شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۸

انتشار شماره چهارم «پدیدار»

مجله‌ «پدیدار»

سینماپرس: چهارمین شماره «پدیدار» مجله دیجیتال سینما، تئاتر و ادبیات در حالی منتشر شد که به دلیل یک ساله شدن فعالیت خود مطالب ویژه ای را در این شماره منتشر کرده است.

به گزارش سینماپرس، مجله‌ «پدیدار» حاصل تلاش دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر هفته‌ آخر سال ۹۶ در حالی منتشر شد که به دلیل یک ساله شدن فعالیت خود مطالب ویژه ای را در این شماره منتشر کرده است.

در بخش سینمای این مجله مطالبی چون دست‌ کم گرفته‌شدن مطالعات فرهنگی در پژوهش‌های سینمای ایران، گفتگو با علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری، تحلیل جامعه‌شناختی فیلم «چهارصد ضربه»، آموزش استاندارد جلوه‌های تصویری، گفتگویی آگاهی‌دهنده بین دو فیلمساز فیلم کوتاه و پخش‌کننده‌ فیلم کوتاه در جشنواره‌های خارجی و مروری بر کارنامه‌ ژان‌پیِر ملویل منتشر شده است.

در بخش ادبیات نیز طرح ۲ نمایشنامه‌ تاریخی از گریگور یقیکیان تحلیلی مفصل می‌شود و به نمایشنامه‌ای از مارتین مک‌دونا به نام جمجمه‌ای در کونمارا پرداخته می‌شود. بخش زندگی با رمان مجله که در شماره‌های پیشین مطالبی درباره محمدحسن شهسواری و احمد پوری به همراه مصاحبه با آنها را شامل می‌شد، در این شماره به احمد محمود می‌پردازد و مصاحبه‌ای با لیلی گلستان، نویسنده‌ کتاب گفتگو با احمد محمود دارد.

بخش تئاتر مجله مقاله‌ای مبسوط درباره جُون لیتلوود یکی از زنان مهم تاریخ تئاتر بریتانیا دارد که درباره‌ وی مطالبی به زبان فارسی در دسترس نبوده است. علاوه ‌بر آن نقدی بر نمایشنامه‌ «کوکوی کبوتران حرم» اثر علیرضا نادری نیز در بخش تئاتر آمده است.

بخش پرونده‌ «پدیدار» که در شماره‌های پیشین به سریال «آینه‌ سیاه»، فیلم «منچستر کنار دریا» (۲۰۱۶) و به قاسم هاشمی‌نژاد اختصاص داده شده بود، در شماره چهارم به فیلم «بی‌عشق» (۲۰۱۷) از فیلمساز روس زویا گینتسف می‌پردازد که سینماگرانی چون محمدعلی سجادی، نازنین مفخم، محمد آلادپوش و مهران کاشانی نظر خود را درباره این فیلم بیان کرده اند.

بخش گزارش مجله که در شماره‌ قبلی به مستندسازی و نقد و تحلیل جشنواره فیلم نهال ۹۶ پرداخته بود، در این شماره گزارشی از فعالیت‌های دانشکده‌ هنرهای دراماتیک اختصاص یافته که با پژوهش‌های بلندمدتی گردآوری شده و اطلاعات و مستندات و تصاویری از آن دوره را ارایه کرده است.

مدیر مسئول این مجله سیدمحسن هاشمی و سردبیری آن را پیام غنی‌پور برعهده دارد. این مجله در کانال تلگرام و سایت دانشگاه هنر آرشیو می‌شود و در قالب یک فایل پی‌دی‌اِف قابل دانلود است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.