دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶

حمیدرضا نوربخش:

دیگر شاهد آثار ارزشمند دهه های قبل نیستیم/ مساله کپی رایت به صورت جدی پیگیری می شود

حمیدرضا نوربخش در نشست مطبوعاتی سی و دومین جشنواره موسیقی فجر

سینماپرس: امروز ۲۷ فروردین ماه، مدیرعامل خانه موسیقی ایران در قالب نشستی با عنوان «دیدار نوروزی» با اهالی رسانه به گفتگو پرداخت.

به گزارش سینماپرس، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی در ابتدای این نشست رسانه ای که روز دوشنبه ۲۷ فروردین ماه در تالار اجتماعات خانه موسیقی ایران برگزار شد، در توضیحاتی گفت: رویکردی که ما به صورت جدی پیگیر آن هستیم مساله کپی رایت آثار است زیرا اقتصاد موسیقی به ویژه موسیقی سنتی ایرانی دچار مشکلات است.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از آثار موسیقایی به راحتی در فضای مجازی عرضه می شود و هنرمندان این عرصه را دچار مشکل کرده است. من از همه شما عزیزان رسانه می خواهم که در پیگیری این موضوع کنار ما باشید تا بتوانیم تاثیرگذاری بیشتری داشته باشیم.

مدیرعامل خانه موسیقی ایرانی گفت: موضوع دیگری که نیازمند کمک رسانه ها هستیم معرفی استعدادهای موسیقی ایرانی است. متاسفانه فضایی وجود ندارد که هنرمندان مستعد عرصه موسیقی معرفی شوند. در کنار این موضوع بحث مطالبات به حق هنرمندان موسیقی نیز موضوع دیگری است که نیازمند کمک جدی رسانه ها هستیم. متاسفانه خط قرمزهای بی ربط و غیرقانونی به شکلی در حال گسترش است که نباید نهادینه شوند.

نوربخش ادامه داد: انتظار ما از اهالی رسانه این است که به عنوان مشاوران امین و آگاه در کنار ما باشند و هرجا نیاز است تذکرات لازم را بدهند. شما اهالی رسانه چشم و گوش جامعه هنرمندان و مخاطب هستید که باید به رصد کردن موضوعات مربوط به موسیقی بپردازید.   خیلی از نکاتی که گفته می شود نشات گرفته از یک سوءتفاهم است که باید مرتفع شود.

این خواننده موسیقی ایرانی اظهار کرد: آیا کفگیر هنرمندان فعال این عرصه به ته دیگ خورده است که دیگر شاهد آثار ارزشمند دهه های قبل نیستیم؟ باور کنید مشکل موسیقی ما امروز همین موضوعات است بنابراین نباید خودمان را درگیر اختلافات کنیم. ما موظفیم که در کنار هم حضور داشته باشیم تا راهی را که انتخاب کردیم به خوبی ادامه پیدا کند.

وی در بخش دوم این نشست رسانه ای که به پرسش خبرنگاران اختصاص داشت، در جواب سوالی مبنی بر سرنوشت سند موسیقی کشور توضیح داد: این موضوع را باید از دوستان شورای عالی انقلاب فرهنگی سوال کنید چون بخش تدوین این سند که کار ما بود مدت هاست به اتمام رسیده و پرونده باید در صحن شورا مطرح شود که بهتر است این مساله را از دبیرخانه شورا پیگیری کنید. ما هم قطعا پیگیری موضوع را انجام خواهیم داد.

نوربخش همچنین با انتقاد از شرایط اجرای بانوان نوازنده در اجراهای زنده به ویژه در شهرستان ها بیان کرد: نوازندگی شغل این هنرمندان است. نمی شود به یک نوازنده گفت که شما ساز زدن را یاد بگیر اما حق نداری روی صحنه اجرا داشته باشی. به اعتقاد من باید یک قانون واحد در تمام کشور حاکم باشد که اجازه عبور از خط قرمزها را ندهد.

مدیرعامل خانه موسیقی درباره واکنش خانه موسیقی در پی بروز برخی از اتفاقات و مسایل صنفی گفت: ما تک تک مواردی که در حوزه موسیقی اتفاق می افتد پیگیری می کنیم ولی در برخی از موارد هست که تکرار پیگیری ها و انعکاس رسانه ای آنها کار را بهتر نمی کند بلکه ماجرا بدتر می شود.

این خواننده موسیقی ایرانی درباره تغییر و تحولات دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ماه های اخیر به اظهارات روز گذشته خود در جریان نشست ماهانه خانه موسیقی اشاره کرد و آن را نشات گرفته از یک سوءتفاهم دانست.

پیگیری موضوع تشکیل کانون فعال منتقدان، روزنامه نگاران و پژوهشگران حوزه موسیقی در خانه موسیقی از دیگر مباحثی بود که در این نشست مطرح شد که حمیدرضا نوربخش اعلام کرد آماده هرگونه همکاری در این زمینه با خبرنگاران و فعالان رسانه در عرصه موسیقی است.

وی درباره نحوه تعاملات خانه موسیقی ایران با معاون هنری فعلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما باید با هر مدیری که سر کار بیاید کار کنیم چون فعالیت ها نباید جزیره ای باشد. به همین جهت خبرهایی که مبنی بر اختلاف و برخی از حاشیه ها در این زمینه وجود دارد، اصلا درست نیست و ما هم اکنون در تعامل خوبی با آقای حسینی و همکارانشان هستیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.