دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷

اولیویه مگاتون در دانشگاه سوره:

برای تولید فیلم اکشن همیشه با استوری بردر کار می کنم/ با حدود ۲۰ میلیون یورو «ربوده شده ۳» را ساختیم

اولیویه مگاتون

سینماپرس: کارگاه فیلمسازی «الیویه مگاتون» به عنوان یکی از کارگاه های بخش علمی و دانشگاهی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، صبح امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه در دانشگاه سوره برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، اولیویه مگاتون کارگردان فرانسوی در ابتدای صحبت هایش در کارگاه فیلمسازی که در دانشگاه سوره برگزار شد، گفت: وقتی به من پیشنهاد شد که در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور پیدا کنم تصمیم گرفتم که به جای تعریف خاطرات، نحوه ساخت فیلم اکشن را درس بدهم پس مستقیما به موضوع اصلی می پردازم و درباره دو سکانس اصلی فیلم اکشن در «ربوده شده ۳» با هم صحبت می کنیم.

وی افزود: ابتدا درباره مسایل هنری و مالی صحبت می کنیم چون در فیلم اکشن به دلیل جلوه های ویژه باید به فکر کم شدن هزینه ها هم بود.

این کارگردان سینمای اکشن اظهار کرد: برای من جالب بود که این همه ایرانی فیلم مرا دیده اند و این موضوع برایم موجب افتخار است. فیلمسازان ایرانی به من گفتند که ما در ایران مشکل هزینه برای ساخت فیلم اکشن داریم. من از یک محله فقیرنشین فرانسه وارد دنیای سینما شدم و بیشتر تجربه ها را در حین کار کسب کردم. هیچ وقت در فیلم اکشن قانون ثابت و قاطعی وجود ندارد. من قبل از اینکه فیلم اکشن بسازم تریلر می ساختم و خودم اولین مخاطب فیلمم بودم و نکته برداری می کردم و ایرادهای فیلم را می فهمیدم تا در فیلم بعدی این ایرادها تکرار نشود.

مگاتون با اشاره به اینکه بخشی از فیلم «ربوده شده ۲» در استانبول فیلمبرداری شد اما نویسنده هیچگاه ترکیه و استانبول را ندیده بود، بیان کرد: من مجبور شدم خودم با نت برداری به صحنه هایی که می خواستم برسم.

وی که پیش از ورود به سینما نقاش بوده است، گفت: همیشه صحنه های فیلم ها را قبل از ساخت نقاشی می کنم و اگر در طول ساخت فیلم از این صحنه ها خوشم نیاید دیگر آنها را در فیلم های بعدی تکرار نخواهم کرد. برای ساخت فیلم اکشن همیشه با استوری بردر کار می کنم زیرا اگر مستقیم با سناریوی سر کار برویم با جان بدلکارها بازی می کنیم و از طرفی دیگر اگر صحنه ها تکرار شود از نظر مالی بسیار هزینه بر خواهد بود، به همین دلیل با استوری برد به کاهش هزینه ها کمک می کنیم. همچنین در ساخت فیلم های اکشن زمان محدودی داریم چون از زمان شروع فیلمبرداری باید زمان اکران مشخص شود.

وی با اعلام اینکه در فیلم های اکشنی که ساخته از ماشین های واقعی استفاده کرده است، توضیح داد: ما همیشه بعد از دکوپاژ باید جلسه ای برای انتخاب لوکیشن ها داشته باشیم چون هر چه لوکیشن ها بهتر انتخاب شوند کار بدلکاران راحت تر خواهد شد. برای فیلم «ربوده شده ۳» لوکیشن ها را در شهر لس آنجلس انتخاب کردیم و در مدت ۳ هفته در تعطیلات آخر هفته فیلمبرداری را در بزرگراه های لس آنجلس انجام دادیم. در فیلم های آمریکایی حدود ۱۰۰ میلیون یورو برای فیلم اکشن هزینه می شود اما ما با حدود ۲۰ میلیون یورو فیلم «ربوده شده ۳» را ساختیم. من در تک تک صحنه ها حضور داشتم و بر کارهایی که در طول فیلم انجام می شد نظارت می کردم. کم هزینه بودن ساخت اکشن و اینکه من بر بیشتر کارها نظارت دارم باعث شده که تهیه کنندگان بیشتری به سراغم بیایند.

این فیلمساز فرانسوی ادامه داد: اکثر فیلم های من یا توسط رابرت مارک کامن یا لوک بسون یا در کنار استخر یا در کاناپه نوشته شده است و من هم تغییراتی در فیلمنامه ها می دهم. لوک بسون هیچگاه در استانبول نبود و کار با آنها و اخلاقیاتشان را ندیده بود و من مجبور بودم خودم فیلمنامه را تکمیل کنم.

مگاتون در ادامه تعدادی از عکس ها و فیلم های پشت صحنه فیلم «ربوده شده ۳» را برای دانشجویان به نمایش گذاشت و درباره آن صحنه ها توضیحاتی داد.

وی در پاسخ به این پرسش یکی از دانشجویان که بین هزینه بیشتر و صحنه دلخواه کدام را انتخاب می کنید، گفت: این یک نوع استراتژی است و من نمی توانم بین اینها اولویت بندی کنم. من سعی می کنم در این مرحله با استفاده از تجربه های قبلی از ابداع استفاده کنم. برای تهیه کننده، کارگردانی که در مسیر ساخت فیلم کمتر هزینه کند بسیار حایز اهمیت است. ما برای رسیدن به تعامل و ساخت فیلم با تهیه کننده سر یک میز می نشینیم و در مورد هزینه های فیلم صحبت می کنیم. ترجیح می دهم در اول کار تمام جوانب را در نظر بگیرم و قیمت بدهم تا اینکه بخواهم در بین راه برای ساخت فیلم هزینه سازی کنم.

در پایان این کارگاه آموزشی معاون فرهنگی دانشگاه سوره با اهدای هدیه ای از الیویه مگاتون قدردانی کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.