جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹

معاون استان‌های صداوسیما:

جدیدترین اخبار از سریال‌های استانی/ حساسیت‌های قومی را در نظر داریم

علی دارابی

سینماپرس: علی دارابی معاون امور استان های صداوسیما جدیدترین خبرها از روند تولید سریال‌هایی در استان‌ها و با محورهای تاریخی و مفاخر ملی را تشریح کرد.

به گزارش سینماپرس، علی دارابی معاون امور استان های صداوسیما در این یکی دو سال از ساخت سریال ها و پروژه های زیادی درباره مفاخر و قهرمانان کشور سخن گفته که قرار است به شخصیت های علمی، فرهنگی و قهرمانان منطقه های کشور بپردازد.

سال گذشته خبر ساخت این سریال ها باعث شد انتقادی مطرح شود که با وجود خیل تولید سریال در شبکه های استانی ولی اغلب آنها در جذب مخاطب موفق نیستند و حال چگونه این آثار قرار است در سطحی ملی دیده شوند.

علی دارابی معاون امور استان های صدا و سیما از مذاکره با کارگردانان مختلف برای تولید این سریال ها خبر داد و اینکه چگونه تلاش می شود با رایزنی خود استان ها از سوءتفاهم های قومیتی نیز جلوگیری شود.

گفتگوی ما با معاون امور استان ها را در زیر می خوانید:

*شما اسفندماه سال گذشته از ساخت حدودا ۳۰ سریال فاخر و ارزنده درباره شخصیت های فرهنگی و همچنین قهرمانان و مبارزان کشور در معاونت امور استان ها سخن گفتید. در زمانی که بسیاری از سریال هایی که زیر نظر معاونت سیما برای شبکه های سراسری ساخته می شوند بودجه های زیادی صرف می کنند اما درنهایت فقط به تعداد انگشت شمار مخاطب جذبشان می شود چه تضمینی وجود دارد که سریال های استانی از کیفیت لازم برخوردار باشند؟

- من در سال ۸۴ و در زمان ریاست عزت الله ضرغامی بر صداوسیما معاون استانی وی بودم و بعد از سه سال حضور در این معاونت توانستیم ۲۶ سریال به تولید برسانیم.

*بله البته زمانه امروز با سال ۸۴ خیلی فرق می کند، امروزه ممکن است فصل دوم سریالی پخش شود که نسبت به فصل اول آن که یک سال پیش پخش شده دیگر جذابیتی نداشته باشد.  

- مراکز استانی ما نوروز همین امسال ۲۲ سریال تولید کردند که بیننده فراوانی هم داشت. برای رفع این دغدغه هم ما برنامه هایی داریم که می تواند کیفیت سریال ها را ارتقا دهد. ما سریال سه گانه «سعدی، خواجو، حافظ» را در دستور کار داریم که قرار است سرمایه آن توسط بخش خصوصی هزینه شود. سرمایه گذار می خواهد این سریال فقط در فارس ساخته شود تا به هنرمندان بومی آن توجه شود و سه شرط هم گذاشته است؛ اول اینکه کارگردان درجه یک تولید کار را بر عهده بگیرد که ما برای این منظور با مسعود جعفری جوزانی صحبت هایی داشته ایم، دوم اینکه از هرکدام از این اپیزودها یک فیلم سینمایی دربیاید که بتوان آن را در دنیا نمایش داد و سوم اینکه در بخش عمده سریال از خود هنرمندان بومی استان فارس استفاده شود.

از طرفی ساخت این سریال ها در یک بازه چند ساله انجام می شود و تعدادی امسال تولید و پخش می شود و بعضی هم قرار است در سال های آینده ساخته شود به طور مثال سریال ۳۰۰ قسمتی که داریم طی چندین سال ساخته خواهد شد.

*یکی از معضلات در صداوسیما این است که گاهی از بعضی از تولیدات و سریال ها سخن گفته می شود اما تا چندین سال این پروژه ها به تولید نمی رسند مثلا  خبر سریال ۳۰۰ قسمتی که قرار بود آقای فریدون حسن پور آن را بسازد سال گذشته اعلام شد اما این کارگردان وارد ساخت پروژه ای دیگر شد.

- آقای حسن پور زودتر از معاون امور استان ها با شبکه ۲ قرارداد بسته بود، از طرف دیگر ما در استان گیلان با یک تغییر  مدیریتی رو به رو شدیم که به جا به جایی استاندار منجر شد. با این حال ما در اسفند سال گذشته با سفری که به گیلان داشتیم دوباره درباره تولید این سریال جلسه ای برگزار کردیم و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

*چقدر تلاش می شود که این سریال ها با کیفیتی ساخته شوند که از شبکه های اصلی هم پخش شوند؟

- ما موافقت

نامه ای با معاونت سیما و سیمافیلم داشتیم که طی آن از تصویب متن و عواملی که قرار است در این سریال های تاریخی درگیر شوند تا مسایل ساخت و تولید و جانمایی در شبکه ها را با آنها در میان می گذاریم. ما باید به مفاخر تاریخی خود بپردازیم و جزو وظایف امور استان ها هم هست که به مفاخر ملی کشور بپردازد.

*چقدر برای غنای فیلمنامه های این آثار تلاش می شود؟

- مشکل اصلی ما ضعف فیلمنامه است. من در سال ۹۵ به معاونت استان ها آمدم و طی این مدت جزو اولین کارهایی که قرار بود به تولید برسانیم «سردار سنجرخان» در کردستان بود. سردار سنجرخان از قهرمان کردستان است که ارادت ویژه ای هم به میرزا کوچک خان جنگلی است.

*عده ای هم به ساخت این سریال توسط ضیاءالدین دری انتقاد داشتند. چقدر در حوزه ساخت سریال های تاریخی تلاش می شود که از بررسی و تحقیق کافی بهره بگیرند؟

- این قضاوت ها نسبت به هر کسی که بخواهد سریال بسازد به نوعی وجود دارد اما ما باید با کارگردانی رایزنی می کردیم که تحصیلکرده بوده و به کار تاریخی آشنا باشد. ضیاءالدین دری هم سریال های «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» را ساخته است و کار او مثل هر کارگردان دیگری در معرض نقد و بررسی قرار می گیرد.

*نگرانی ای درباره ساخت سریال هایی که به قومیت های مختلف مربوط می شود، ندارید؟

- ما سعی می کنیم با مذاکره ها و جلساتی که با خود مردمان این مناطق داریم سریال ها را بسازیم. به طور مثال در سریال «سنجرخان»

قطب الدین صادقی که خودش از این منطقه است به عنوان مشاور سریال همکاری دارد. ما برای هر کاری به اندازه کافی زمان می گذاریم تا با کیفیت لازم به سرانجام برسد اکنون هم فیلمنامه ۲۶ قسمت این سریال به طور کامل نوشته شده و فقط یک قسمت باقی مانده است تا وارد پیش تولید شود. ما وظیفه داریم کار خود را به درستی انجام دهیم و سعی داریم همه جوانب و حساسیت های قومیتی را در نظر بگیریم. ما برای هر سریالی بهترین ها را به کار می گیریم و شورای فیلمنامه در مرکز معاونت امور استان ها بهترین ها را در کنار هم جمع آوری کرده است.

*چگونه تلاش می کنید که اتفاقاتی مثل «سرزمین مادری» در میان قومیت ها تکرار نشود؟

- ما برای سریال هایی که در دستور کار هستند از خود عوامل بومی استفاده می کنیم. به طور مثال سریال شهید زنجانی دانشمند هسته ای را در دستور کار داریم که اهل زنجان بود و برای ساخت این سریال از نخبگان خود زنجان هم استفاده می کنیم. تلاش ما این است که به حداقل خطا برسیم و سعی کردیم که سریال ها واقعا مخاطب داشته باشند. کمی صبر و مدارای جامعه پایین است و ما باید این صبر را بالا ببریم.

*مهر

نظرات

  • باقر ۱۳۹۷/۰۲/۱۵ - ۱۲:۰۴
    0 0
    حرف آخر ایشان حرف درستی است. در شرایط فعلی جز در مورد آب و هوا چه فیلم و سریالی می شود ساخت. یا قومیتها شاکی می شوند یا مشاغل و حرف گوناگون فریاد می زنند. یا گروه و دسته ها تکفیر می کنند. بالاخره تکلیف مشخص نیست. در آخر کار هم باید نشست پای سریالهای تلوزیونی یا به نیش و کنایه ها و شوخی های مبتذل خندید یا برای دردهای موهوم شخصیتهای فیلم گریست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.