جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳

در جشنواره جهانی فیلم فجر

۱۲۰ سال تاریخ سینمای ایران با ۱۲۰ عکس مرور می‌شود

۱۲۰ سال تاریخ سینمای ایران با ۱۲۰ عکس مرور می‌شود

سینماپرس: کاخ جشنواره میزبان نمایشگاه ۱۲۰ عکس فیلم از ۱۲۰ کارگردان تاریخ سینمای ایران در سی‌ و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر می‌شود.

به گزارش سینماپرس، سیف‌الله صمدیان مدیر رویدادهای ویژه سی‌ و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره این بخش و برنامه هایی که برای آن در نظر گرفته شده است، گفت: ما بخشی برای نمایش فیلم های کلاسیک مرمت شده ایرانی داریم که در ادامه مرمت آثاری مثل «گاو»، «باد صبا» و «ناخدا خورشید» که در دوره های قبلی اتفاق افتاد، امسال فیلم‌های کوتاهِ مستند «یا ضامن آهو» ساخته پرویز کیمیاوی و «اربعین» ساخته ناصر تقوایی و فیلم‌های بلند «امیرکبیر» ساخته علی حاتمی و «بازمانده» ساخته سیف الله داد مرمت شدند.

وی با اشاره به ادامه‌ همکاری جشنواره جهانی فیلم فجر با جشن تصویرسال، خبر داد: امسال نیز در ارتباط با تخصص گروه تصویر سال، دو نمایشگاه در حوزه‌ هنرهای تجسمی تدارک دیده شده است.

صمدیان یادآور شد: در بخش نمایشگاهی «رویدادهای ویژه» در سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر نمایشگاهی از عکس های عکاسی نشده فیلم‌های «گاو»، «باد صبا» و در دوره سی‌و پنجم نمایشگاه عکس‌های عکاسی‌نشده فیلم «ناخدا خورشید» و نیز نمایشگاه عکس و پوستر بزرگداشت زنده‌یاد «عباس کیارستمی» همزمان با جشنواره برگزار شد.

وی با اشاره به ۱۲۰ سالگی تاریخ سینما در ایران خبر داد: امسال در آستانه ۱۲۰ سالگی تاریخ سینمای ایران نمایشگاه «۱۲۰ عکس فیلم از ۱۲۰ کارگردان سینمای ایران» را برگزار می‌کنیم که اگر این اتفاق به شکلی که مورد نظرمان است رخ بدهد برای همیشه در آرشیو تاریخ سینمای ایران ماندگار و قابل رجوع خواهد بود.

صمدیان اعلام کرد: آثار این نمایشگاه در طبقه هفتم پردیس چارسو روی دیوار می‌رود.

مدیر رویدادهای ویژه جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به نمایشگاه «۱۲۰عکس فیلم از ۱۲۰ کارگردان سینمای ایران» توضیح داد: ما در این نمایشگاه مروری بر تاریخ سینمای ایران داریم و اگر تجربه ها و همکاری جمال امید مورخ و منتقد سینمای ایران نبود، این بخش کامل نمی‌شد.

صمدیان به عنوان کیوریتور این نمایشگاه درباره چگونگی انتخاب ۱۲۰ کارگردان سینما و ۱۲۰ فیلم از آنها و عکس مورد نظر از هر فیلم، توضیح داد: انتخاب مجموعه ۱۲۰ نفر از کارگردان‌های تاریخ سینمای ایران و تعیین یک فیلم شاخص برای هریک از آنها و جمع‌آوری یک عکس خاص از هر فیلم که شاخصه‌های بصری خاص و عکاسانه‌ای را داشته باشد، کار بسیار پیچیده‌ و حساسی بود که ما سعی کردیم با همراهی و کمک جمعی از همکاران آگاه، آثار سینمای ایران را طی ۱۲۰ سال با دقت و حساسیت بررسی کنیم.

این عکاس و مستندساز اضافه کرد: البته با پردازش حرفه ایِ یک یک تصاویر به‌ ویژه عکس‌های دوران آنالوگ سعی کردیم سطح کیفی بصری نمایشگاه را بالاتر ببریم و نمایشگاه علاوه بر جنبه‌های تاریخی آثار ارایه شده، از جاذبه‌های هنری یک نمایشگاه هنری عکاسی نیز برخوردار باشد.

به گفته صمدیان، پوسترهای سه دوره‌ بخش‌های‌ اصلی و جنبی جشنواره‌ جهانی فیلم فجر همزمان با آغاز جشنواره در پردیس چارسو روی دیوار می‌روند.

این پوسترها عمدتا با مدیریت هنری ایرج تقی‌پور و طراحی حمیدرضا بیدقی و دو مورد از طرح‌های علی خورشیدپور - در سی و ششمین دوره- همراه است.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.