سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳

جایگاه مطالعه در تولید آثار فرهنگی/۴

گیتی: اغلب مدیران سینمایی و سینماگران فاقد مطالعه هستند/ فیلمنامه های بی سر و ته باعث می شوند تا سینما و فرهنگ رو به اضمحلال رود

حسین گیتی

سینماپرس: حسین گیتی منتقد سینما همزمان با برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در رابطه با جایگاه مطالعه میان هنرمندان در تولید آثار فرهنگی گفت: اغلب مدیران سینمایی و سینماگران فاقد سواد، دانش، خردورزی و مطالعه هستند اما کبر و خودخواهی و غرور سراپای شان را فرا گرفته و خودشان این گونه فکر می کنند که همه چیز تمامند و نیاز به هیچ گونه مطالعه و اندیشه ای هم ندارند.

این منتقد پیشکسوت سینمای کشور در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما امروز در سینمای ایران با یک بحران بسیار بزرگ و مهم مواجه هستیم و آن بحران فقدان فیلمنامه است! متأسفانه به دلایل متعدد درهای سینما به روی خویشان و دوستان و نزدیکان هر مدیر و هر هنرمندی باز شده و فیلمنامه نویس های باسواد، دارای مطالعه و خردمند از عرصه کار و فعالیت دور مانده و خانه نشین شده اند و در عوض هر کسی از راه رسیده یا نرسیده بدون داشتن مهارت، تجربه و سواد کافی خود را فیلمنامه نویس می داند و پول های کلان می گیرد و در عوض فیلمنامه هایی تحویل می دهد که پر از گاف، سوراخ و آسیب های متعدد هستند و همه این اتفاقات باعث شده ما در سینمای ایران شاهد تولید انبوه فیلم های نازل و پوچ و بی محتوا با فیلمنامه های پاره پاره باشیم و یا پول های هنگفت برای برگزاری جشنواره هایی خرج کنیم که آبروی سینمای کشور را در مقابل دید سینماگران دنیا می برد!

وی ادامه داد: مصیبت بارتر از همه کارگردانانی هستند که حتی سواد و دانش کافی برای کارگردانی ندارند اما خود را یک پا فیلمنامه نویس می دانند و فکر می کنند نویسنده های بسیار متبحری شده اند و فیلمنامه هایی به قلم خودشان می نویسند که بی سر و ته است و آن ها را می سازند و باعث می شوند تا سینما و فرهنگ کشور روز به روز بیشتر تضعیف شده و رو به اضمحلال رود.

گیتی سپس با بیان اینکه همچنان بهترین آثار سینمایی ما مربوط به فیلم هایی اقتباسی است اظهار داشت: بعد از گذشت سال ها از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان آثار درخشان و ماندگار ما فیلم هایی هستند که از کتاب ها و رمان های نویسندگان بزرگ ایران و جهان اقتباس شده اند؛ البته نه اینکه هر اثر اقتباس شده ای خوب از آب درآمده باشد بلکه آثاری که فیلمسازان متبحر آن ها را از روی کتاب های نویسندگان بزرگ ساخته اند ماندگار شده اند و دلیل اصلی این اتفاق ادبیات و سواد غنی نویسندگان آن آثار است.

این منتقد در بخش دیگری از این گفتگو ضمن انتقاد شدید از مدیران فرهنگی و سینمایی کشور تصریح کرد:  آخرین نشان از بی سوادی و نالایق بودن مدیران سینمایی اختتامیه فاجعه بار جشنواره جهانی فجر بود! ما متأسفانه در سینمای کشورمان با مدیرانی روبرو هستیم که کارمند هستند و سواد ندارند!؛ به خصوص در روند برگزاری جشنواره های مان ما از افرادی استفاده می کنیم که فاقد مطالعه و حتی برنامه ریزی های صحیح برای اجرای یک جشنواره خوب هستند و این اتفاقات بسیار تلخ است.

وی تأکید کرد: امکان دارد در جشنواره های مطرح دنیا نظیر «کن»، «برلین»، «ونیز»، «توکیو» و... نیز افرادی به عنوان مدیر جشنواره انتخاب شوند که کارمند باشند اما حداقل برنامه ریزی بلد هستند، حداقل می توانند یک مراسم را درست برگزار کنند تا آبروی کشورمان حفظ شود اما ما با انتخاب مدیران نالایق در جشنواره های مان که حتی برنامه ریزی هم بلد نیستند باعث می شویم که آبروی ایران و فرهنگ و هنر و سینمایش در مقابل چشم های سینماگران جهان برود!

گیتی در پایان این گفتگو اظهار داشت: وضعیت سینمای کشور ما تا زمانی که مدیران و دست اندرکاران جشنواره ها، مدیران سازمان ها و نهادهای سینمایی، هنرمندانی که مبادرت به فیلمسازی می کنند از میان گعده دوستان و نزدیکان و آشنایان انتخاب می شوند و شایسته سالاری، داشتن سواد و مهارت و بینش و خرد و تجربه کافی مد نظر قرار نمی گیرد به همین شکل خواهد بود و ما باید در انتظار بدتر از این ها نیز در سینمای کشورمان باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.