چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱

«نیکولا پیووانی»: حسی کار می‌کنم

نیکولا پیووانی در کنسرت موسیقی

سینماپرس: «نیکولا پیووانی» در کارگاه آهنگسازی خود در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به تشریح مباحثی درباره موسیقی پرداخت.

به گزارش سینماپرس، کارگاه آهنگسازی نیکولا پیووانی آهنگساز ایتالیایی و از مهمانان ویژه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر عصر امروز ۵ اردیبهشت ماه در تالار وحدت برگزار شد.

پیووانی در ابتدای این کارگاه‌ گفت: می دانم در این سالن دانشجویانی وجود دارند، برای من هم همیشه باعث افتخار بوده است که با دانشجویان ملاقات کنم.

این آهنگساز موسیقی فیلم با اشاره به اینکه برای دانشجویان مفید و مهم است بدانند چگونه این تیم کار می کند، بیان کرد: برنامه ای که شما امشب شاهد آن خواهید بود مجموعه ای از آهنگ هایی است که در آثار سینمایی و تلویزیونی مختلف نواخته و یا ترانه هایی هستند که پیش از این اجرا شده اند. باید بگویم چندین سال است که ما این برنامه را در کشورهای مختلف برگزار می کنیم از همین رو ساختار این کنسرت ثابت است و مثل همه برنامه های تئاتری انعطاف پذیری خود را دارد.

این آهنگساز تصریح کرد: ما بسته به جایی که می رویم برنامه خود را با آن منطقه تطبیق می دهیم برای مثال چند هفته پیش در آلمان برنامه داشتیم که متناسب با فضای آنجا اجرا کردیم. سعی می کنیم به هرجایی که می رویم برنامه مان را با بافت آن منطقه تطبیق دهیم اما نمی توانم بگویم که در این تطبیق مشخصاً یک المان منطقی وجود دارد در واقع این تطبیق بیشتر حالت حسی دارد و به نسبت حسی که از آنجا می گیریم برنامه خودمان را تغییر می دهیم.

پیووانی اظهار کرد: این موارد، تغییراتی نیستند که ما آنها را بنویسیم و وجهه منطقی به آن بدهیم. در ایتالیا هم برنامه ما به همین روال است یعنی بسته به شهرهای مختلف برنامه های ما متفاوت است.

این آهنگساز ایتالیایی عنوان کرد: ما به نسبت حسی که از منطقه می گیریم برنامه را تغییر می دهیم حتی گاهی این امر در همان لحظه اجرای برنامه، صورت گیرد. البته این موسیقی که امروز اجرا می کنیم تنها جنبه بومی ندارد بلکه بعضی اوقات ما مجبوریم با ویژگی های فنی و فیزیکی آنجا خودمان را تطبیق دهیم. برای مثال برخی از همکاران من برای اجرای این موسیقی نتوانستند برخی از سازهای خود را بیاورند بنابراین باید با آنچه که در اختیار دارند به اجرای موسیقی بپردازند.

وی گفت: باز هم تاکید می کنم من معلم نیستم اما فکر می کنم مهم است که شما بدانید چگونه می شود به صورت فیزیکی به شما آموخت از همین رو دو قطعه بعدی که اجرا می کنیم دوگانه و الهام گرفته از موسیقی ۲ اسطوره است. این توضیح را بدهم که موسیقی آنقدر برای مردم یونان اهمیت داشت که حتی درباره آن مسابقه برگزار می کردند و می جنگیدند.

این آهنگساز در ادامه ضمن توضیح درباره نام یکی از قطعات عنوان کرد: وقتی افراد سفر می کنند با آداب و رسوم شهرها و کشورهای دیگر آشنا می شوند اما نکته ای وجود دارد که باعث می شود همه چیز یکی شود و آن استفاده از تلفن همراه است.

وی سپس به همراه گروهش به اجرای قطعاتی پرداخت و پس از اجرای این قطعات بیان کرد: ما امشب یک کار سه قطعه ای انجام می دهیم که در آن گیتار بسیار مهم است در واقع سه ترانه هستند که کنسرت ما امشب با آنها خاتمه پیدا می کند، یکی ترانه ای از یکی از خوانندگان بزرگ ایتالیا به نام آندره، دیگری ترانه ای به نام «چقدر تو رو دوست داشتم» و سومی ترانه ای از آمریکای جنوبی است.

پیووانی در پایان گفت: پیش از این فیلمی در آرژانتین ساخته شد و صدایی روی آن ترانه گذاشته شده بود. به یاد دارم من با پیانو خواننده آن ترانه را همراهی می کردم از همین رو امشب هم قصد داریم آن ترانه را اجرا کنیم.

این آهنگساز در ادامه قطعات دیگری اجرا کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.