سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵

خانه سینما؛ نهاد صنفی یا سیاسی؟!/۹

بزرگمهر: بزرگترین مشکل امروز اهالی سینما عدم ثبت قانونی خانه سینما است/ ما به جز وزارت ارشاد متولی دیگری برای ثبت قانونی خانه سینما نمی شناسیم

مهدی بزرگمهر

سینماپرس: مهدی بزرگمهر عضو شورای مرکزی کانون آهنگسازان سینمای ایران در رابطه با عملکرد غیرصنفی خانه سینما و نقش منفعل مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره این نهاد در راستای احقاق حقوق سینماگران گفت: خانه سینما جایگاه قانونی ندارد و بزرگترین مشکل امروز اهالی سینما عدم ثبت قانونی خانه سینما است و تا زمانی که این نهاد صنفی به صورت قانونی در ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت نشود ما نمی توانیم مانند سایر صنوف غیر هنری دیگر تسهیلات لازم برای اعضای مان بگیریم و من نمی دانم مسئولان وزارت ارشاد و خانه سینما چرا دست روی دست گذاشته اند و در این رابطه هیچ تدبیری اندیشه نمی کنند؟

آهنگساز فیلم سینمایی «ماجراهای اینترنتی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نکته حائز اهمیت در رابطه با مسأله خانه سینما آنجا است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ یک از انجمن ها و کانون های زیرمجموعه خانه سینما را به رسمیت نمی شناسد و به همین علت ما از نظر قانونی با موانع زیادی در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم و هیچ کاری برای اعضای مان نمی توانیم انجام دهیم.

وی سپس با بیان اینکه بعد از بازگشایی خانه سینما ما در انتظار آن بودیم که این نهاد ثبت قانونی شود اظهار داشت: متأسفانه بعد از گذشت سال ها از بازگشایی خانه سینما همچنان بسیاری از صنوف سردرگم هستند و نمی دانند چه کاری باید انجام دهند؛ مسئولان با بی تدبیری ما را به سمت ثبت در ذیل وزارت کار سوق داده اند که این اتفاق تنها مشکلی بر مشکلات مان اضافه کرده و وزارت ارشاد هم اصلاً چشم های خود را به طور کل روی این قضایا بسته است.

بزرگمهر خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است نسبت به وضعیت بغرنج خانه سینما و عدم ثبت قانونی آن اقدام فوری انجام دهد؛ اهالی سینمای کشور شأن و منزلت دارند و باید بتوانند مانند بسیاری از اتحادیه های دیگر مانند کانون وکلا، مهندسان و... شماره نظامی داشته باشند، تسهیلات بگیرند، کارهای قانونی برای اعضای شان انجام دهند اما متأسفانه این اتفاق نه تنها برای اهالی سینما که برای سایر اهالی فرهنگ و هنر هم رخ نداده و فرهنگ و هنر اصلاً گویا برای مسئولان وزارت ارشاد خالی از اهمیت است!

آهنگساز فیلم سینمایی «گزارش مریم» خطاب به مسئولان خانه سینما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما به جز وزارت ارشاد متولی دیگری برای ثبت قانونی خانه سینما نمی شناسیم! تنها متولی سینما از نظر ما وزارت ارشاد است و ما وزارت کار را مسئول پیگیری امور اهالی سینما نمی دانیم و امیدواریم دیگر مسئولان خانه سینما اصراری نداشته باشند تا ما در ذیل وزارت کار ثبت شویم و امورمان را به آن ها ربط ندهند!

این سینماگر در پایان این گفتگو اظهار داشت: وقتی که خانه اصناف سینماگران این مرز و بوم قانونی نیست ما نمی توانیم انتظاری برای بهبود اوضاع زندگی مان داشته باشیم و تا خانه سینما قانونی نشود انتظار کشیدن برای حمایت دستگاه های دولتی از اهالی فرهنگ و هنر بیهوده است. ما  باید در پی آن باشیم تا درمانی قطعی برای مشکلات مان در نظر بگیریم و تنها چاره مان این است که به هر ترتیبی که می توانیم خانه سینما را قانونی کنیم تا هر وقت از هر نهادی که مطالبه حمایت از سینماگران را داریم به دلیل غیر قانونی بودن مان با مانع روبرو نشویم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.