یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱

مطرح ترین فیلم های سینمای جهان در سالی که گذشت - بخش سوم

تحسین منتقدان بر فیلم هایی که جشنواره ها نادیده گرفتند / قدرتنمایی اروپا و آمریکا و نبود فیلمی مهم از آسیا

مطرح ترین فیلم های سینمای جهان-بخش سوم

سینماپرس: علی ناصری/ در سال ۲۰۱۷ و در ماه های نخست سال ۲۰۱۸ ما شاهد تولید و اکران فیلم های بسیاری در سطح سینمای جهان بودیم که منتقدان زیادی در رابطه با آن ها قلم زدند و به این ترتیب این آثار به عنوان مطرح ترین فیلم های سینمایی سال گذشته معرفی شدند؛ علاوه بر این بسیاری از این آثار توانستند مخاطبان زیادی را به سالن های سینما بکشانند و موفقیت تجاری زیادی را نیز نصیب تهیه کنندگان شان نمایند.

برای دست یافتن به لیست بهترین فیلم های سال که معمولاً به صورت میلادی محاسبه می شوند در این مقاله سعی شده بهترین فیلم های سال ۱۳۹۵ در جهان که مصادف با سال ۲۰۱۶ میلادی است را معرفی کنیم. معمولاً فیلم های برتر سال از آخرین آکادمی اسکار تا آکادمی اسکار بعدی که پایانی بر فصل جوایز و جشنواره های یک سال است انتخاب می شوند. در این مقاله به ۳۲ فیلم مهم سال در چهار بخش می پردازیم و لازم به ذکر است که این ۳۲ فیلم فقط بر اساس آرای منتقدان و کسب جوایز از جشنواره های مختلف انتخاب شده اند و نگارنده در انتخاب آنها هیچ سلیقه ای به کار نبرده است. فیلم ها به ترتیب از تحسین شده ترین اثر معرفی می شوند.

در شماره های قبلی این مقاله ۱۶ فیلم «برو بیرون»، «مرا به اسم خودت صدا بزن»، «شکل آب»، «لیدی برد»، «پروژه فلوریدا»، «بی عشق»، «سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری»، «مربع»، «دانکرک»، «چهره ها، مکان ها»، «رشته خیال»، «وقت خوش»، «داستان یک روح»، «غربی»، «زاما» و «شوری خاموش» معرفی شدند.

 

۱۷- بلید رانر ۲۰۴۹ (Blade runner ۲۰۴۹)

مطمئنا یکی از جذاب ترین فیلم هایی که در سال ۲۰۱۷ اکران شد و بسیاری از علاقه مندان به سینما منتظر دیدن آن بودند فیلم «بلید رانر ۲۰۴۹» بود، فیلمی که دنباله ای بر شاهکار ریدلی اسکات با عنوان «بلید رانر» بود و دنیس ویلنوو این فیلم را به تهیه کنندگی ریدلی اسکات کارگردانی کرد. این فیلم همانطور که پیش بینی می شد توانست نظر منتقدان بسیاری را در سراسر دنیا به خود جلب کند اما در گیشه چندان موفق ظاهر نشد.

ریچارد روپر منتقد شیکاگو سان تایمز در نقدی بر فیلم «بلید رانر ۲۰۴۹» نوشت: «این فیلم را باید در دسته فیلم‌هایی مثل پدرخوانده ۲، ترمیناتور ۲ و بیگانگان جا داد. فیلم‌هایی که ادامه داستان یک فیلم دیگرند اما به اندازه اثر کلاسیک اصلی ارزشمندند.»

برایان بیشاپ منتقد سایت ورج در نقدی بر این فیلم اینگونه نوشت: «با وجود بعضی نواقص یک نکته درباره «بلید رانر ۲۰۴۹» واقعا خوشایند است. این فیلم سعی می‌کند عمیق، غنی و پیچیده باشد. در این سال‌ها آنقدر به فیلم‌های سینمایی پرهزینه پیش‌پاافتاده عادت کردیم که تقریبا برای‌مان بهت‌آور است شاهد یک فیلم بزرگ علمی تخیلی باشیم که چنین بازیگرانی دارد و سعی کرده از عهده چنین وظیفه دشواری بربیاید. سخت است در این شرایط ممنون نباشیم و تحت تاثیر قرار نگیریم. جاه‌طلبی و توجه دقیق در هر فریم این فیلم مشهود است.»

قسمت دوم فیلم «بلید رانر» از سایت متاکریتیک نمره ۸۱ از ۱۰۰ و از سایت روتن توماتوز نمره ۸۷ از ۱۰۰ را دریافت کرد. این فیلم سینمایی از کاربران IMDB نمره ۸.۱ از ۱۰ و از کاربران گوگل نمره ۸۲ از ۱۰۰ را گرفت.

«بلید رانر ۲۰۴۹» از حیث هزینه ساخت می تواند در بین آثار ۲۰۱۷ رکورددار باشد. این فیلم با هزینه ۱۵۰ تا ۱۸۵ میلیون دلار ساخته شد و تنها ۲۵۹.۲ میلیون دلار در گیشه فروش داشت. از آنجا که این فیلم نگاهی به فصل جوایز سال ۲۰۱۸ نداشت نمی توان انتظار درخشیدن در این بخش از او داشت و «بلید رانر ۲۰۴۹» تنها در بین منتقدان مورد استقبال قرار گرفت و مخاطبان، جشن ها و جشنواره ها استقبال چندانی از این فیلم سینمایی نکردند.

در خلاصه داستان «بلید رانر ۲۰۴۹» آمده است: ۳۰ سال پس از اتفاقات قسمت اول، یک بلید رانر جدید یک راز مخفی شده را کشف می‌کند که می‌تواند جامعه را به آشوب بکشاند. این اکتشاف، او را وارد سفری برای یافتن ریک دکارد می‌کند، یک بلید رانر سابق که ۳۰ سال است ناپدید شده است و

۱۸- خریدار شخصی (Personal shopper)

الیویه آسایاس از جمله فیلمسازان فرانسوی است که هر بار با ساخت فیلمی جدید توجه منتقدان را به خود جلب و آنها را وادار به تشویق می کند. فیلم جدید آسایاس با عنوان «خریدار شخصی» که در سال ۲۰۱۶ ساخته و در سال گذشته اکران شد مطمئناْ یکی از تحسین شده ترین فیلم های سال ۲۰۱۷ محسوب می شود. این فیلم در اولین اکرانش در جشنواره فیلم کن با تمسخر تماشاگران روبرو شد که پس از آن منتقدان بسیاری به دفاع از فیلم پرداختند.

پیتر دبرو منتقد ورایتی درباره فیلم «خریدار شخصی» نوشت: «مطمئنا رونمایی از یک فیلم ارواح در جشنواره کن نبوغی گمراه‌کننده است که در نهایت با هو تماشاچیان در انتهای نمایش مواجه شد، البته شاید این همان چیزی بوده که کارگردان در پی آن بوده است.»

دیوید ارلیش نیز در نقدی به دفاع از «خریدار شخصی» پرداخت و نوشت: «از هو شدن فیلم در جشنواره کن می‌توانیم قضاوت کنیم که «خریدار شخصی» یکی از بهترین فیلم‌هایی است که تا به حال ساخته شده است.»

«خریدار شخصی» از سایت متاکریتیک نمره ۷۷ از ۱۰۰ و از سایت روتن توماتوز نمره ۸۰ از ۱۰۰ را دریافت کرد. این فیلم از کاربران IMDB نمره ۶.۲ از ۱۰ و از کاربران گوگل نمره ۶۵ از ۱۰۰ را گرفت.

جدیدترین اثر سینمایی الیویه آسایاس با بودجه یک میلیون دلاری ساخته شد و در گیشه موفق به فروش ۲.۲ میلیون دلار شد. این فیلم سینمایی هر چند که در جشنواره کن سال ۲۰۱۶ مورد تمسخر مخاطبان قرار گرفت و به نوعی هو شد، توانست جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کند. همچنین کریستن استوارت نیز توانست به خاطر بازی در این فیلم موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره های مختلف جهان شود و به طور کل بازی این بازیگر یکی از نکات فیلم بود که دائماْ مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

در خلاصه داستان «خریدار شخصی» آمده است: داستان فیلم درباره‌ مورین کارترایت است که در شهر پاریس کار می ‌کند. شغل او انجام خریدهای یک شخصیت مشهور است. به نظر می‌ آید مورین توانایی ارتباط برقرار کردن با ارواح را دارد و می‌ خواهد با برادر دوقلویش که اخیرا همانجا فوت کرده است، ارتباط برقرار کند. اما زندگی وی زمانی پیچیده‌ تر می‌شود که

۱۹- مادر! (Mother! )

دارن آرونوفسکی در سال ۲۰۱۷ باز هم یک فیلم جنجالی را بر پرده سینماها اکران کرد. «مادر!» یکی از بحث برانگیزترین آثار سال بود که در جشنواره فیلم ونیز برای اولین بار رونمایی شد. بسیاری از منتقدان به تحسین این فیلم پرداختند و بازگشت خوبی را برای آرونوفسکی پس از فیلم ضعیف «نوح» متصور شدند.

پیتر برادشاو منتقد گاردین در نقدی بر فیلم «مادر!» نوشت: «فیلم مورد انتظار و بسیار ظالمانه دارن آرونوفسکی نفس‌ها را در سینه حبس می‌کند و دهان‌ها را می‌دوزد. فیلمی که ترس جادویی و کابوس سیاهش را به بیننده تزریق کرده و او را بی‌حال می‌کند. «مادر!» نگرانی و ترس را با هر صحنه و اَکت و در انتهای هر سه ماه بارداری، تشدید، و ما را شوکه میکند.»

کریستوفر اور منتقد آتلانتیک در نقدری مثبت به فیلم «مادر!» درباره این فیلم نوشت: «فیلم «مادر!» مورد احترام برخی و مورد فحش و ناسزای گروهی دیگر قرار گرفته است. من خودم را در کمپ گروه اول می بینم و بیشتر مردم منطقی خودشان را در گروه دوم می بینند. فیلم «مادر!» سختگیرانه و مشکل است. چیزی مهیب و وحشتناک در فیلم هست که مفتی هم به دست نمی آید. یک چرخش داستانی در انتهای داستان هست که برای آن هایی که تا آخر تاب آورده اند و با آن آزمایش می شوند.»

«مادر!» از سایت متاکریتیک نمره ۷۵ از ۱۰۰ را گرفت و در سایت روتن توماتوز نیز نمره ۶۹ از ۱۰۰ نصیب این فیلم سینمایی شد. کاربران IMDB به این فیلم نمره ۶.۷ از ۱۰ و کاربران گوگل نمره ۵۴ از ۱۰۰ را دادند. از نمراتی که نصیب «مادر!» شده می توان فهمید که این فیلم سینمایی در بین مخطبان سینما و منتقدان با نظرات ضد و نقیض بسیاری روبرو شده است.

جدیدترین اثر سینمایی دارن آرونوفسکی در حالی با بودجه ۳۰ میلیون دلاری ساخته شد که تنها ۴۴.۵ میلیون دلار توانست در گیشه فروش داشته باشد. درام ترسناک «مادر!» در بخش اصلی جشنواره فیلم ونیز نامزد دریافت شیر طلایی بود که موفق به کسب این جایزه نشد و پس از آن در جشن ها و جشنواره های چندانی حضور نداشت تا بتواند جوایزی را از آن خود کند اما اکثر منتقدان بزرگ دنیا این فیلم را مورد تحسین خود قرار دادند.

در خلاصه داستان «مادر!» آمده است: رابطه یک زن و شوهر آزمایش می‌شود، وقتی که مهمانان ناخوانده برای به هم ریختن زندگی آرام آنها وارد خانه‌شان می‌شوند.

۲۰- لجن زار (Mudnound)

دی ریس فیلمساز با استعداد آمریکایی امسال با ساخت «لجن زار» برای اولین بار توانست توجه منتقدان جهان را به خود جلب کند. ریس که یک فیلمساز زن سیاهپوست است که این درام تاریخی را با اقتباس از رمانی به همین نام ساخته.

جردن هافمن منتقد گاردین در نقدی بر فیلم «لجن زار» نوشت: «یک فیلم نامه خوب ما را به یک پایان عالی می رساند، اما جدا از یک فیلم نامه نویسی قابل، کارگردان اثر نیز قادر به خلق صحنه های پرتنشی است.»

دومینیک سوزان میر منتقد کانسیکوئنس آو سَوند نیز در نقدی بر فیلم «لجن زار» نوشت: «چیزی که شاید درباره «لجن زار» قابل توجه ترین مورد باشد صداقت آن درباره احساسات است، ریس به ندرت از زندگی شخصیت های خود دور می شود حال هر چقدر که می خواهند جهت زندگی آن ها غلط باشند.»

«لجن زار» از سایت متاکریتیک نمره ۸۵ از ۱۰۰ و از سایت روتن توماتوز نیز نمره ۹۶ از ۱۰۰ را دریافت کرد. همچنین این فیلم سینمایی از کاربران IMDB نمره ۷.۵ از ۱۰ و از کاربران گوگل ۸۸ از ۱۰۰ گرفت.

فیلم سینمایی «لجن زار» با بودجه ۱۰ میلیون دلاری ساخته شد و توانست در گیشه با فروش ۷۱.۲۸۱ میلیون دلار به سود برسد. این فیلم در فصل جوایز نامزد جوایز بسیاری از آکادمی های مختلف بود اما موفق به کسب جوایز چندانی نشد. یکی از تحسین شده ترین بخش های فیلم به فیلمبرداری فوق العاده راشل موریسون مربوط می شود که جوایز بسیاری را از آن خود کرد.

در خلاصه داستان «لجن زار» آمده است: دو مرد پس از اینکه از جنگ جهانی دوم به خانه بازمی‌گردند تا بتوانند در مزرعه مشغول به کار شوند، با تبعیض نژادی مواجه می‌شوند و

۲۱- بیبی راننده (Baby driver)

«بیبی راننده» یکی دیگر از فیلم های پر مخاطب سال است که علاوه بر موفقیت در گیشه در بین منتقدان نیز فیلم محبوبی بود. این فیلم کمدی را که جدیدترین اثر سینمایی ادگار رایت محسوب می شود می توان یکی از تحسین شده ترین آثار این کارگردان هالیوودی دانست.

تری وایت منتقد امپایر در نقدی بر فیلم «بیبی راننده» نوشت: «یک فیلم هیجان‌انگیز از ادگار رایت که در قالب تریلر اکشن، یک موزیکال را به ما ارائه می‌کند. شیرین، بامزه و کاملاً اصیل – امسال فیلمی مشابه آن نخواهید دید.»

رابی کالین منتقد تلگراف نیز در نقدی به تحسین این فیلم پرداخت و نوشت: «مکانیسم‌های به‌کار گرفته شده در فیلم «بیبی راننده»، که دقتی در حد قطر مو دارند، اصلاً جدید نیستند. اما چه چیز این فیلم جدید است؟ شادی محضی که فیلم با آن مانند ساعت کار می‌کند تا نشان دهد روند فیلم چگونه پیش می‌رود.»

«بیبی راننده» در سایت متاکریتیک نمره ۸۶ از ۱۰۰ را دارد و منتقدان سایت روتن توماتوز نیز به این فیلم نمره ۹۳ از ۱۰۰ را داده اند. همچنین این فیلم از کاربران IMDB نمره ۷.۷ از ۱۰ و از کاربران گوگل نمره ۹۱ از ۱۰۰ را دریافت کرده است که نمرات بالایی به نظر می رسند.

این فیلم اکشن و جنایی با بودجه ۳۴ میلیون دلاری ساخته شد و توانست در گیشه ۲۲۶.۹ میلیون دلار فروش داشته باشد. ادگار رایت هیچ گاه فیلمسازی نبوده که بتواند در جشن ها و جشنواره ها موفق به کسب جایزه شود اما معمولا از سوی منتقدان فیلم هایش مورد توجه قرار می گرفته، «بیبی راننده» نیز چندان مورد توجه جشنواره ها قرار نگرفت اما منتقدان بسیاری این فیلم را تحسین کردند.

در خلاصه داستان «بیبی راننده» آمده است: یک پسر جوان پس از اینکه مجبور می‌شود به همکاری با یک گروه تبهکاری تن دهد، متوجه می‌شود که قرار نیست این فقط یک نقشه سرقت باشد و

۲۲- اکس لیبریس: کتابخانه عمومی نیویورک (Ex libris: the New York public library)

یکی دیگر از مستندهای سینمایی تحسین شده سال ۲۰۱۷ مطمئناْ «اکس لیبریس: کتابخانه عمومی نیویورک» است که به کارگردانی فیلمساز تحسین شده فردریک وایزمن ساخته شده است. این مستند ۱۹۷ دقیقه ای وایزمن برای اولین بار در جشنواره فیلم ونیز رونمایی و اکران شد.

مانهولا دارگیس منتقد نیویورک تایمز در نقدی به تحسین فیلم «اکس لیبریس:...» پرداخت و نوشت: «در «اکس لیبریس» دموکراسی نفس می کشد و در دستان وکیل مداقعی قوی و فیلمسازی کاربلد قرار دارد که کمک می کند تا یکی از بزرگ ترین  و هیجان انگیزترین فیلم های آقای وایزمن را شاهد باشیم.»

کنث توران منتقد لس آنجلس تایمز نیز به تحسین این فیلم پرداخت و در نقدی بر آن نوشت: «فیلم وایزمن فراتر از یک یادداشت کارشناسانه تحسین برانگیز از یک استاد برجسته است. این یک بررسی دلنشین درباره وسعت دانس انسانی و راه های متعدد دسترسی مردم به آن است.»

«اکس لیبریس: کتابخانه عمومی نیویورک» از سایت متاکریتیک نمره ۹۱ از ۱۰۰ و از سایت روتن توماتوز نمره ۹۶ از ۱۰۰ را دریافت کرد. این مستند سینمایی از کاربران سایت IMDB نمره ۷.۷ از ۱۰ و از کاربران گوگل نمره ۸۱ از ۱۰۰ را توانست دریافت کند.

اطلاعاتی درباره بودجه ساخت جدیدترین مستند فردریک وایزمن وجود ندارد و این فیلم در جشنواره فیلم ونیز موفق به کسب جایزه بهترین فیلم بخش مسابقه بین الملل شد. این فیلم در لیست بهترین فیلم های سال ۲۰۱۷ بسیاری از نشریه های معتبر دنیا قرار دارد و از این حیث می توان او را اثری تحسین شده دانست.

در خلاصه داستان «اکس لیبریس: کتابخانه عمومی نیویورک» آمده است: این فیلم نمایش گسترده ای از کتابخانه عمومی نیویورک را ارائه می دهد.

۲۳- ناکتوراما (Nocturama)

تریلر فرانسوی «ناکتوراما» به کارگردانی برتراند بونلو را نیز می توان یکی از مهم ترین و تحسین شده ترین فیلم های سال ۲۰۱۷ دانست که البته در سال ۲۰۱۶ ساخته و سال بعد اکران شد. این فیلم را می توان تحسین شده ترین اثر سینمایی کارگردانش دانست.

ای. او. اسکات منتقد نیویورک تایمز در نقدی بر فیلم «ناکتوراما» نوشت: «فیلم سینمایی «ناکتوراما» به کارگردانی برتراند بونلو اگر چه چیزی مثل تروریسم در آن وجود ندارد اما فیلمی زیبا و تأثیرگذار درباره تروریسم است.»

کلایتون دیلارد منتقد اسلانت مگزین نیز در نقدی مثبت بر فیلم «ناکتوراما» که نمره کامل به این فیلم داده نوشت: «برتراند بونلو تلنگری جدی به مخاطب می زند و نشان می دهد که تکنولوژی چگونه به جانشینی آگاهی و وجدان انسان نزدیک و نزدیک تر می شود.»

«ناکتوراما» از سایت متاکریتیک نمره ۷۱ از ۱۰۰ و از سایت روتن توماتوز نمره ۸۸ از ۱۰۰ را دریافت کرد. همچنین این فیلم سینمایی از کاربران IMDB نمره ۶.۶ از ۱۰ و از کاربران گوگل نمره ۶۴ از ۱۰۰ را دریافت کرد.

فیلم سینمایی «ناکتوراما» با بودجه ۵.۶ میلیون یورویی ساخته شد و در گیشه موفق شد ۲۹۲ میلیون دلار فروش داشته باشد. نکته جالب درباره این فیلم سینمایی که محصول مشترک فرانسه، بلژیک و آلمان است توجه منتقدان به آن در صورت عدم شرکت در هیچ جشنواره مهم جهانی است.

در خلاصه داستان «ناکتوراما» آمده است: جوانانی که از وضع جامعه خود خسته شده اند، نقشه بمب گزاری در پاریس را طراحی می کنند.

۲۴- خام (Raw)

اولین فیلم سینمایی جولیا داکورنو با عنوان «خام» را می توان یکی از عجیب ترین فیلم هایی دانست که در سال ۲۰۱۷ در سطح جهانی اکران شد و مورد توجه جمع کثیری از منتقدان جهان قرار گرفت. این فیلم سینمایی ترسناک که محصولی از کشور فرانسه و بلژیک به حساب می آید را می توان بهترین فیلم اولی اروپا در سالی که گذشت دانست. «خام» اوایل سال گذشته در جهان اکران شد.

جاستین چانگ منتقد لس آنجلس تایمز در نقدی به تحسین «خام» پرداخت و نوشت: «فیلم سینمایی «خام» با مهارت و دقتی بالا شخصیت‌هایش را تکه ‌تکه می‌کند که راهی جز تحسین برای بیننده باقی نمی‌ گذارد.  در عین حال که چندش‌آور و زننده است، همانند غذایی لذیذ به نظر می رسد.  پویایی و غیرقابل پیش ‌بینی بودن اشتیاق و تمایلات انسان جزو موضوعات مد نظر فیلم است.»

جاناتان رامنی منتقد اسکرین دیلی در نقدی بر فیلم «خام» نوشت:‌ « عنوان «خام»  عنوانی کوبنده برای فیلم بدعت‌گذارانه‌ ای است پیش از این «گور» نامیده شده بود. به این خاطر که گوشت تازه (از هر نوعش) در مرکز این فیلم هارور آدم‌ خواری قرار گرفته است. تم فیلم به تنهایی شاید تازگی نداشته باشد. آدم‌خواری با یک پتانسیل داستانی هنرمندانه که اخیرا مرکز توجه فیلم‌هایی همچون فیلم مکزیکی «ما همانیم که هستیم» بوده، اما زوایایی از فرهنگ جوانانه و فمینیستی به علاوه ظرافت‌های بصری متمایز به «خام» طعمی تازه داده است.  فیلمبرداری روبن ایمپنز، که در طول فیلم تعدادی نمای باز وهم‌آور را نشان‌مان می‌دهد بهترین استفاده را از معماری عجیب و جانورگونه دانشکده دامپزشکان برده است و گریم لاورا اوزیر و اولیویر افونسو، از متخصصان SFX، گاهاً کاملا به شکلی که مو را بر تن‌تان سیخ می‌ کند مفصل و با جزئیات است.»

«خام» از سایت متاکریتیک نمره ۸۱ از ۱۰۰ و از سایت روتن توماتوز نمره ۹۱ از ۱۰۰ را دریافت کرد. این فیلم سینمایی از کاربران سایت IMDB نمره ۷ از ۱۰ و از کاربران گوگل نمره ۷۷ از ۱۰۰ را گرفت.

فیلم سینمایی «خام» علاوه بر موفقیتش در جلب نظر مثبت منتقدان نتوانست در گیشه موفق عمل کند و با شکست روبرو شد. این فیلم سینمایی که با بودجه ۳.۸ میلیون دلار ساخته شد در گیشه تنها ۳.۱ میلیون دلار فروش داشت و از این حیث می توان آن را فیلمی شکست خورده دانست. «خام» برای اولین بار در جشنواره فیلم کن اکران شد و پس از آن در چند جشنواره دیگر نیز به نمایش در آمد که چند جایزه را نیز از آن خود کرد.

در خلاصه داستان «خام» آمده است: فیلم روایتگر زندگی گیاهخوار جوانی است که کم‌کم تبدیل به یک آدم‌خوار می‌شود و

منتظر شماره بعدی این مقاله باشید...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.