یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵

تجلیل از مارین کارمیتس در جشنواره کن

مارین کارمیتس

سینماپرس: مارین کارمیتس، فیلمساز فرانسوی که پخش۴۰۰ فیلم را در سراسر جهان بر عهده داشته است، طی مراسمی در جشنواره فیلم کن هفتاد ویکم مورد تجلیل قرار می گیرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از سایت جشنواره فیلم کن، جمعه ۱۱ ماه می ۲۰۱۸ مراسم بزرگداشتی برای مارین کارمیتس و برای همه تلاشی که در نیم قرن فعالیت فیلمسازی‌اش برای ارتقای صنعت فیلم انجام داده برگزار می‌شود.  

قرار است فیلمی از این فیلمساز با عنوان «ضربه برای ضربه» که فیلمی کلاسیک محصول سال ۱۹۷۲ است در بخش کلاسیک‌های کن در همان روز به نمایش درآید.

این نویسنده، کارگردان، تهیه کننده و توزیع کننده فیلم بیش از ۱۰۰ فیلم در طول دوران کاری‌اش خلق کرده و نزدیک به ۴۰۰ فیلم را در سراسر جهان توزیع کرده است. وی شبکه‌ای سینمایی متشکل از ۱۲ سالن سینما و ۶۸ پرده را در پاریس و ۱۰ سالن سینما با ۱۲۸ پرده را در اسپانیا راه‌اندازی کرده است.

وی در عین حال در طول سال‌ها فعالیت حرفه‌ای‌اش به هنرهای تصویری علاقه زیادی داشته و به ویژه به عکاسی فیلم علاقه نشان داده است و برمبنای همین نمایشگاه‌های متعددی نیز برپا کرده است.

این فیلمساز فرانسوی نخستین فیلم سینمایی‌اش را با عنوان «شب سیاه کلکته» سال ۱۹۶۴ ساخت که برمبنای فیلمنامه‌ای از مارگریت دوراس ساخته شد. دومین فیلم وی «کمدی» که سال ۱۹۶۶ ساخته شد با اقتباس از نمایشنامه‌ای از ساموئل بکت شکل گرفت و نشان داد  وی می‌تواند بین ژانرهای مختلف پلی فرهنگی ایجاد کند. وی سپس قراردادی برای ساخت سه‌گانه‌ای سیاسی با عنوان «هفت روز دیگر» محصول ۱۹۶۷، «رفقا» محصول ۱۹۶۹ و «کودتا پشت کودتا» محصول ۱۹۷۲ امضا کرد که نشان دهنده جهش‌های سیاسی جامعه در آشوب فرانسوی بود.

کارمیتس ۷۹ ساله که اصلیتی رومانیایی دارد و متولد بخارست است، تاکنون حدود ۴۰ جایزه از بخش‌های مختلف جشنواره کن دریافت کرده که شامل سه نخل طلای کن نیز می‌شود. وی سه شیر طلای ونیز و یک خرس طلای برلین را در کارنامه دارد و سه بار نامزدی اسکار و ۲۵ بار نامزدی سزار را به دست آورده است.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.