دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹

در نشست جشنواره فیلم «سیمرغ» مطرح شد؛

اضافه شدن بخش بین‌الملل برای استفاده از تجارب دیگر کشورهاست/ برگزاری ۳ اختتامیه

نشست رسانه ای نهمین جشنواره بین المللی سیمرغ

سینماپرس: در دومین نشست خبری نهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ بیان شد که اضافه کردن بخش بین الملل برای استفاده از تجارب کشورهای دیگر در حوزه سلامت است.

به گزارش سینماپرس، دومین نشست خبری نهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ با حضور محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و رییس جشنواره و امیر لـله‌گانی مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت و دبیر جشنواره «سیمرغ» امروز ۱۰ اردیبهشت در موزه ملی تاریخ پزشکی ایران برگزار شد.

رییس جشنواره در ابتدای این نشست که با شرکت دبیران تخصصی ۵ بخش جشنواره محمدمهدی عسگرپور، حسین پارسایی،  بابک زرین، عبدالجبار کاکایی و مرتضی گودرزی دیباج برگزار شد، بیان کرد: چند سالی است که اصطلاح سرمایه فرهنگی در ملت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و کشورهای غربی نیز به این مهم توجه نشان داده اند. همچنین در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در بالاترین سطوح آموزشی به این نتیجه رسیده اند که اگر سرمایه فرهنگی در محیط دانشجویی به درستی استفاده شود دانشجویان موفقیت های بیشتری در زندگی خود شاهد خواهند بود.

وی افزود: اگرچه ما از ابتدا به این موضوع توجه نشان دادیم اما کشورهای پیشرفته زودتر از ما دست به کار شدند و وقت آن رسیده که ما هم به مساله سرمایه های فرهنگی جدی تر نگاه کنیم. ضمن اینکه کشور ها سرمایه غنی فرهنگی و اسلامی دارد و نسبت به دیگر جوامع بستر برای بهره بردن از این فرصت ها و نعمت ها فراهم تر است.

فراهانی افزود: هر زمان شاهد موفقیت های مردم در امور شخصی باشیم می توانیم نتیجه بگیریک مه تک تک احاد مردم از این سرمایه ها استفاده کرده اند اما امروز تا رسیدن به این جایگاه بسیار فاصله داریم و در حدی نیستیم که بتوانیم به موفقیت های بسیار بزرگی دست پیدا کنیم.

رییس جشنواره «سیمرغ» گفت: ارتقای سطح زندگی و موفقیت در امور شخصی مردم نشان دهنده ارتقای یک جامعه متعالی است و ما نیز بر اساس رسالت و وظیفه که به گردن خود احساس می کنیم سعی داریم این سرمایه ها را روز به روز افزایش دهیم. وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور خود را متعهد می داند در این زمینه قدم های جدی بردارد. چرا که در سال های اخیر شاهد آسیب های جدی اجتماعی هستیم و تاثیر آن در جوامع دانشجویی نیز مشهود است.

وی با اشاره به اینکه این آسیب ها بنیاد خانواده را نیز تهدید می کند، گفت: چر اندازه سرمایه های اجتماعی و فرهنگی بالاتر رود آسیب های اجتماعی نیز کمتر می شود. متاسفانه گسل های یادی در حوزه فرهنگ وجود دارد که نمی گذارد این رابطه معکوس به خوبی شکل بگیرد. تنها راهکار آن در حوزه فرهنگ است و ما سعی کردیم از طریق این جشنواره با برنامه ریزی دقیق پیگیر این موضوع باشیم.

وی ادامه داد: امسال در حوزه سلامت شاهد یک تحول عظیم در سطح بین الملل بودیم و حال که دیگر کشورها نیز به این مهم توجه کرده اند، جشنواره «سیمرغ » نیز با اضافه کردن بخش بین الملل بر آن شد تا از این تجربه ها بهره مند شود. خوشبختانه با اینکه سال اول برگزاری این بخش بود آثار بسیار زیادی از کشورهای مختلف شرکت کردند که جای خوشحالی دارد.

وی گفت: امسال در خدمت مفاخر بسیاری از ادب و هنر ایران زمین بودیم و حضورشان سطح کیفی جشنواره را ارتقا داد. این افراد در مقام دبیران تخصصی، داوران و مشاوران ما نقش قابل توجهی در برگزاری هرچه بهتر این جشنواره داشتند. ضمن اینکه ۱۵۰ هنرمندان نیز ما را یاری کردند.

در ادامه دبیر جشنواره امیر لـله‌گانی با اشاره به اینکه امسال در پنج بخش هنری و ادبی آثار به دبیرخانه ارسال شده است،  بیان کرد: در مجموع ۵۲ هزار اثر به دست ما رسیده که واقعا جای خوشحالی دارد. ما علاوه بر رشد کمی شاهد رشد کیفی آثار بودیم که در ۳ بخش آزاد (برای دانشجویان و کارکنان علوم پزشکی)، فرهنگ سلامت ( برای دانشجویان سراسر کشور و با هدف آگاهی دادن به جامعه با زبان هنر) و بخش بین‌الملل به دست مان رسید.

وی گفت: اضافه شدن بخش بین الملل با هدف بهره گیری از تجارب دیگر کشورها بود اما خوشبختانه دستاوردهای بیشتری برای مان داشت.  ۱۲۰۰ اثر از ۹۳ کشور آمار خوشحال کننده ای است و در این میان کشور هندوستان با ۱۱۹ اثر، امریکا با ۸۰ اثر، اسپانیا با ۶۷ نفر و فرانسه با ۵۶ اثر بیشترین آثار را ارسال کرده اند.

وی اظهار کرد: این جشنواره مطابق گذشته در پردیس تیاتر تهران برگزار می شود و ما شاهد یک هفته فرهنگی پربار در این مکان خواهیم بود. این جشنواره در ۳ اختتامیه به کار خود در بخش های مختلف پایان می دهد و فیلم های منتخب نیز در طول جشنواره روی پرده خواهند رفت.

مرتضی گودرزی دیباج دبیر بخش تجسمی نیز گفت: جشنواره بین المللی سیمرغ نگاه از زاویه دیگری مرتبط به مقوله فرهنگ است و یکی از بی پیرایه ترین حالت های برگزاری را برگزیده است. علاقه به اجرای سالم، بانشاط و بی غرض را در همه بخش های جشنواره سیمرغ شاهد هستیم. اگرچه سیمرغ توسط وزارت بهداشت به عنوان یک نهاد دولتی برگزار می شود اما از این جهت که مسئولان آن به دنبال اجرای فاخر هستند، قابل توجه است. از سویی دیگر خیل عظیم هنرمندان و داورانی که در بخش های مختلف شرکت دارند، بار کیفی جشنواره را ارتقا می دهد.

وی با ارائه گزارشی از بخش تجسمی افزود: بالغ بر ۳۸ هزار اثر به بخش تجسمی رسیده است. به نظر می رسد این حجم می تواند بخشی از ظرفیت حوزه تجسمی را پاسخ دهد. نمایشی از برگزیدگان بخش تجسمی در پردیس تئاتر تهران با برگزاری کارگاه هایی تخصصی از جمله اتفاقات این بخش است.

حسین پارسایی دبیر بخش تئاتر نیز خاطر نشان کرد: در این بخش ۱۱۵۱ اثر به دبیرخانه ارسال شده است. در بخش صحنه ای، فرهنگ سلامت که ویژه دانشجویان سراسر کشور و بخش آزاد که ویژه دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی و جامعه پزشکی است، شرکت داشتند. در بخش تئاتر صحنه ای داوران، آثار دو گروه فرهنگ سلامت و آزاد را قضاوت می کنند. ۱۶۴ اثر صحنه ای، ۱۵۲استندآپ کمدی ، ۹۰ تئاتر خیابانی، ۷۴ نمایشنامه خوانی، ۲۳۲ نمایشنامه نویسی ۲۳۸ اجرا و ۲۰۱ پژوهش در این بخش شرکت کرده اند.

محمدمهدی عسگرپور دبیر بخش فیلم نیز توضیح داد: تعدد جشنواره‌ها در ایران بعضا باعث فراموش شدن فلسفه وجودی‌شان می شود. گاهی انگیزه هنرمندان نیز برای همکاری با این رویدادها به دلیل جریان بوروکراتیک زیر سوال می رود اما پیشنهاد همکاری با این جشنواره را من به دلیل فعال بودن دبیرخانه آن پذیرفتم. این اتفاق نشان می داد همکاران در پی برگزاری یک جریان فرهنگی هستند.

عسگرپور همچنین خاطر نشان کرد: در شرایطی که بسیاری از نهادها انگیزه اقدام فرهنگی ندارند، در این جشنواره یک جریان فرهنگی مدنظر است. اگر جشنواره بتواند با استقبال خوبی که از آن صورت گرفته است، تعامل خود را با مخاطبانش حفظ کند، شاهد تحقق این هدف خواهیم بود.

وی همچنین با ارائه گزارشی از تعداد آثار بخش فیلم ادامه داد: تعداد ۱۴۲۵ فیلم کوتاه داستانی، ۱۸۰ فیلم مستند، ۱۱۵ تیزر و نماهنگ، ۱۱۸ انیمیشن و ۳۶۷ فیلمنامه به جشنواره ارائه شدند. برگزاری ورک شاپ ها و نمایش آثار برتر از دیگر رویدادهای بخش فیلم است.

عبدالجبار کاکایی دبیر ادبی نیز با ارائه گزارشی از بخش ادبی عنوان کرد: تعداد ۱۰ هزار و ۳۱۰  اثر در بخش ادبی به این جشنواره ارسال شد که رقم قابل قبولی در مقایسه با جشنواره های مشابه محسوب می شود. این نشانه احیای جریان نئوکلاسیک است که پا به پای شعر نو پیش می رود. همچنین توجه به شعر طنز، میزان اقبال به این گونه را تایید می کند. همچنین کمتر پیش می آید داورانی با این کیفیت در یک رویداد در کنار هم داوری کنند. به طور کلی ۲۱ داور در این بخش ما را همراهی کرده اند.

وی ادامه داد: آثار همچنین در سطح خوبی برگزار شده اند و این اقدام وزارت بهداشت با اقبال جامعه ادبی مواجه شده است. سه نشست و دو کارگاه ادبی نقد موضعی که شاعر در کارگاه شعر را می خواند و مورد ارزیابی قرار می گیرد و همچنین نشست شعرخوانی برای مخاطبان جشنواره برگزار می کنیم.

بابک زرین دبیر بخش موسیقی نهمین جشنواره بین المللی سیمرغ نیز گفت: خوشحالم که برای دومین سال متوالی با این جشنواره همکاری می کنم. امسال بخش پاپ و سرود به بخش مسابقه حوزه موسیقی جشنواره اضافه شده است. در گروه نوازی سنتی ۴۲ اثر، آواز ایرانی ۶۱، خوانندگی پاپ ۱۹۹ و سرود ۲۱ اثر شرکت کرده اند که داوری ها در بخش گروه نوازی سنتی به ۱۴ گروه، آواز  ۹ اثر، پاپ ۱۲ و سرود ۹ گروه اختصاص می یابد.

در پایان این نشست از پوستر نهمین جشنواره بین المللی سیمرغ رونمایی شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.