سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۱

عباس غزالی:

جشنواره فیلم فجر به شوی لباس تبدیل شده است

عباس غزالی

خبرگزاری میزان: بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: متاسفانه یکی از دلایلی که وقتی فیلم در جشنواره ندارم در آن نیز حاضر نمی شوم این است که می بینم جشنواره فیلم فجر تبدیل به شوی لباس شده و فکر می کنم که عکاسی و فیگور گرفتنها جایش حداقل در جشنواره فجر نیست.

عباس غزالی متولد بهمن ماه سال ۱۳۶۳ در تهران است. "یوسف پیامبر"، "سه پنچ دو"، "عقیق"، "رستگاران"، "وضعیت سفید"، "مادرانه"، "شاید برای شما هم اتفاق بیفتد" و "چرخ فلک" تنها بخشی از آثار تلویزیونی است که غزالی در آن ها به ایفای نقش پرداخته است.

 

این بازیگر صاحب جوایز متعدد بازیگری از جشنواره های مختلف داخلی و خارجی شده است و نامزدی نقس مکمل بازیگری برای "اعترافات ذهن خطرناک من" از جشنواره فیلم فجر را در کارنامه دارد.

در گفت و گوی نوروزی با عباس غزالی به بررسی فعالیت های او پرداخته است که در ادامه خواهید خواند:

از فعالیت هایتان در این روزها برایمان بگویید. با توجه به این که کمی از تلویزیون فاصله گرفته اید و کمتر دیده می شوید.

عباس غزالی: در حال حاضر در هیچ اثر هنری حضور ندارم. اخیرا در یک فیلم سینمایی به نام "پریسا" بازی کردم و سال گذشته هم در دو فیلم سینمایی به نام های"همه چی عادیه" و "من یوسفم مادر" بازی کردم، همچنین سریال "شعله پوش" را آماده دارم که در حال سپری شدن مراحل فنی است و قرار است بعد از بازی های جام جهانی از شبکه یک پخش شود اما هنوز درباره پخش هر شب یا هفتگی آن تصمیمی اتخاد نشده است.

 شعله پوش چه فضایی دارد و موضوع آن چیست؟

غزالی: سریال شعله پوش قصه جذابی دارد و فکر می کنم تلویزیون ما کمتر به این واقعیت تاریخی کشومان پرداخته است. این سریال عاشقانه ای در ایام بعد از انقلاب اسلامی را روایت می کند که ورود دشمن به خاک کشور و ۴۹ روز مقاومت سرسختانه مردم خرمشهر را به تصویر می کشد و از این نظر برای من جذابیت دارد. فیلمبرداری آن انجام شده و من بسیار خوشبین هستم که مورد علاقه مخاطب باشد.

 شما برای جشنواره سی و ششم فیلم فجر دو اثر داشتید که به این رویداد راه نیافت. نظرتان را درباره جشنواره فیلم فجر توضیح دهید؟

غزالی: من در جشنواره فیلم فجر هیچ فیلمی را ندیدم اما احوال و اخبار جشنواره را کامل دنبال می کردم، احساس می کنم جشنواره خیلی خوب و جذابی نبود. می توانم نقدهایی به آن وارد کنم و حتما بسیاری از سینماگران نقدهایی به آن وارد کرده اند. جشنواره وقتی هر ساله سیاست و چارچوب آن با مدیر جدید تغییر می کند نمی شود انتظار داشت که هر سال رو به خوبی و قوام بهتر و بیشتر برود و فکر می کنم این نقطه ضعف کلی جشنواره است.

ما هر ساله احساس می کنیم که قرار است بهتر برگزار شود و همه از مسئولان تا سینماگران با این دیدگاه حضور می یابند ولی اینطور نیست. امسال بهتر نبود که هیچ، حتی بدتر هم شده بود. من فکر می کنم این مشکلات به این دلیل است که به شکل فنی و کارشناسانه به ماجرا نمی نگرند.

جریان فیلم های ویدئویی و حضور در جشنواره را چگونه تحلیل می کنید؟ چرا باید این وضعیت درباره فیلم های ویدئویی وجود داشته باشد؟

غزالی: متاسفانه می بینیم فیلم هایی هستند که به جشنواره راه نمی یابند به این دلیل که جواز ویدیویی دارند. فیلم "من یوسفم مادر" که من در آن بازی کرده ام درباره دفاع مقدس است. یک دیدگاه جدید را روایت کرده و دو ماه گذشته بهترین فیلم جشنواره مستقل برزیل شد اما متاسفانه امسال در جشنواره فیلم فجر راه نیافت چون پروانه ساخت آن ویدیویی است. سال گذشته فیلم های ویدیویی در بخش هنر و تجربه حضور داشتند اما امسال به راحتی این بخش حذف شد و فیلم هایی از این نوع که با تلاش گروه هایشان مستقل ساخته شده اند به امید اینکه در جشنواره فیلم فجر کشورمان اکران شوند، به یکباره غافلگیر می شویم که این بخش به راحتی حذف شده است.
 

حذف بخش های مختلف جشنواره فیلم فجر کمک به سینما است یا خیر؟

غزالی: امسال در جشنواره  بسیاری از بخش ها حذف شد و گفتند فقط ۲۲ فیلم با یکدیگر رقابت کنند. این ماجراها باعث تاسف می شود، تلاش بسیاری از افراد دیده نمی شود و یک سری فیلم ها حیف می شوند، به هر حال جشنواره فجر معتبرترین جشنواره کشورمان است و همه سینماگران قطعا دوست دارند اولین فیلمشان در جشنواره کشور خودشان پخش شود.

چرا در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا نمی کنید؟ آیا عباس غزالی به عنوان بازیگر این کشور که مخاطبان و طرفداران زیادی دارد با معتبرترین رویداد کشورش مشکلی دارد؟

غزالی: متاسفانه یکی از دلایلی که وقتی فیلم در جشنواره ندارم در آن نیز حاضر نمی شوم این است که می بینم جشنواره فیلم فجر تبدیل به شوی لباس شده و فکر می کنم که عکاسی و فیگور گرفتنها جایش حداقل در جشنواره فجر نیست. خیلی ها این جشنواره را با جاهای دیگر اشتباهی گرفته اند. من فکر می کنم ایراد از آنها نیست بلکه یک مقداری فضا را به شکل فنی پیش نمی برند.

 راهکارهای شما برای ارتقاء و پیشرفت جشنواره فیلم فجر  چیست؟

الان جشنواره های معتبر دنیا که فرش قرمز دارند برای جشنواره های ما الگو شده اند اما به نظر من قبل از این موارد باید نظم و انضباط یاد گرفته شود، باید از نظر فنی خود را آنقدر بارور کنند که از نظر کارشناسی همه چیز درست باشد و عکس گرفتن هم قبل از فیلم سر جای خود باشد نه اینکه در سالن نشست خبری به جای توجه به موضوعات تخصیصی به فیگورهایمان فکر کنیم. وقتی همه چیز سرجایش نیست در برگزاری این جشنواره، عکس گرفتن لوث می شود و آدم شبهه در ذهنش ایجاد می شود که می خواهند مشهور شوند، فیگور بگیرند و سوژه عکاسان شوند.

در گذشته شاهد چنین مواردی نبودیم. نمونه بارز آن پیشکسوتانی هستند که امروز در سینمای ایران حضور دارند و هر کدام وزنه ای برای سینمای ایران هستند. چه تفاوتی بین نسل گذشته و امروز بازیگری وجود دارد؟

غزالی:  فکر می کنم تفاوتی که پیشکسوتان سینما و تلویزیون با جوانان امروزی دارند در همین است. من خودم همیشه با افتخار از پیشکسوتان یاد می کنم از استاد نصیریان تا استاد پرستویی و مهدی هاشمی. چه عاملی باعث شده که آنقدر در اوج بمانند. من فکر می کنم برای پیشکسوتان اصل ماجرا مهم است نه حاشیه اما متاسفانه خیلی ها حاشیه برایشان مهمتر از اصل هنر است.

حضور و اظهارات هنرمندان در فضای مجازی را قبول دارید؟ چرا چنین وضعیتی وجود دارد و باید در این باره چه کرد؟  

غزالی: فضای مجازی زندگی همه را دربرگرفته و ما نیز از آن مستثناء نیستیم. اینکه هنرمند در وهله اول یک شهروند است و با مردم فرقی ندارد شکی نیست اما اینکه حکم صادر کند به نظر من وظیفه نه هنرمند و نه هیچکس دیگری نیست بلکه به نظر من سوءاستفاده کردن از فضای مجازی است. فضای مجازی برای بیان نظرات است نه برای تخریب بلکه باید مثبت و کارساز باشد، در این حالت هیچ ایرادی ندارد و هنرمند هم به واسطه اینکه خودش و صفحاتش در معرض دید است باید خیلی دقیق و بدون حاشیه پیش برود چون مطمئنم خیلی ها از هنرمندان تبعیت می کنند. این دیدگاه که با ورود به روز جدید یک پست جدید منتشر کرد درست نیست.  

عباس غزالی به حقش از سینما رسیده است؟ چه برنامه ای برای ادامه مسیر بازیگری اش دارد؟

غزالی: اعتقاد قلبی من این است که هنوز در سینما به جایگاهی که حق من بوده نرسیده ام و حتما حق خود را از سینما خواهم گرفت ولی عجله ای ندارم. با توکل به خدا، پشتکاری که دارم و انرژی ای که همیشه از مخاطب می گیرم می توانم به آن چه باب میلم است برسم و می دانم خیلی چیزها دست من نیست اما امید همیشه در ادامه راه در وجودم است و چشمم روشن است.

 در نوروز ۹۷ هستیم، از حستان درباره نوروز بگویید

غزالی: من عاشق سنتها و آداب و رسوممان هستم و نوروز از اصلی ترین جشنهایمان است که من هم مانند هر ایرانی این جشن برایم اصیل است.

 در نوروز معمولا چه می کنید و چه برنامه هایی دارید؟

غزالی: با عشق پای سفره هفت سین می نشینم و سفره هفت سین را مهیا می کنم. خلوتی تهران خیلی برای ما آرزو است که در عید نوروز ممکن می شود.

 در عید نوروز به کدام مناطق سفر می کنید و برنامه امسالتان چیست؟

غزالی: بسیار سفر کردن در جاهای مختلف و بی نظیر کشورم را دوست دارم. کشور ما یکی از جاهایی است که نقطه نقطه آن مثال زدنی است. امسال تصمیم دارم نوروز در تهران بمانم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.