شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳

خانه سینما؛ نهاد صنفی یا سیاسی؟!/۱

فاضلی: خانه سینما هنوز تعریف درستی ندارد/ مبحث مهم تأمین امنیت شغلی و بیمه بیکاری به کجا رسید؟

محسن فاضلی

سینماپرس: محسن فاضلی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در رابطه با عملکرد غیرصنفی خانه سینما و نقش منفعل مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره این نهاد در راستای احقاق حقوق سینماگران گفت: خانه سینما هیچ تعریف و شرح وظایف درستی ندارد و اصلا معلوم نیست کسانی که به عنوان هیأت مدیره در این نهاد فعالیت می کنند مشغول انجام چه کاری هستند!

این منتقد در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هر نهاد صنفی باید مدافع حقوق اصناف زیرمجموعه خود باشد اما متأسفانه ما هیچ گاه چنین اتفاقی را در خانه سینما شاهد نبوده و نیستیم! بر اساس اساسنامه ای که خانه سینما دارد باید دغدغه هیأت مدیره آن دفاع از حقوق اصناف باشد اما متأسفانه ما در هیچ یک از دوره های مدیریتی شاهد چنین اتفاقی نبوده ایم و دغدغه هیچ یک از مدیران خانه سینما تاکنون حمایت از سینماگران نبوده است.

وی ادامه داد: سوألی که بنده دارم این است که این نهاد که عنوان صنفی بودن را با خود به یدک می کشد تاکنون چه فکری به حال تأمین معیشت اعضای خود کرده است؟ مبحث مهم تأمین امنیت شغلی و بیمه بیکاری که سال ها است مطرح شده به کجا رسید؟ اصلا آیا تأمین معیشت اهالی سینمای کشور به عنوان مانیفست و سرفصل در رأس کار اعضای هیأت مدیره هست؟ بسیاری از سینماگران که بیکار هستند و تنها شغل و تخصص شان سینما است چه باید بکنند و از کجا باید ارتزاق کنند؟

فاضلی تصریح کرد: متأسفانه در خانه سینما مدت ها است ما شاهد روابط عشیره ای و قبیله ای و ملوک الطوایفی هستیم؛ هیچ یک از اعضای هیأت مدیره این نهاد قدرت اجرایی ندارند و خودشان اتفاقا یکی از دلایل اصلی آن هستند که تاکنون هیچ اتفاق مثبتی برای اهالی سینما نیفتاده است!

وی سپس با تأکید بر اینکه هیأت مدیره این نهاد تنها به دنبال خودنمایی و منافع شخصی شان هستند و بس اظهار داشت: بیمه های پایه تأمین اجتماعی و بیمه تکمیلی درمان مانند هر نهاد صنفی دیگری باید برای اعضای خانه سینما و خانواده های شان رایگان باشد اما متأسفانه تاکنون مسئولان خانه سینما به دلیل عملکرد منفعل شان هیچ اقدامی در این راستا انجام نداده اند و اصلا معلوم نیست که چه کاری انجام می دهند و چرا به هیچ یک از دغدغه های اعضا توجهی ندارند.

این منتقد پیشکسوت افزود: هیأت مدیره خانه سینما موظف است پاسخگوی دغدغه های جدی و سوألات سینماگران و رسانه های عدالت طلب در راستای عملکرد غلط خود باشد؛ ما باید بدانیم چرا مدت های مدیدی است که هیچ کمک مادی به اعضای خانه سینما صورت نگرفته و نمی گیرد؟ پیش از این به بهانه های مختلف در ماه مبارک رمضان، عید نوروز و... به همگی اعضای خانه سینما هدایای نقدی و سبدهای کالا اختصاص داده می شد که در همه اصناف چنین اتفاقاتی رواج دارد اما سال ها است مسئولان خانه سینما از این اقدام ناچیز هم دریغ کرده اند!

فاضلی خاطرنشان کرد: خانه سینما اینک بدل به نهادی شده که تنها نزدیکان خود را به جشنواره های خارجی می فرستد و دورهمی هایی برگزار می کند که اصلا به نفع اهالی سینما نیست. متأسفانه ما نه تنها در خانه سینما که در بدنه سازمان سینمایی هم شاهد چنین اتفاقات ناراحت کننده ای هستیم به نحوی که همین برگزاری جشنواره به اصطلاح جهانی فیلم فجر با صرف بیش از ۸ میلیارد تومان پول بیت المال جز خفت و خواری برای سینمای ایران به بار نیاورد و اگر کمی مسئولان درایت داشتند و به دنبال خودنمایی نبودند این ۸ میلیارد را جهت تأمین معیشت یکایک اهالی سینمای کشور صرف می کردند.

وی یادآور شد: چندی قبل آماری بیرون آمد که نشانگر آن بود که خانه سینما بخش عمده ای از دریافتی های خود را صرف برگزاری مراسم های تشییع و تدفین هنرمندان می کند؛ بنده ۲ نکته را می خواهم عرض کنم اول اینکه قطعه هنرمندان برای دفن هنرمندان کاملا رایگان است و شهرداری هیچ پولی بابت این کار نمی گیرد و دومین نکته آن است که مگر به جز یک ظرف شیرینی یا خرما در این مراسم ها خانه سینما خرج دیگری برای مراسم تشییع هنرمندان کرده است که حالا ادعا دارد بخش عمده دریافتی هایش صرف این کار شده؟

فاضلی در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم مسئولان خانه سینما به خود بیایند و کمی از دردهای یکایک اهالی سینمای کشور که اغلب آن ها در شرایط سخت کاری و معیشتی قرار دارند رسیدگی کنند و این نهاد واقعا بتواند به عنوان یک صنف شناخته شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.