دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵

به مناسبتی‌ها بها داده نمی‌شود / عدم نقدپذیری دست برنامه‌سازان را بسته است

نمایی از پشت صحنه برنامه «ویتامین ث»

خبرگزاری فارس: تهیه کننده برنامه «ویتامین سه» گفت: مسئله مالی و عدم نقدپذیری ارگان‌ها و مردم، دست ما را بسته است و ترجیح می‌دهم تیزر درست کنم به جای اینکه برای تلویزیون با این همه مشکلات برنامه‌ بسازم.

«علی زاهدی» تهیه کننده برنامه‌های ترکیبی تلویزیون گفت: برنامه‌هایی موفق هستند که بتوانند مسائل امروز کشور و مردم را با بیانی شیوا بگویند. متاسفانه ما در پیدا کردن مجری توانمند به شدت ضعف داریم. از سویی برای داشتن برنامه‌ای موفق باید گزارش‌هایی که در خلال برنامه پخش می‌شود، به روز بوده و بی خاصیت نباشد. اگر این دو سه عامل در کنار یکدیگر قراربگیرد باعث موفقیت این سبک برنامه‌ها خواهد شد.  

وی در قیاس بین برنامه‌های مناسبتی و روتین ترکیبی نیز بیان داشت: در مناسبتی‌ها معمولا زمان کمی در اختیار داریم. برای مثال مناسبتی مثل میلاد امیرالمومنین است و ما فقط یک بعدازظهر فرصت داریم تا برنامه را جمع کنیم. همه هم عادت کردند که مجری به همراه سه مهمان معروف به گفت‌وگو بنشیند و بعد هم آقایی بیاید و درباره حضرت علی (ع) صحبت کند.

** به مناسبتی‌ها بها داده نمی‌شود

تهیه کننده برنامه «ویتامین سه» ادامه داد: متاسفانه آنطور که باید به برنامه‌های مناسبتی بها داده نمی‌شود و مردم هم عادت کردند تا همین برنامه‌ها را ببینند و از آنها رد شوند، اما برنامه‌های روتین هم وقت خوبی دارند و هم تعدادشان بیشتر از برنامه‌های مناسبتی است و می‌توان به مسائل مختلفی پرداخت.  فکر می‌کنم در برنامه‌های روتین خیلی کارها می‌توان انجام داد که در برنامه‌های مناسبتی نمی‌توان انجام داد.

وی ادامه داد: برای مثال اگر بخواهیم در برنامه روتین درباره گرانی صحبت کنیم وقت داریم که سی برنامه برویم و از جایی شروع کنیم و به جایی ختم کنیم و همینطور درباره مسئله بانک‌ها و موسسات اعتباری هم به همین شکل است و برنامه‌ساز سی برنامه در اختیار دارد که درباره موضوع مورد نظر صحبت کند، اما در برنامه مناسبتی اینطور نیست و فرصت کافی در اختیار سازندگان نیست.

** مسائل مالی، دلیل بی‌مخاطبی برنامه‌های گفت‌وگو محور

این تهیه کننده با اشاره به دلیل بی مخاطب بودن برنامه‌های گفت‌وگو محور گفت: دلیل عمده آن مسائل مالی سازمان صدا و سیما است. برنامه خوب و پر مخاطب ساختن یکسری امکانات و مسائل مالی می‌خواهد. بخشی از آن هم به تهیه کننده و برنامه سازها برمی‌گردد، تعدادی از آنها در خارج از سازمان برنامه سازی می‌کنند. تلویزیون ما به برنامه‌سازهای جدید نیاز دارد و یا اینکه باید همان برنامه‌سازهای قدیمی را برای خود نگه دارد. شاید هم سازندگان به دنبال ساخت برنامه‌های جذاب نیستند یا اسپانسرینگ اجازه نمی‌دهد اما مطمئنم که مسئله اصلی پول و مسائل مالی است.

وی ادامه داد: الان دیگر کسی سرش درد نمی‌کند. ما به هر کسی سلام کنیم سازمان پزشکی اعتراض می‌کند و کلا هر چیزی می‌گوییم یک ارگانی معترض است و کسی طاقت نقد شدن ندارد و فوری انگ سیاه نمایی به شما می‌زنند و حتی در مسائل ابتدایی اجتماعی هم هیچکس حاضر نیست جوابت را بدهد.

** افراد ظرفیت نقدپذیری ندارند

زاهدی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری نیز گفت: مدتی پیش بود که مقام معظم رهبری از برنامه‌سازهای تلویزیونی خواسته بودند تا درباره آسیب‌های اجتماعی کار شود. اما متاسفانه با وضعیت موجود و اینکه افراد ظرفیت نقدپذیری ندارند، واقعا نمی‌توان درباره این معضل‌ها برنامه ساخت.

وی ادامه داد: مدتی است که خودم از برنامه‌سازی دور هستم و می‌خواهم از این حوزه در تلویزیون کناره‌گیری کنم، به هر حال مسئله مالی و عدم نقدپذیری ارگان‌ها و مردم دست ما را بسته است و ترجیح می‌دهم تا تیزر درست کنم به جای اینکه برای تلویزیون با اینهمه مشکلات برنامه‌سازی کنم.

** تبلیغ‌های دروغ نمی‌کنیم

تهیه کننده برنامه «طبیب» ادامه داد: برنامه طبیب تنها برنامه‌ای است که هنوز در تلویزیون دارم و خداراشکر آقای پورمحمدی و کریمان اجازه ندادند در مسئله مربوط به سلامت و بهداشت، ‌ اسپانسر وارد شود. یعنی پول نمی‌گیریم که دور از واقعیت تبلیغ‌های دروغین کنیم و ما درباره ارکان سلامتی مردم صحبت می‌کنیم.

** همه مشکلات در گرو سیستم آموزشی کشور است

تهیه کننده برنامه «کوله پشتی» با اشاره به دغدغه خود در برنامه‌سازی گفت: از روزی که به تلویزیون آمدم دغدغه‌ام مسائل اجتماعی به خصوص در حوزه جوانان بود. از زمانی که کوله پشتی، ‌ ماه عسل و ... را شروع کردم تا همین الان و در برنامه طبیب، دغدغه‌ام مسائل اجتماعی جوانان کشورم است که این روزها بیکاری یکی از مهمترین‌شان است و تا وقتی که سیستم آموزش و پرورش کشور درست نشود، ‌هیچ اتفاقی در این مملکت نخواهد افتاد.

وی ادامه داد: دانش آموز ۱۲ سال بیخودی درس می‌خواند و نمی‌داند چرا و بعد از آن هم ۵ سال دانشگاه تحصیل می‌کند و باز هم دلیلش را متوجه نمی‌شود و وقتی ازدانشگاه فارغ التحصیل می‌شود فردی بیکار و بی‌سواد است و حتی کاربرد انتگرال را هم نمی‌داند.

این تهیه کننده افزود: خود من سه بار رشته دانشگاهی‌ام را تغییر دادم تا به آنچه دلخواهم است برسم و تازه الان متوجه شدم که رشته سوم هم نباید می‌خواندم.

** مجری، پیدا کردن درد مردم و بیان آن عوامل موفقیت برنامه‌های ترکیبی

وی ضمن بیان اینکه در برنامه‌هایم چند نکته را رعایت می‌کردم، افزود: ما در همان زمان چند نکته را در برنامه‌هایی که درست کردیم رعایت می‌کردیم. زمانی که کوله پشتی را ساختیم، فرزاد حسنی مجری فوق العاده‌ای بود، ‌ زمان ماه عسل احسان علیخانی و نیمروز علی ضیا. ما مجری‌های خوبی داشتیم و از طرفی درد مردم را پیدا می‌کردیم و در وهله بعدی درست بیان کردن آن سه دلیلی بود که در برنامه‌سازی رعایت می‌کردیم. از طرفی در همه این سالها مدیران خوبی بالای سرمان بود که پر توان و پر تلاش بودند و همه اینها در کنار هم باعث پرمخاطب‌ شدن برنامه‌هایی شد که من ساختم.

تهیه کننده برنامه «نیمروز» درباره تاثیر سلبریتی‌ها در موفقیت یک برنامه ترکیبی گفت: من تا به حال چنین فضایی را تجربه نکردم. در کوله پشتی مخترع‌های جوان را دعوت می‌کردیم و در ماه عسل زن و شوهرهایی را دعوت می‌کردیم که اولین ماه عسل زندگی مشترکشان را با هم هستند. در نیمروز شغل‌های مختلف را دعوت می‌کردیم، ‌ بین آنها سلبریتی هم داشتیم، اما نه به این معنی که نصف بیشتر قسمت‌های برنامه را به سلبریتی‌ها اختصاص دهیم. معتقدم سلبریتی‌ها به جذابیت برنامه کمک می‌کنند اما نباید بار کلی برنامه را به دوش آنها بگذاریم، ‌اگر این کار را انجام دهیم برنامه می‌بازد و شکست می‌خورد.

این تهیه کننده درباره اینکه چرا برخی از برنامه‌های تلویزیونی هیچ تفاوتی از لحاظ زمان پخش با یکدیگر ندارند، ‌بیان داشت: بخش عمده این موضوع به تهیه کننده برمی‌گردد که کمتر به دنبال ایده‌های خلاقانه می‌روند و بیشتر دوست دارند فقط یک برنامه‌ای درست کرده و رد شوند که باز هم به مسائل مالی هم ارتباط دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.