دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴

جایگاه مطالعه در تولید آثار فرهنگی/۳

فروزش: گرایش سینماگران به تولید فیلم های بفروش و نازل باعث عدم تمایل آن ها به اقتباس از آثار ادبی شده است/ مطالعه برای هنرمند ضروری است

ابراهیم فروزش

سینماپرس: ابراهیم فروزش کارگردان سینما همزمان با برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در رابطه با جایگاه مطالعه میان هنرمندان در تولید آثار فرهنگی گفت: گرایش سینماگران به سمت تولید فیلم های بفروش شبه کمدی و نازل باعث عدم تمایل آن ها به اقتباس از روی آثار غنی ادبی شده است چرا که بسیاری افراد تنها در پی گیشه و فروش فیلم های شان هستند و به همین دلیل می خواهند به هر وسیله و ترفند ممکن مخاطبان را به سالن های سینما بکشانند و برایشان داشتن فیلمنامه خوب و جذاب و استاندارد و یا برگرفته از ادبیات کهن یا معاصر خالی از هر اهمیتی است.

کارگردان فیلم سینمایی «زمانی برای دوست داشتن» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه کمبود مطالعه در میان سینماگران مشهود است و به همین دلیل هم بسیاری از فیلم های سینمایی دیگر چندان جذابیتی ندارند و مردم هم از آن ها استقبالی نمی کنند. ما اگر بخواهیم فیلم کمدی خوب بسازیم می توانیم از بسیاری از آثار ادبی ایران و جهان الهام بگیریم، از آن ها اقتباس کنیم و فیلم بسازیم اما این میل در فیلمسازان و تهیه کنندگان دیده نمی شود.

وی سپس با تأکید بر اینکه مطالعه برای یک هنرمند ضروری است اظهار داشت: اگر نگاهی به گذشته بنده بیندازید به راحتی متوجه خواهید شد که بیش از ۸۰ درصد فیلم ها و آثارم با اقتباس از روی ادبیات و به ویژه ادبیات معاصر ساخته شده و این اتفاق به آن دلیل بوده که بنده شخصاً از دوران نوجوانی علاقه مفرطی به خواندن کتاب های مختلف داشته ام و خواندن کتاب و مطالعه با زندگی ام عجین شده است.

فروزش خاطرنشان کرد: مطالعه می تواند ذهن هر فردی را باز کند، او را به روز کند و ابعاد جدیدی از وجه های گوناگون زندگی را به وی بیاموزد؛ ما حتی اگر نگاهی گذرا به آثار نویسندگان جوان پس از انقلاب اسلامی داشته باشیم متوجه می شویم که بسیاری کتاب های ارزشمند که همه آن ها تصویری هستند و آینه تمام قدی برای اتفاقات درون کشور محسوب می شوند منتشر شده اند و در دسترس هستند و می توان از روی آن ها ده ها فیلم و سریال ساخت اما بی مطالعگی در میان هنرمندان ما باعث شده تا گرایشی برای ساخت این کتاب ها به صورت فیلم و یا سریال وجود نداشته باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «شیر تو شیر» تصریح کرد: این روزها ما از مشکل کمبود و فقدان فیلمنامه مناسب در کشور رنج می بریم و توصیه بنده به یکایک سینماگران و به خصوص جوان ترها این است که مطالعه داشته باشند تا بتوانند سناریوهای قوی بنویسند و در آثارشان تنها به حضور در شهر تهران و ساخت فیلم های آپارتمانی بسنده نکنند.

وی در پایان این گفتگو افزود: کتاب خوانی و مطالعه آثار کهن ادبی، تاریخی و... می تواند ایده های بسیار جذابی در ذهن خلاق هنرمندان برای تولید آثار در جای جای کشور به وجود آورد؛ ما نباید فیلمسازی را تنها مختص به شهر تهران بدانیم. ادبیات و تاریخ و تمدن ما آنقدر کهن و قوی است که می توان در هر شهر و روستایی ده ها و صدها فیلم و سریال از زندگی و آداب و رسوم و آیین های مردمان آنجا ساخت و به تقلید و کلیشه و تکرار هم دچار نشد. امیدوارم که توجه به مطالعه و کتاب خوانی توسط سینماگران و هنرمندان مورد عنایت قرار بگیرد و ما بتوانیم طی سال های آتی شاهد تولیداتی در عرصه فرهنگی و هنری کشورمان باشیم که باعث افتخارمان باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.