چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱

رضا میرکریمی در نشست خبری جشنواره فیلم فجر:

۳۰۰ مهمان از ۷۸ کشور به ایران می آیند/ IMDB ایرانی رونمایی می‌شود

رضا میر کریمی دبیر سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماپرس: نشست رسانه‌ای سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور دبیر جشنواره صبح امروز چهارشنبه ۲۲ فروردین ماه در پردیس چارسو برگزار شد.

به گزارش سینماپرس صبح امروز چهارشنبه ۲۲ فروردین ماه نشست خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور رضا میرکریمی بعد از تلاوت کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران در پردیس سینمایی چهارسو برگزار شد.

نشست با نمایش و رونمایی از پوسترهای بخش های مختلف از جمله جام جهان نما، بازسازی کلاسیک ها، دارالفنون، جشنواره جشنواره ها، سینمای ایتالیا، مروری بر سینمای گرجستان، بازار، زیتون های زخمی و ... آغاز شد.

در ابتدای نشست رضا میرکریمی دبیر این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: این جشنواره چهارمین دوره استقلال از جشنواره ملی را پشت سر می‌گذارد که برای این کار تحقیقات بسیاری شد که یکی از آن کاهش هزینه بود. از ۲ سال پیش مسئولیت این کار را با اتکای یک گروه خوب و حرفه ای در سینمای بین الملل برعهده گرفتم تا هم تراز سینمای ایران جشنواره ای داشته باشیم که همان اندازه جهانی باشد.

وی ادامه داد: ما مرزی برای جشنواره قایل نیستیم و دوست داریم با همه ارتباط داشته باشیم اما کشورهای منطقه هم مذهب و هم فرهنگ جزو اولویت های ما به شمار می رود و ما در کنار آن به دنبال دوست یابی هستیم.

وی بیان کرد: ما خیلی عجله ای برای تغییرات نداریم هر چند به فکر از بین بردن کمبودها هستیم همچنین کمترین تغییر مدیریت را در این جشنواره داشتیم و تجربه های بسیاری در این زمینه کسب کردیم. خوشبختانه امسال مهمانان زیاد و فیلم های بسیاری داریم. ایجاد چارت سازمانی و نظم برگزاری جشنواره برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار بود و بر عکس نقدهایی که به ما می شد سال گذشته نماینده فیاپف با حضور در جشنواره و بررسی آن بیان کرد که جشنواره جهانی فجر می تواند جزو جشنواره های الف جهان باشد به شرط اینکه برگزاری آن ادامه داشته باشد که همین مساله سبب شده است تا در این دوره نیز نماینده فیاپف حضور داشته باشد.

دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به تجهیز بخش کتابخانه ویدویی جشنواره اشاره کرد و گفت: در این بخش ما به فیلم های کوتاه و مستند و انیمیشن توجه ویژه داریم. در حال حاضر حجم بالایی از استقبال برای دیدن فیلم های خارجی وجود دارد که همین مساله سبب شده است به فکر یک کار بزرگ باشیم که می تواند ساخت یک کاخ مناسب برای جشنواره باشد. بخش بازار نیز شکل منظمی به خود گرفته است، سال گذشته از بازار استقبال خوبی صورت گرفت و امسال نیز چنین استقبالی ادامه دارد و هر فیلم برعکس سال گذشته ۲ بار نمایش خواهد داشت. همچنین تلاش کردیم در این دوره شبکه های مهم خارجی برنامه زنده داشته باشند.

میرکریمی به حضور نیروهای داوطلب از بین دانشجویان از رشته های مختلف و کمک در بخش تشریفات اشاره کرد و گفت: من به تک تک این افراد افتخار می کنم و سطح رضایت از کار آنها بسیار بالاست. آنها مهمانان خارجی را از فرودگاه تا همه برنامه های جشنواره همراهی می کنند. این ها نشان از مشارکت بالای مردمی است و نشان می دهد که مردم جشنواره را مال خودشان می دانند.

وی اعلام کرد: امسال برای ثبت نام در جشنواره اعلام کردیم کسی که می خواهد فیلمش را برای جشنواره ما بفرستد باید رقمی را بپردازد. این الگوی جشنواره های بزرگ دنیا است و با همین الگو بیش از ۱۶۰۰ فیلم شرکت کردند و برای فیلم شان ۲۰ دلار پرداخت کردند. این نشان می دهد که متقاضی واقعا علاقه مند شرکت در جشنواره است و حاضر است هزینه آن را بدهد.

میرکریمی خبر داد: امسال ۳۰۰ مهمان از ۷۸ کشور به ایران می آیند که ۵۵ نفر از این جمعیت مرتبط با دارالفنون هستند یعنی مهمانان خارجی این بخش هستند زیرا همانطور که می دانید دارالفنون ۱۱۰ دانشجو از ایران و جهان دارد. همچنین امسال از همه استان های کشور و از حدود ۳۰ کشور مهمان داریم که ورک شاپ های خوبی برای آنها در نظر گرفته ایم.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر به تقویت بخش علمی جشنواره تاکید کرد و گفت: فیاپف هم بر این مساله تاکید داشت که ما استادان خوبی در این سال ها دعوت کرده ایم و آنها ورک شاپ های خوبی برگزار کرده اند و این باعث تقویت بنیان های علمی جشنواره ما شده است.

وی با اشاره به بخش بازار در جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: ما شاهد استقبال خوبی در بخش بازار هم هستیم و وقتی آنها با هزینه شخصی برای حضور در بازار به ایران می آیند علامت خوبی برای ما است و باعث می شود ما هم بازار را بیشتر جدی بگیریم. در این دوره از جشنواره ۱۲۰ فیلم از ۵۴ کشور  انتخاب شدند که همگی دارای ارزش های سینمایی و تنوع بالایی هستند که علاوه بر آن توجه به پسند مخاطب نیز برای انتخاب این فیلم ها لحاظ شده است. اکثر فیلم های انتخاب شده ممکن است دیگر در ایران نمایش داده نشود و این فرصت خوبی برای علاقه مندان به سینما است.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره بخش «مستند زیر ذره بین» عنوان کرد: بهترین های فیلم های مستند را می توانید در این بخش جستجو کنید و توصیه می کنم فیلم های این بخش را ببینید. امسال نمایش های ویژه به بهترین های کشورهایی که به اسکار معرفی شده بود، اختصاص دارد که فرصت بسیار خوبی برای فیلم بینان است. همچنین بخش «فانوس خیال» بر عکس سال گذشته با حضور فیلم هایی از ژانرهای مختلف برگزار می شود.
بخش «زیتون های زخمی» نیز امسال مانند سال گذشته برگزار می شود البته این بخش گسترده تر شده و درآن به مسایل مختلف از جمله فلسطین توجه شده است.

وی تصریح کرد: یک مساله ای که وجود دارد این است که کارگردان های آسیایی زمانی همدیگر را می شناسند که در جشنواره های خارجی جایزه می گیرند اما سال گذشته برگزاری بخش سینمای بالتیک و کره سبب شد که بعد از ما اروپا نیز به آنها توجه کند. ما در مورد محیط زیست و بحران آب و آلودگی هوا هم بی اعتنا نبودیم و در این زمینه ۲ فیلم در جشنواره رونمایی می شود. همچنین یک فیلم ورزشی با موضوع فوتبال داریم که با حضور فوتبالیست ها برگزار می شود.

میرکریمی اظهار کرد: امسال مروری بر سینمای ایتالیا داریم که تاثیر زیادی بر سینمای جهان و ایران داشته و ما می خواستیم از حال و روز امروز سینمای ایتالیا خبر داشته باشیم از همین ‌رو مهمانان و فیلم های برجسته ای داریم. سینمای گرجستان هم امسال مرور می شود چرا که فیلمسازان بزرگی دارد.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره بخش «زنگ هفتم» گفت: با هماهنگی شهرداری تهران و وزارت آموزش و پرورش در بخش «زنگ هفتم» ۲۵ هزار دانش آموز فیلم هایی را در جشنواره می بینند و همچنین هدیه ای حاوی پاکتی که حاوی ۴ بلیت است که بتوانند با خانواده سفر فرهنگی بروند، برای تعدادی از دانش آموزان درنظر گرفته شده است.

 میرکریمی خبر داد: امسال در دانشگاه های تهران و شهید بهشتی، علامه طباطبایی، سوره و دانشگاه هایی که سال قبل میزبان جشنواره بودند، نشست های تخصصی خواهیم داشت. همچنین بخش فیلم های کوتاه آلمانی را داریم که انجام می شود ضمن اینکه بخش دانشگاهی هم امسال در پنج دانشگاه سمینار و مستر کلاس برگزار می کند که این بخش با استفاده از اساتید در دانشگاه تهران، علامه، شهید بهشتی، سوره و ... انجام می شود.

وی در بخش دیگر نشست ضمن معرفی مهمانان جشنواره از برگزاری یک کنسرت ویژه مهمانان جشنواره در تاریخ ۵ اردیبهشت در تالار وحدت با حضور پیووانی آهنگساز مطرح ایتالیایی خبر داد که این کنسرت با هماهنگی سفارت ایتالیا انجام می گیرد و دیگر اینکه اولیور استون کارگردان و تهیه کننده امریکایی مهمان ویژه جشنواره است.

در ادامه آثار ایرانی پذیرفته شده برای بخش «مستند زیر ذره بین» جشنواره شامل «ارثیه پدری» به کارگردانی مهدی نقویان، «در جستجوی فریده» به کارگردانی کوروش عطایی و آزاده موسوی، «در جستجوی خانه خورشید» به کارگردانی مهدی باقری، «بانو قدس ایران» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی و «راه دل» به کارگردانی مهدی زمانپور کیاسری از سوی میرکریمی اعلام شد.

طبق اعلام میرکریمی در بخش «فانوس خیال» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر فیلم های ایرانی «سرو زیر آب» ساخته محمدعلی باشه آهنگر، «مارموز» ساخته کمال تبریزی و «گرگ بازی» ساخته عباس نظام دوست پذیرفته شده اند.

 رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر از حمایت ویژه سازمان سینمایی و شخص وزیر ارشاد تشکر کرد و گفت: خوشحالم که غیر از حوزه وزارت ارشاد، حوزه های دیگر هم با جشنواره همکاری و همدلی زیادی داشتند.

وی افزود: جشنواره امسال همزمان با اعیاد شعبانیه است و این موضوع به ما کمک کرده تا نشاط اجتماعی ایجاد کرده و جامعه را نیز با این نشاط همراه کنیم.

کیوان کثیریان مدیر رسانه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در این بخش از نشست به آغاز پیش فروش بلیت های جشنواره از ساعت ۱۲ امروز در سایت سینماتیکت و سایت جشنواره خبر داد و اعلام کرد اهالی رسانه نیز باید بلیت را در سایت انتخاب کنند ولی برای آنها رایگان است.

با آغاز بخش پرسش و پاسخ، پرسش اول درباره اینکه این جشنواره هدف مشخصی را دنبال نمی کند و نگاه میرکریمی به جشنواره جدی نیست مطرح شد که میرکریمی در پاسخ گفت: ما هر بخشی را که طراحی کردیم با فکر و اعتقاد بوده است.

وی همچنین تاکید کرد: تعداد اتفاقات و برنامه های جشنواره با هدف طراحی شده است و جشنواره ما تنها جشنواره ای نیست که بخش های مختلفی دارد و دیگر جشنواره های معتبر جهان نیز بخش های مختلفی دارد.

میرکریمی افزود: ما تلاش داریم جشنواره ای در تراز جمهوری اسلامی داشته باشیم و بتوانیم در جهان با وجهه ای فرهنگی حضور یابیم. خارجی ها ما را رصد می کنند. امسال ما همزمان با ۳ جشنواره مهم جهانی چون مسکو و پکن برگزار می شویم ولی باز هم مهمانان خارجی حاضر هستند در جشنواره ما حضور یابند.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره فیلم «به وقت شام» ابراهیم حاتمی کیا عنوان کرد: ما از سرمایه گذار فیلم خواستیم فیلم شان را اکران نکنند و در بخش مسابقه ما حضور یابند ولی آنها دوست داشتند اکران کنند و چون ما نمی توانیم فیلم اکران شده را به بخش مسابقه بیاوریم، لذا فیلم «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی را در بخش مسابقه داریم.

 میرکریمی درباره افتتاح جشنواره با فیلم «آن سوی ابرها» ساخته مجید مجیدی بیان کرد: من افتخار می کنم جشنواره با فیلمی خوب و با استانداردهای جهانی به کارگردانی فیلمساز بزرگ کشورمان مجید مجیدی آغاز می شود.

وی درباره طراحی پوسترهای جشنواره توضیح داد: ما ۱۲۰ سال سینما داریم که با تفاوت ۵ سال نسبت به جهان سینما وارد ایران شده است پس باید این مساله را به جهان یادآور شویم به همین دلیل پوستر جشنواره اینگونه طراحی شده است. این پوستر فرهنگ و تمدن ایران را نشان می دهد و نیازی نیست رابطه ای با سینما داشته باشد. در طراحی پوسترهای بخش دیگر نیز ما نگاهی ملی داشتیم و هویت و داشته های خود را به نمایش گذاشتیم. پوسترهای سال گذشته تا جایی با استقبال روبرو شد که از برخی پوسترها چندبار چاپ کردیم زیرا مهمانان خارجی می خواستند نمونه ای از پوسترها را با خود به کشورهایشان ببرند. ما می خواستیم عادت ها و کلیشه های قبلی در طراحی پوستر جشنواره ها را بشکنیم و از المان های تکراری استفاده نکنیم.

پرسش بعدی درباره سمت رضا میرکریمی در سازمان سینمایی به عنوان مشاور بین الملل اختصاص داشت که میرکریمی در این باره بیان کرد: مدیریت جشنواره جهانی فیلم فجر با مشاوره در امور بین الملل سینما از هم جدا نیستند.

وی خبر داد: ما سایتی را طراحی کرده ایم که بانک جامع اطلاعات سینمای ایران به زبان انگلیسی است.  بیش از ۴۷۰۰ فیلم در این سایت معرفی و به مرور تکمیل می شود. رونمایی این سایت را در جشنواره خواهیم داشت که به نوعی imdb سینمای ایران است.

پرسش بعدی به کم رنگ بودن تعامل با رسانه های خارجی و توجه به سینمای ترکیه اختصاص داشت.

رضا میرکریمی در این باره توضیح داد: ترکیه همسایه ما است و تبادلات خوب سینمایی با آنها داریم و در ۲ دوره اخیر جشنواره جهانی فیلم فجر به آنها توجه ویژه شده است. ما نمی توانیم سینمای ترکیه را نادیده بگیریم و در تدارک کارهای مشترک بیشتر هستیم.

وی درباره تعامل با رسانه های گفت: حتما حضور رسانه های خارجی برای ما مساله مهمی است و شما همراه ما هستید ولی واقعا نمی توان با همه رسانه های حاضر در جشنواره که بیش از ۱۵۰۰ رسانه هستند مصاحبه اختصاصی انجام داد.

میرکریمی درباره هزینه جشنواره والتهاب ناشی از افزایش دلار بیان کرد: هزینه های جشنواره از قبل انجام شده و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

 دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره حمایت از همه طیف های فیلمسازان گفت: جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر در کنار هم هستند و مقابل هم نیستند. ما می خواهیم در جشنواره تا جایی که امکان داریم استعدادهای جوان را شناسایی کرده و فرصت بروز بدهیم.

وی درباره توجه به فرهنگ منطقه ای یادآور شد: افغانستان هرگز از توجه جشنواره جهانی خارج نمی شود به عنوان مثال در این دوره هم فیلم، هم مهمان و هم داور از کشور افغانستان داریم همچنین سهمیه قابل توجهی برای این کشور در دارالفنون در نظر گرفته شده است.

میرکریمی عنوان کرد: در این دوره برای ۵۰۰ شخصیت سینمایی به عنوان پیشکسوت کارت صادر شده است که البته نمی دانم حضور پیدا می کنند یا خیر. همچنین سازمان سینمایی به جشنواره جهانی این ماموریت را داده است تا فیلم های مناسب برای اکران بر اساس تحقیقات صورت گرفته انتخاب شوند اما بی شک در خوش بینانه ترین حالت از بین این آثار به احتمال زیاد ۱۰ اثر اکران می شود.

مساله بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر موضوع سوال بعدی بود. همچنین مطرح شد که سینماگران مطرح چرا در جشنواره حضور نمی یابند.

میرکریمی توضیح درباره بخش بازار را به مسئول بخش بازار محول کرد و درباره حضور فیلمسازان و بی میلی آنها به جشنواره ها گفت: ما باید کار ایجابی کنیم تا سینماگران متمایل به حضور در جشنواره شوند. ما باید جشنواره ای کارآمد و با برنامه های متنوع برگزار کنیم تا سینماگران متمایل به شرکت در جشنواره باشند.

میرکریمی درباره بخش دارالفنون اظهار کرد: ما بعد از چند ماه که متن های آنها به دست ما رسید و تایید شد حمایت مالی خودمان را انجام دادیم چون برگزیده ها در کشورهای مختلف هستند و ما پول آنها را پرداخت کردیم.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام کرد: امسال فیلمسازان بزرگ کم فیلم ساخته اند اما ما فیلم های خوبی در این زمینه انتخاب کرده ایم. در این دوره ۲۰ فیلم خارجی داریم که برای اولین بار در جشنواره نمایش داده می شود و این امر از اهمیت بسیاری برخوردار است.

این سینماگر درباره سوال یکی از خبرنگاران که خواستار کم کردن تعداد کارت های جشنواره بود، گفت: ما نمی توانیم درخواست های رسانه ها را بی پاسخ بگذاریم و همچنین ما با علاقه‌مندانی روبرو هستیم که می خواهند از فیلم ها و برنامه ها استفاده کنند و باید تا حد امکان به این درخواست ها پاسخ بدهیم.

وی درباره هزینه جشنواره و نظارت مجلس بر انتخاب فیلم ها همچون تجربه جشنواره ملی فیلم فجر گفت: اینکه در جشنواره ملی فیلم فجر دخالت شده امری نیست که تایید بشود. در مورد کار من نیز وزیر و آقای حیدریان اعتماد کردند و دخالتی در کار من نبود و با استقلال فیلم ها را دیدیم و انتخاب کردیم.

میرکریمی اظهار کرد: اگر فیلمی در جشنواره ملی فیلم فجر رد می شود یعنی در رقابت آثار رسیده به آن جشنواره پذیرفته نشده است ولی اینجا شرایط رقابت فرق دارد چون در جشنواره جهانی براساس تنوع فیلم های خارجی، فیلم های ایرانی را انتخاب می کنیم. هر ۲ جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر شورای سیاستگذاری جدا دارند ولی رییس هر دوی آنها آقای حیدریان است.

میرکریمی در پاسخ به این پرسش که چه چشم اندازی برای جشنواره جهانی دارد، بیان کرد: من چشم انداز خوبی برای جشنواره می بینم و پافشاری روی اصولی که داریم باعث موفقیت ما می شود. آثار انتخاب شده برای جشنواره بر اساس موازین کشور انتخاب می شوند و چه بسا در سال های آینده کارگردانان مطرح جهان برای سینمای ایران فیلم بسازند. بودجه جشنواره امسال به دلیل تورم ۸ میلیارد است و من هربار شرمنده مدیرانم از نظر دستمزد می شوم و همیشه می گویم این کار ملی است و باید انجام شود. البته ما دنبال صرفه جویی هستیم و ۲ بار نیز از طرف وزارت ارشاد برای ارایه اسناد روشن مالی تشویق شده ایم.

وی درباره ممیزی فیلم های خارجی و رضایت صاحباناز این اقدام گفت: صاحبان آثار را در جشنواره و در سالن نمایش فیلم هایشان می بینید و این یعنی اینکه با رضایت و نظر خودشان ممیزی های مدنظرمان انجام می گیرد. این مساله ممیزی که آنقدر در ایران بر آن تاکید می کنید در کشورهای دیگر هم وجود دارد و فیلمسازان جهان هم این مساله را می دانند. نماینده فیاپف که سال گذشته به ایران آمد به این مساله هم دقت کرد و متوجه شد رضایت فیلمسازان هم جلب شده است.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره حضور پیدا نکردن فیلم فرهادی در این جشنواره بیان کرد: برای اصغر فرهادی پیغام دادیم اما شرکت پخش کننده فیلم تاکید کرد که فیلم آماده نمی شود و قرار است در کن نمایش داده شود. ما تعامل خوبی با فرهادی داریم و شاید در دوره بعد در مقام داور از حضور او بهره ببریم.

در ادامه یکی از خبرنگاران به نمایندگی جامعه ناشنوایان از دست اندرکاران جشنواره خواست امکاناتی فراهم شود که این جامعه نیز بتوانند از برنامه های جشنواره بهره ببرند.

میرکریمی نیز گفت: از جمعیت ناشنوایان دعوت کنیم که در یک سانس ویژه حضور یابند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد که عرف نیست یک جشنواره جهانی در شهرهای دیگر تکثیر شود و تنها در یک شهر برگزار می شود.

دبیر جشنواره در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره همکاری وزارت امور خارجه برای حضور مهمانان خارجی در جشنواره بود که میرکریمی در این باره پاسخ داد: وزارت خارجه همکاری خیلی خوبی با ما داشته و دارد و فقط چند مورد نگرانی داریم که امیدوارم ویزای این افراد هم به زودی صادر شود و همه مهمانان ما به ایران بیایند.

میرکریمی در پایان نشست درباره مقاله روزنامه هاآرتص رژیم اشغالگر قدس که فضاسازی علیه جشنواره جهانی فیلم فجر انجام داده بود، توضیح داد: این امر نشان دهنده الهام بخش بودن جشنواره است و اینکه ما مسیرمان را درست رفته‌ایم. ما عصبانی نیستیم و دوست داریم به جز رژیم اشغالگر قدس با همه جهان کار کنیم. ما ردپای سینماگران برجسته مثل کیارستمی را در سینمای قفقاز و ترکیه مشاهده می‌کنیم بنابراین باید موضعی که ما را در جایگاه بالاتری قرار می دهد، حفظ کنیم. نکته دیگر سرمایه‌گذاری در دیپلماسی عمومی است که هزینه‌های کشور را در حوزه سخت افزاری کاهش می‌دهد.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.