شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹

بررسی جایگاه مطالعه در حوزه تولید آثار فرهنگی؛

فقدان مطالعه در بین مدیران فرهنگی ضربه اصلی به فرهنگ و هنر است/ مطالعه برای هنرمند ضروری است

شایقی-گیتی-فروزش-غزالی-سینایی-شرکت

سینماپرس: همزمان با برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی با بیان اینکه حضور مدیران کم سواد، ناپخته و بی دانش در سینما بزرگترین ضربه را به فرهنگ و هنر وارد ساخته تأکید کردند رسانه ها «شایسته سالاری» را در سینمای کشور پیگیری نمایند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس مطالعه و کتاب خوانی یک امر حیاتی است! در دنیای متغیر قرن ۲۱ که هر روز در زمینه های علمی، هنری، سیاسی و اقتصادی و ... یک اتفاق تازه می افتد و خط جدیدی به راه می افتد کتاب و مطالعه جایگاه ویژه ای دارد و دیگر مثل سابق کار افراد منحصر به فرد نیست. هر کسی در هر شغل و مقامی لازم است به طور مرتب مقداری از وقت خود را به مطالعه و مطالب اختصاص دهد، چه این مطالب از روزنامه یا مجلات یا کتاب های گوناگون باشد.

در این میان ضروری است مدیران فرهنگی و هنرمندانی که مبادرت به تولید آثار فرهنگی و هنری می کنند و مردم از روی آثار آن ها الگوبرداری می کنند سطح مطالعه بیشتری از عامه مردم داشته باشند و به اصطلاح یک گام جلوتر از سایرین حرکت کنند! قطعاً هنرمندی که با مطالعه و کتاب خوانی مأنوس باشد می تواند اثر فرهنگی ماندگارتر و پویاتر از خود به جای بگذارند و میراث فرهنگی و گنجینه های معارف و دستاوردهای عالمان و فرهیختگان خود را به نسل های دیگر منتقل کند. برای رسیدن به هدف عادت به کتاب خوانی و بسترسازی فرهنگی برای آن، یک برنامه ریزی صحیح و منطقی لازم است که با ارائه راهکارها، فرهنگ کتاب خوانی را در جامعه ایرانی عملی ساخته و به تداوم این فرهنگ در جامعه بینجامد.

طی سال های اخیر اما به دلیل حضور نامرتبط با حوزه فرهنگ و هنر در این عرصه ما همواره شاهد افول و نزول جدی مطالعه و کتاب خوانی در سطح کشور بوده ایم و آنقدر بی توجهی به این حوزه بسیار بوده که دیگر قشر فرهیخته و هنرمند کشور نیز هیچ رغبتی برای مطالعه و کتاب خوانی و علم آموزی و تحقیق و پژوهش از خود نشان ندادند و همین امر باعث افت کیفی و عمقی اغلب آثار سینمایی و تلویزیونی ما و همینطور نزول سطح سلیقه مردم شده است.

حضور مدیران کم خرد و بی دانش در سینمای ایران و جشنواره های ریز و درشت آن نیز یکی از دغدغه های اصلی سینماگران شده است!؛ در همین رابطه ۶ تن از سینماگران آقایان: سیامک شایقی، حسین گیتی، ابراهیم فروزش، عباس غزالی، خسرو سینایی و افشین شرکت با ما گفتگو کردند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

شایقی: ما از کمبود و خلاء مطالعه در بین مدیران فرهنگی رنج می بریم/ متأسفانه به افراد اهل مطالعه اجازه کار داده نمی شود

 سیامک شایقی کارگردان سینما همزمان با برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در رابطه با جایگاه مطالعه میان هنرمندان در تولید آثار فرهنگی گفت: آنچه امروز ما را آزار می دهد فقدان مطالعه در میان هنرمندان و سازندگان و به وجود آورندگان آثار فرهنگی و هنری نیست ما در واقع از کمبود و خلاء مطالعه در بین مدیران فرهنگی رنج می بریم که باید تدبیری اساسی برای این مسأله اندیشه شود. قبل از اینکه سینماگران مطالعه داشته باشند، مدیران فرهنگی باید مطالعه کنند و کتاب بخوانند تا درک و فهم بالاتری از مقوله فرهنگ، هنر و سینما درون شان به وجود آید و باعث شوند تا یک هنرمند آثار درخشان و پشتوانه دار تولید کند.

گیتی: اغلب مدیران سینمایی و سینماگران فاقد مطالعه هستند/ فیلمنامه های بی سر و ته باعث می شوند تا سینما و فرهنگ رو به اضمحلال رود

حسین گیتی منتقد سینما همزمان با برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در رابطه با جایگاه مطالعه میان هنرمندان در تولید آثار فرهنگی گفت: اغلب مدیران سینمایی و سینماگران فاقد سواد، دانش، خردورزی و مطالعه هستند اما کبر و خودخواهی و غرور سراپای شان را فرا گرفته و خودشان این گونه فکر می کنند که همه چیز تمامند و نیاز به هیچ گونه مطالعه و اندیشه ای هم ندارند و همه این اتفاقات باعث شده ما در سینمای ایران شاهد تولید انبوه فیلم های نازل و پوچ و بی محتوا با فیلمنامه های پاره پاره باشیم و یا پول های هنگفت برای برگزاری جشنواره هایی خرج کنیم که آبروی سینمای کشور را در مقابل دید سینماگران دنیا می برد! ما امروز در سینمای ایران با یک بحران بسیار بزرگ و مهم مواجه هستیم و آن بحران فقدان فیلمنامه است! متأسفانه به دلایل متعدد درهای سینما به روی خویشان و دوستان و نزدیکان هر مدیر و هر هنرمندی باز شده و فیلمنامه نویس های باسواد، دارای مطالعه و خردمند از عرصه کار و فعالیت دور مانده و خانه نشین شده اند و در عوض هر کسی از راه رسیده یا نرسیده بدون داشتن مهارت، تجربه و سواد کافی خود را فیلمنامه نویس می داند و پول های کلان می گیرد و در عوض فیلمنامه هایی تحویل می دهد که پر از گاف، سوراخ و آسیب های متعدد هستند.

فروزش: گرایش سینماگران به تولید فیلم های بفروش و نازل باعث عدم تمایل آن ها به اقتباس از آثار ادبی شده است/ مطالعه برای هنرمند ضروری است

 ابراهیم فروزش کارگردان سینما همزمان با برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در رابطه با جایگاه مطالعه میان هنرمندان در تولید آثار فرهنگی گفت: گرایش سینماگران به سمت تولید فیلم های بفروش شبه کمدی و نازل باعث عدم تمایل آن ها به اقتباس از روی آثار غنی ادبی شده است چرا که بسیاری افراد تنها در پی گیشه و فروش فیلم های شان هستند و به همین دلیل می خواهند به هر وسیله و ترفند ممکن مخاطبان را به سالن های سینما بکشانند و برایشان داشتن فیلمنامه خوب و جذاب و استاندارد و یا برگرفته از ادبیات کهن یا معاصر خالی از هر اهمیتی است. متأسفانه کمبود مطالعه در میان سینماگران مشهود است و به همین دلیل هم بسیاری از فیلم های سینمایی دیگر چندان جذابیتی ندارند و مردم هم از آن ها استقبالی نمی کنند. ما اگر بخواهیم فیلم کمدی خوب بسازیم می توانیم از بسیاری از آثار ادبی ایران و جهان الهام بگیریم، از آن ها اقتباس کنیم و فیلم بسازیم اما این میل در فیلمسازان و تهیه کنندگان دیده نمی شود.

غزالی: فقدان مطالعه توسط مدیران و هنرمندان باعث شده آثار سینمایی و تلویزیونی ما الگوی مناسبی برای آحاد افراد جامعه محسوب نشوند

عباس غزالی بازیگر سینما و تلویزیون همزمان با برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در رابطه با جایگاه مطالعه میان هنرمندان در تولید آثار فرهنگی گفت: فقدان مطالعه توسط مدیران و هنرمندان باعث شده آثار سینمایی و تلویزیونی ما الگوی مناسبی برای آحاد افراد جامعه محسوب نشوند و این اتفاقی تأسف بار است که باید آن را عنوان کرد و نمی توان منکر آن شد. من به عنوان عضوی از خانواده سینما و تلویزیون نمی خواهم عملکرد همکارانم را مورد نکوهش قرار دهم اما زمانی که پرسشی این چنین مطرح می شود نمی توان حقیقت را فدای مصلحت کرد و آن را کتمان نمود از این رو من ضمن ابراز تأسف با صراحت عنوان می کنم که اغلب آثار سینمایی و تلویزیونی ما هیچ خوراک و الگوی مناسبی به خصوص برای نسل جوان نیستند و نمی توانند چیزی به دانش و آموخته های آن ها اضافه کنند.

سینایی: هر هنرمندی برای تولید آثار شاخص نیازمند تحقیق و پژوهش و مطالعه است اما نباید جایگاهش با یک محقق هنری عوض شود!

 خسرو سینایی کارگردان سینما همزمان با برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در رابطه با جایگاه مطالعه میان هنرمندان در تولید آثار فرهنگی گفت: هر هنرمندی برای تولید آثار شاخص نیازمند تحقیق و پژوهش و مطالعه است اما نباید جایگاهش با یک محقق هنری عوض شود و این اتفاق بسیار نادرست است و متأسفانه ما مدتی است شاهد آن هستیم که برخی هنرمندان صرفاً با مطالعه می خواهند خود را برجسته قلمداد کنند اما چون مطالعه در آن ها بینشی به وجود نیاورده نمی توانند در تولید آثار خود موفق باشند. برای این مسأله می توانم چندین مثال مطرح کنم؛ به عنوان نمونه سهراب سپهری به عنوان یک هنرمند برجسته صرفاً با مطالعه و کتاب خواندن هنرمند نشد! او ذات و دیدگاه و روح هنری داشت و مطالعه به او کمک کرد تا به بینش و آگاهی برسد و بتواند آثاری از خود به جای بگذارد که عموم مردم با آن ارتباط برقرار کنند.

شرکت: مشکل اصلی سینمای ما حضور مدیرانی است که سواد، دانش و معلوماتی ندارند!/ رسانه ها علیه وضعیت نابسامان سینما موضع بگیرند

افشین شرکت کارگردان سینما همزمان با برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در رابطه با جایگاه مطالعه میان هنرمندان در تولید آثار فرهنگی گفت: مشکل اصلی سینمای ما حضور مدیرانی است که کمترین سواد، دانش و معلوماتی ندارند و به همین علت ما مرتباً با ساخت آثاری نازل همچون: «پاتو کفش من نکن» و «من سالوادور نیستم» و «نهنگ عنبر» و امثالهم مواجه هستیم که همین مدیران مجوز ساخت و نمایش آن ها را می دهند و باعث می شوند سطح فرهنگی جامعه روز به روز و ساعت به ساعت بیشتر به سمت اضمحلال و نابودی برود. اگر مدیران ما کمی مطالعه داشتند، کمی بینش و خرد داشتند، کمی برای فرهنگ و هنر این مملکت دل می سوزانند این همه مجوز بی رویه برای فیلم های نازل و زننده و مبتذل و بی هویت صادر نمی کردند و اجازه نمی دانند هر کسی که از خانه اش قهر کرده است به عنوان بازیگر و فیلمنامه نویس و تهیه کننده و... وارد سینما شود! نکته آنجا است که خانه از پای بست ویران است و قبل از اینکه ما با هنرمندانی ناپخته و ناآگاه روبرو باشیم با مدیرانی روبرو هستیم که سواد ندارند!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.