دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹

انصافی در گفتگو با سینماپرس:

«نوروزخوانی» نمایشنامه ای است که بر اثر پژوهش ها و تحقیقات ۵ ساله ام به نگارش درآمده است/ اجرا تا ۳۱ فروردین

جواد انصافی

سینماپرس: جواد انصافی نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش های آیینی سنتی که این روزها با نمایش «نوروز خوانی» در پردیس تئاتر شهرزاد میزبان علاقمندان نمایش های فولکلور است گفت: در این اثر نمایشی مباحث علمی در رابطه با نوروز و سفره هفت سین را در قالبی شاد و موزیکال به مخاطبان عرضه می کنیم.

کارگردان نمایش «کل عنایت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این اثر نمایشی سال گذشته در پردیس تئاتر تهران روی صحنه رفت که به دلیل دور بودن سالن ما تماشاچی چندانی نداشتیم و نه تنها ما که اغلب نمایش هایی که در این سالن روی صحنه می رفتند مخاطب نداشتند و به همین دلیل امسال با کمی تغییرات و اضافه کردن مباحث علمی بیشتر «نوروزخوانی» را در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه برده ایم که خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبرو گشته و همه تماشاگران از آن راضی هستند.

وی ادامه داد: «نوروزخوانی» نمایشنامه ای است که بر اثر پژوهش ها و تحقیقات ۵ ساله بنده به نگارش درآمده و بخشی از تحقیقات بنده پیش از این در قالب نمایش «نوروز و پیروز» نیز روی صحنه رفته است.

انصافی سپس با بیان اینکه هفت سین پدیده ای کاملاً علمی و بسیار پیچیده است اظهار داشت: ما در «نوروزخوانی» به مخاطبان خود یادآوری می کنیم که هفت سین باید به نوبت چیده شود. ما به مخاطبان مان گوشزد می کنیم که پشت هر یک از سین های هفت سین مسائل علمی پیچیده ای وجود داشته و هرگز به صورت سلیقه ای این موارد در هفت سین گنجانده نشده است.

این هنرمند پیشکسوت نمایش خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اولین سین هفت سین سنجد است چرا که شکل مغز دارد و زمانی که خداوند انسان را آفرید اولین چیزی که در وجود او قرار داد مغز بود و این مغز است که باعث تفکر و تأمل می شود. از سوی دیگر سنجد از واژه سنجیدن می آید و وجود آن در سفره هفت سین به این نیت است که انسان در طول سال سنجیده عمل کند و سنجیده اندیشه کند و سنجیده رفتار داشته باشد.

وی افزود: دومین سین هفت سین سیب است که نماد سلامتی جسم است و سین بعدی سبزه است که شادابی و سلامتی روح و روان را به ارمغان می آورد. سپس سمنو بر سر سفره هفت سین گذاشته می شود که بسیار مقوی است و می تواند انسان را در برابر ناملایمات زندگی قوی و ایمن کند و سین بعدی سیر است که سیرچشمی می آورد و باعث می شود تا انسان توجهی به پست و مقام و شهوت دنیا و... نداشته باشد.

انصافی ادامه داد: سین بعدی سرکه است که نماد پاکیزگی است و همچنین مبارزه با عبوثی را به ارمغان می آورد و در نهایت سماق بر سر سفره هفت سین گذاشته می شود که نمادی از صبر و تحمل بردباری است و باعث می شود تا انسان صبور بار بیاید. همه این ها مباحث بسیار مهمی است که متأسفانه تاکنون شکافته نشده و توجه به آن ها بسیار لازم و ضروری است و ما تمام این مباحث علمی و عرفانی و فلسفی را که از دیرباز تاکنون در کشورمان وجود داشته و حتی ابعاد پزشکی نیز در آن ها گنجانده شده را به مخاطبان مان یادآوری می کنیم.

کارگردان نمایش «چله زری و عمو چله جون» سپس با بیان اینکه نمایش «نوروزخوانی» تنها به همین موارد محدود نمی شود اظهار داشت: ما  نوروز خوان های زیادی را در شهرهای مختلف کشور داریم؛ از جمله «تکمچی» که مربوط به آذری ها است، «نوروزه سلطان» که مربوط به مازندرانی ها است و «عروس گلی» که مربوط به گیلانی ها است. علاوه بر این این ها «ریشکی و ماسی» مربوط به استان مرکزی، «نوروزه نوا» مربوط به استان البرز و طالقان و «آتش افروز» که اغلب مردم شهرهای ایران او را به عنوان نوروزه خوان می شناسند نیز وجود دارند که ما در این نمایش همه آن ها را برای مخاطبان اجرا می کنیم.

انصافی در خاتمه این گفتگو توجه به نمایش های آیینی و سنتی و هنر فولکلور را بسیار حائز اهمیت برشمرد و خاطرنشان کرد: «نوروزخوانی» تا ۳۱ فروردین ماه سال جاری هر شب در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود و ما مشتاق حضور همه مردم عزیز کشورمان برای تماشای این اثر نمایشی هستیم؛ ضمناً کتاب های پژوهشی بنده راجع به نوروز نیز در کتاب فروشی پردیس تئاتر شهرزاد به نمایش درآمده و علاقمندان می تواند آن ها را تهیه کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.