دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳

نشست نقد و بررسی انیمیشن «قلب سیمرغ» برگزار شد

نشست فیلم «قلب سیمرغ»

سینماپرس: نشست نقد و بررسی انیمیشن سینمایی «قلب سیمرغ» ساخته زنده یاد وحید نصیریان با اجرای گروه کر فیلارمونیک ایران و با حضور عوامل فیلم در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست نقد و بررسی انیمیشن سینمایی «قلب سیمرغ» ساخته زنده یاد وحید نصیریان عصر روز گذشته ۹ اردیبهشت ساعت ۱۷ با اجرای گروه کر فیلارمونیک ایران و با حضور عوامل فیلم، علاقمندان به سینمای انیمیشن و دوستان کارگردان فقید این فیلم در خانه هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای نشست نقد و بررسی و قبل از نمایش انیمیشن سینمایی «قلب سیمرغ»، گروه کر فیلارمونیک ایران به رهبری علیرضا شفقی نژاد ۲ قطعه از ساخته های لوریس چکناوریان را به یاد زنده یاد وحید نصیریان اجرا کرد.

شفقی نژاد درباره اجرای ۲ قطعه به یاد وحید نصیریان گفت: زنده یاد وحید از دوستان خوب ما بود و به اعتقاد من او موتزارت سینمای انیمیشن ایران بود که در اوج خلاقیت درگذشت. در مراسم بدرقه این هنرمند پرسشی را پرسیدم که از آن زمان تا امروز هنوز بی پاسخ مانده است. انیمیشن سینمایی «قلب سیمرغ» متعلق به سینمای ایران بود که در مهمترین رویداد سینمایی این کشور یعنی جشنواره فیلم فجر کاندیدا و صاحب جایزه شد اما بعد از آن اجازه اکران پیدا نکرد و حال این پرسش مطرح است که چرا ۸ سال اجازه اکران پیدا نکرد تا اینکه وحید با هزاران امید و آرزوی محقق نشده برای دیده شدن فیلم خود از میان ما رفت.

پس از نمایش فیلم انیمیشن «قلب سیمرغ»، مهدی ابوهاشم از نویسندگان فیلم، محمود موسوی نژاد طراح صدا و صداگذار و امیر سحرخیز جلوه های ویژه درباره شکل گیری ایده، طراحی و ساخت این فیلم صحبت کردند.

محمود موسوی نژاد طراح صدا و صداگذار «قلب سیمرغ» در ابتدا گفت: پرسشی که آقای شفقی نژاد مطرح کرد همچنان برای همه ما به عنوان عوامل فیلم باقی است و صد حیف که امروز وحید نصیریان در میان ما نیست که اکران شدن فیلم خود را ببیند.

مهدی ابوهاشم نویسنده این فیلم گفت: صحبت کردن از این فیلم در شرایطی که وحید نیست خیلی سخت است. جسارت وحید در کار همیشه برای من غافلگیر کننده بود و در «قلب سیمرغ» هم من غافلگیر شدم چون یک روز دیدم وحید با چهار خط طرح نوشته شده آمد پیش من و گفت می خواهم فیلمنامه بنویسم و همان چهار خط شد «قلب سیمرغ» که این روزها روی پرده می بینیم.

امیر سحرخیز که مسئولیت جلوه های ویژه «قلب سیمرغ» را به عهده داشت بیان کرد: در همه مراحل کار از پیش تولید، تولید تا پس تولید همراه وحید بودم و شاهد بودم با چه شوقی دل در ساخت و دیده شدن این فیلم داشت ولی صد افسوس که طی ۸ سال گذشته «قلب سیمرغ» حبس شده بود.

در ادامه این جلسه مهدی ابوهاشم به تازگی «قلب سیمرغ» گس از ۸ سال که از ساخته شدن آن می گذرد اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من این فیلم بعد از گذشت سالها همچنان تازه است و دلیل این تازگی را حضور خود وحید هنگام نوشتن می دانم. در واقع نوشتن فیلمنامه در حضور کارگردان تجربه بسیار خوبی بود که با نصیریان کسب کردم و پس از آن هم در نگارش فیلمنامه های دیگر ادامه دادم.

ابوهاشم درباره توجه ویژه در نمایش اسطوره های ایرانی در این فیلم گفت: سال ۸۴ و با امکانات تکنیکی آن زمان نگارش فیلمنامه را شروع کردیم و ایده اولیه خود نصیریان هم توجه به اسطوره ها بود و در بحث و گفتگوهایی که با هم می کردیم به این نتیجه رسیدیم به جای اینکه یک برش از شاهنامه یا دیگر داستان های کهن ایرانی برداریم داستان خودمان را با سابقه تاریخی و افسانه ای که از اسطوره ها می شناسیم بیان کنیم. بنابراین فیلمنامه «قلب سیمرغ» آمیزه ای از داستان های کهن ایرانی و شاهنامه بود.

امیر سحرخیز در ادامه نشست و بررسی «قلب سیمرغ» با اشاره به تکنیک به کار برده شده در ساخت این فیلم انیمیشن  بیان کرد: از ابتدا قرار نبود فیلم با تکنیک سه بعدی کار شود. ضمن اینکه خود وحید گرافیک خاص و منحصر به فرد خودش را داشت و در ادامه روند کار تصمیم گرفت برای صحنه های مربوط به نبرد از تکنیک سه بعدی استفاده کند که در نهایت ۳۰ درصد فیلم با تکنیک سه بعدی کار شد. در واقع وحید ردپا و امضای ویژه خود را در فیلم به جا گذاشت.

موسوی نژاد نیز درباره افکت های به کار برده شده در این اثر سینمایی گفت: ساخت صدا برای فیلم های انیمیشن سخت است و صداگذاری برای «قلب سیمرغ» از همه سخت تر بود چون صحنه های پر از افکت و موسیقی دارد. یادم هست ۶ ماه صدابرداری فیلم طول کشید و ۳ ماه میکس زمان برد و متاسفم که هنر انیمیشن در جشنواره های سینمایی جایگاه خودش را پیدا نکرده است و در رقابت و ارزیابی با سینمای داستانی قرار نمی گیرد.

ابوهاشم در تایید صحبت های موسوی نژاد گفت: من به عنوان یک شاهد باید بگویم که وحید از موسیقی فیلم که کار آقای پیام آزادی بود و صداگذاری فیلم خیلی راضی بود و زمانی که این دو بخش در میان کاندیدهای جشنواره فیلم فجر نبود خیلی ناراحت، غمگین و معترض بود.

امیر سحرخیز به منحصر بودن فیلمنامه انیمیشن سینمایی «قلب سیمرغ» اشاره کرد و گفت: این فیلم در زمان مدیریت محمد آفریده به وحید نصیریان سفارش داده شد. در آن زمان وحید جوایز متعددی برای دیگر فیلم های خود گرفته بود که آقای آفریده از وحید خواست یک ایده سینمایی برای تولید بیاورد. در واقع سفارش در همین اندازه بود و بعد وحید «قلب سیمرغ» را نوشت و برای تولید آورد و فیلمنامه بدون دخل و تصرف متعلق به مولف یعنی ویحید نصیریان است.

در پایان این نشست عوامل فیلم به پرسش مخاطبان حاضر در سالن ناصری خانه هنرمندان پاسخ دادند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.