دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵

«علیرضا داوودنژاد» در نشست فیلم «فِراری»:

اگر سینمای ایران با همین فرمان جلو برود نابود می‌شود

علیرضا داوودنژاد

سینماپرس: کارگردان فیلم سینمایی «فِراری» گفت: اگر سینمای ما با همین فرمان جلو برود و به ساخت «خالتوریسم» و تقلید از فیلم‌های خارجی ادامه دهد، می‌شود آن اتفاقاتی که در سال ۵۶ افتاد.

به گزارش سینماپرس، نشست بررسی و نقد فیلم سینمایی «فِراری» شامگاه یکشنبه (۲ اردیبهشت ماه) با حضور «علیرضا داوودنژاد»، «کامبوزیا پرتوی» و «ترلان پروانه» در فرهنگسرای «ارسباران» برگزار شد.

در ابتدای این نشست ترلان پروانه بازیگر فیلم سینمایی «فراری» درباره نقش خود گفت: همکاری با آقای داوودنژاد برایم سخت بود چرا که او در بازی گرفتن از بازیگران بسیار سخت‌گیر است. خوشحالم که مخاطبان این فیلم از تماشای آن لذت برده‌اند.

وی ادامه داد: برخی می‌گویند که فیلم «فِراری» کمی تلخ است، به نظرم این تلخی بخاطر این است که ما واقعیت جامعه را نشان داده‌ایم. به نظرم باید مشکلات را گفت تا حل شوند، نه این که آنها را به زیر فرش جارو کنیم تا دیده نشوند.

کامبوزیا پرتوی نویسنده فیلم سینمایی فِراری نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: ایده ساخت فیلم «فِراری» از سوی آقای داوودنژاد پیشنهاد شد و برای من نوشتن برای شخصی مثل داوودنژاد بسیار سخت بود چرا که او خود نویسنده ۴۰ ساله سینمای ایران است. وقتی بیشتر به ایده داوودنژاد فکر کردم، آن ایده برای خودم هم دغدغه شد. اینکه ایده یا سوژه یک فیلم برای نویسنده نیز دغدغه باشد، بسیار مهم است، چرا که کیفیت فیلمنامه را بسیار بالا می‌برد.  

وی ادامه داد: یکی از اتفاقات بسیار خوب فیلم «فِراری» تمرین‌های پی در پی بازیگران بود، به صورتی که آن قدر متن فیلم را تمرین کرده بودند که شخصیت‌ها در آن‌ها نهادینه شده بود.

علیرضا داوودنژاد نیز درباره فیلم سینمایی«فِراری» گفت: من در این فیلم با ثروتمند بودن مشکلی ندارم، بلکه دغدغه‌ام این است که این ثروت از چه دریچه‌ای کسب شده است، اگر این ثروت از دریچه علم، دانش و توانایی به دست آمده باشد ثروت ارزشمندی است؛ اما گاهی ثروت از دریچه‌های دیگری به دست می‌آید.

وی دربار وضعیت سینمای ایران تصریح کرد: ما سینمای خودمان را داریم، سینمایی که از فرهنگ و جامعه ما نشأت می‌گیرد. اگر سینمای ما با همین فرمان جلو برود و به ساخت «خالتوریسم» و تقلید از فیلم‌های خارجی ادامه دهد، می‌شود آن اتفاقاتی که در سال ۵۶ افتاد. سینمای ما در این سال به علت سطحی بودن و هجوم فیلم‌های خارجی ورشکسته شد.

کارگردان فیلم سینمایی «فِراری» بیان کرد: دختر بچه‌ای که در این فیلم مشاهده می‌کنید از سبک زندگی امروز کشورمان نشأت گرفته شده‌است. این دختر بچه محصول طرز تفکر امروزه روز است که با گذشته بسیار متفاوت است، بچه‌ای که به نحو دیگر فکر کرده و عمل می‌کند. بچه‌هایی که امروز با این انگاره‌ها زندگی می‌کنند، محصول تفکراتی است که در طی سال‌ها ما بزرگترها به آن‌ها آموخته‌ایم.

وی افزود: مسئولان کشور ما هر روز می‌گویند که در کشور به نیروهای متخصص نیاز داریم. این نیروی متخصص باید در کجا تربیت شود، وقتی آموزش و پرورش ما نقص دارد، چطور می‌توان انتظار نیروی متخصص داشت. امروزه تمام آموزش‌های کشورمان در دایره تئوری گرفتار می‌شوند و به هیچ عنوان رنگ عملی شدن به خود نمی‌بینند. ساخت مملکت، یعنی ساختن ملت، نمی‌توان بدون ساخت ملت، مملکتی را ساخت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.