دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷

مستندساز اسکاری درگذشت

 کرک سیمون

سینماپرس: کرک سیمون کارگردان سازنده فیلم‌های مستند در ۶۳ سالگی بر اثر حمله قلبی در نیویورک درگذشت.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، همکار قدیمی و کهنه‌کار اچ‌بی‌او و پی‌بی‌سی که سازنده فیلمی درباره دکتر گودال و شامپانزه‌ها بود، درگذشت.

کرک سیمون مستندساز کهنه‌کاری که جایزه اسکار و امی را در کارنامه داشت و سازنده فیلم‌هایی درباره دکتر گودال، پلاسیدو دومینگو و جایزه پولیتزر بود در ۶۳ سالگی از دنیا رفت.

وی بر اثر حمله قلبی در نیویورک درگذشت و خبر درگذشتش توسط برادرش ران سیمون که برنامه‌ساز رادیو و تلویزیون است، اعلام شد.

سیمون جایزه اسکارش را به طور مشترک با همکار قدیمی‌اش کارن گودمن برای ساخت بهترین مستند کوتاه در سال ۲۰۱۰ دریافت کرد. فیلم «دیگر غریبه نه» درباره بچه‌های مهاجران کارگری است که تلاش دارند زندگی بهتری برای خود بسازند.

این کارگردان که ۳۰ سال به ساخت مستند پرداخت برای ۳ فیلم‌ دیگرش نیز نامزدی اسکار را کسب کرد و جایزه نقره دوپون-کلمبیا را در کارنامه داشت.

سال پیش او تهیه کننده و کارگردان مستندی درباره تاریخ ۱۰۰ ساله جایزه پولیتزر بود که در سینماها به نمایش درآمد و اکنون در شبکه استارز روی آنتن است.

وی نویسنده فیلمنامه و تهیه کننده فیلم «شامپانزه‌ها: مانند ما» در سال ۱۹۹۰ بود که او را وادار کرد تا سه هفته در جنگل‌های تانگانیکا در کنار دکتر گودال زندگی کند و این فیلم را بسازد. این فیلم نامزدی اسکار را کسب کرد.

سریال «مهد کودک» که اکنون در اچ‌بی‌او فامیلی روی آنتن می‌رود نیز از مجموعه‌هایی است که او ساخته و در عین حال سازنده سریال «مسترکلاس» برای همین شبکه هم هست که به زندگی هنرمندانی چون دومینگو، ادوارد آلبی، و فرانگ گری می‌پردازد. وی برای این سریال برنده جایزه امی ۲۰۱۵ شد.

این مستندساز برای ساخت بیوگرافی ایزاک بشویس سینگر نویسنده در سال ۱۹۸۷ نخستین نامزدی اسکارش را کسب کرده بود.

وی در کالج همپشایر تحت تعلیمات معلم نامدار جرومی لیبلینگ تحصیل کرده بود و همراه هم‌کلاسی‌هایی چون گودمن، کن برنز، بادی اسکوآیرز و راجر شرمن به ساخت مستند روی آورد. با همکاری برنز او نخستین مستندش را در سال ۱۹۷۴ درباره دهکده‌ای در ماساچوست ساخته بود.

در زمان فوتش سیمون در حال کار کردن برای سریال «استادان آمریکایی» بود و همزمان برای ساخت فیلمی درباره بازیگر-کارگردان آلن آلدا به جمع آوری پول می‌پرداخت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.