چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۷

در دومین «شب وصل» مطرح شد؛

رضا برجی: جنگ میان خیر و شر هیچ‌وقت تمامی ندارد/ ابوالقاسم طالبی: جامعه به خوراک فرهنگی نیاز دارد

مراسم تجلیل رضا برجی

سینماپرس: رضا برجی عکاس و مستندساز در مراسم تجلیلی که از وی صورت گرفت بیان کرد خیلی‌ها که برخی از آنها بر مسند فرهنگی کشور نشسته‌اند، به نبردی که در پیش است و از خاکریز جبهه به رسانه رسیده، اعتقادی ندارند.

به گزارش سینماپرس، دومین «شب وصل» آیین پاسداشت هنرمندان انقلاب اسلامی که به همت «جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» برگزار می شود به نکوداشت رضا برجی عکاس و مستندساز اختصاص داشت.

رضا برجی، عکاسی در ۷۵ کشور، تهیه‌کنندگی، کارگردانی و تصویربرداری ۱۵ سریال مستند را در کارنامه خود دارد.

در این مراسم هنرمندانی همچون ابوالقاسم طالبی، مسعود ده نمکی، علی انصاری بازیکن فوتبال، علی فریدونی و محمد حسینی وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم ابوالقاسم طالبی کارگردان سینما اظهار کرد: رضا برجی، برجی به بلندای هنر انقلاب است و در عکاسی و مستندسازی یک شاخصه محسوب می‌شود. برجی به ۷۰ کشور رفته و در هر جنگی حضور داشته است.

طالبی اظهار کرد: البته رضا برجی و برجی‌ها به این تجلیل‌ها نیاز ندارند اما جامعه به خوراک فرهنگی نیاز دارد و خوراک فرهنگی یعنی اینکه از داشته‌هایمان تجلیل کنیم و آنها را بشناسانیم.

ابوالفضل جلیلی دیگر کارگردان سینما هم در این مراسم گفت: من ۲ بار به مدت کوتاه برای فیلمبرداری به جبهه رفتم و فرق بین مرد و نامرد را آنجا دیدم. کسانی که رفتند به ندای هل من ناصر ینصرنی پاسخ گفتند و جانباز شدند. آنها اکنون جانباز هستند که درصد آن مهم نیست و کاش این عددها برداشته شود.

جلیلی در پایان سخنان خود خاطره‌ای از نخستین دیدارش با شهید آوینی و شیفتگی خود نسبت به او تعریف کرد. همچنین درباره نخستین دیدارش با رضا برجی نیز خاطره‌ای مطرح کرد.

مسعود ده‌نمکی نیز در این مراسم بیان کرد: برجی را نه با مستندسازی که از زمان نشریه شلمچه می‌شناسم که به همراه اخراجی‌های برخی نشریات آن زمان در شلمچه جمع شده بودند. آن زمان نقد درون گفتمانی وجود نداشت اما رضا برجی یک مطلب می‌نوشت و محمدحسین جعفریان به آن پاسخ می‌داد و این پاسکاری‌ها مخاطبان زیادی را پای کار می‌آورد.

وی با ذکر مثالی درباره غیرت رضا برجی نسبت به ولایت فقیه اظهار کرد: به خاطر دارم از رضا برجی مطلبی با تیتر درشت چاپ کردیم با این مضمون که اگر آقا بگوید ماست سیاه است، ما آن را سیاه می‌بینیم که این مطلب البته با هجمه سنگین رسانه‌های آن طرفی مواجه شد.

در این مراسم رضا برجی نیز ضمن تشکر از حاضران گفت: ۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد اما وقتی پشت سرم را نگاه می‌کنم، می‌بینم که حتی یک روز هم جنگ برای من و خانواده‌ام تمام نشده است. شاید بگویند برجی به جنگ و خونریزی عادت کرده اما خدا را شاهد می‌گیرم در تمام زندگی‌ام هیچ چیز برایم نفرت انگیزتر از جنگ نیست ولی جنگ برای ما تمام نشد چون جنگ میان خیر و شر هیچ‌وقت تمامی ندارد.

این عکاس و مستندساز عنوان کرد: خودم را عکاس و مستندساز نمی‌دانم چون شغلم این نیست اما دوست دارم اگر عکسی می‌گیرم یا فیلمی می‌سازم برای رساندن صدای مظلومان باشد.

برجی ادامه داد: خیلی‌ها که برخی از آنها بر مسند فرهنگی کشور نشسته‌اند، به نبردی که در پیش است و از خاکریز جبهه به رسانه رسیده، اعتقادی ندارند. کاش ستادی تشکیل می‌شد و عقبه‌ای داشتیم که در این نبرد به جای پارتیزانی جنگیدن، به صورت گروهی و سازمان‌دهی شده وارد نبرد می‌شدیم.

برجی بیان کرد: روزهایی بوده که همسرم یک ساعت و نیم زخم‌هایم را پانسمان کرده است اما لحظه‌ای از آرمان‌هایم عقب ننشسته‌ام. این را هم بگویم که در هیچ جنگی برای شهادت شرکت نکرده‌ام بلکه برای ادای تکلیف رفتم.

در پایان این مراسم از مجاهدت های رضا برجی تجلیل به عمل آمد.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.