر رایگان به آثار ارزشی در معرفی این آثار گام مثبتی بردارند تا مردم با فیلمهایی روبرو شوند که ارزش دیدن دارد.

*میزان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.