یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹

نقد شفاهی ۷ فیلم جدید در حال اکران/ بخش دوم

آذین: «خوک» اثری سرشار از ادای روشنفکرمآبانه، «چهارراه استانبول» فیلمی متوسط و «جشن دلتنگی» فیلمی آشفته است

خوک-چهارراه استانبول-جشن دلتنگی

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۷ فیلم جدید در سینماهای سراسر کشور گفت: در بخش اول نقد فیلم های اکران دوم نوروز به فیلم های «عصبانی نیستم»، «خجالت نکش»، «آن سوی ابرها» و «تگزاس» پرداختیم و اینک مروری بر 3 فیلم «خوک»، «چهارراه استانبول» و «جشن دلتنگی» داریم که متأسفانه هیچ یک از آن ها دارای ارزش ویژه ای نیستند و جزو آثار نازل و با اغماض متوسط سینمای کشور محسوب می شوند و سازندگان آن ها غنای فکری و فرهنگی مخاطبان برایشان بی اهمیت بوده و تنها به گیشه سینماها چشم داشته اند!

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ۳ فیلم دیگر این روزهای اکران با نام های «خوک»، «چهارراه استانبول» و «جشن دلتنگی» را به ترتیب مانی حقیقی، مصطفی کیایی و پوریا آذربایجانی ساخته اند. فیلم هایی که گرچه از نظر ساختار سینمایی ضعیف نیستند و نقاط قوت هنری برخی از آن ها، نشانگر توانایی های پررنگ شده سازندگان شان در عرصه سینما و فیلمسازی است ولی جنبه سرگرم سازی مخاطب با انواع موضوع ها، شوخ طبعی های خوب و بد و تکه پرانی های سیاسی اجتماعی به جای نگرش و سمت وسوی تحلیل گرانه رویدادها و امور زندگی اجتماعی، درآن ها برجسته و به سودگیشه است.        

آذین در رابطه با جدیدترین اثر مانی حقیقی که پیش از این در جشنواره سیاسی فیلم برلین فضاحت آفریده بود اظهار داشت: «خوک» ساخته فیلمساز و بازیگر حاشیه ساز سینما مانی حقیقی و به تهیه کنندگی فردی که همچنان در حصاری از اتهام ها وتخلفات مالی و مسائل حقوقی و قانونی گرفتار است پس از جنجال ها و حاشیه سازی های کاذب تبلیغاتی درخارج از کشور با همین ترفند اکنون به روی پرده سینماهای کشور رفته است.

این منتقد با کنایه به حقیقی گفت: خوک ساز! این بارسوژه قتل های زنجیره ای را که از جمله وقایع تلخ و سیاه کشور است دستمایه فیلم به شدت تلخ و سیاه خود ساخته و با عبور دادن سطحی و شبه طنازانه آن ا زمیان برخی مسائل اجتماعی از جمله تاثیر فضای مجازی در تخریب شهرت افراد، کنایه و انتقاد از مناسبات و مدیریت سینمایی کشور و انطباق تلویحی برخی ویژگی های کاراکتر اصلی فیلم با وضعیت زندگی شخصی، فیلمسازی و اجتماعی جعفر پناهی و ارائه کدهایی هجو گونه ونزدیک به واقعیت از بعضی کارگردان ها در فهرست مقتولان زنجیره ای فیلم خود، کوشیده به ظاهر یک اثر سینمایی سیاسی و اجتماعی با چاشنی طنز و انتقاد بسازد ولی حاصل کار یک فیلم پر از هجو و هزل گیشه ای بارنگ آمیزی سیاسی، سینمایی و اجتماعی شده است.

آذین خاطرنشان کرد: با آنکه بخش انطباق شخصیتی فیلم «خوک» با پناهی در فیلم خوشایند بعضی وتکه پرانی های سیاسی آن خوشایند برخی دیگر آمده است اما واقعیت عملکرد فیلم و حقیقی، نمایشگر لوث کردن وتمسخر رخدادهای جدی و قابل بحث و تحلیل کشور و واقعه سیاسی اجتماعی قتل های زنجیره ای و اوضاع جعفر پناهی و رویدادهای اجتماعی است!

این منتقد تأکید کرد: نگاه هجوآمیز فیلمساز و پرداخت آدم هایی هر چند درقالب سینماگر باخصوصیات افراد لوده و شکلک سازی و دلقک بازی های آن ها، دستاویزی برای مانی حقیقی بوده تا با انگشت گذاری بر روی این سوژه ها و پز و اداهای روشنفکر نمایانه یک فیلم صرفاً گیشه ای بسازد. «خوک» ساخته کارگردان فیلم سخیف «پنجاه کیلوآلبالو» و فیلم بدون سر و ته «اژدها وارد می شود»، یک هجو سینمایی سطحی و تجارتی از موضوع های مهم و جدی اجتماعی است وهنرنمایی های عوامل وبازیگران آن درخدمت تمسخر رویدادهای تاریخی و اجتماعی کشور و سرگرم کردن مخاطب با پیش پاافتاده ترین موقعیت هاو شوخی ها ودیالوگ ها برای خالی کردن جیب تماشاگر است!

وی سپس به نقد یکی دیگر از فیلم های روی پرده پرداخت و گفت: «چهارراه استانبول» را مصطفی کیایی سازنده فیلم های منتقدانه اجتماعی ساخته و با آنکه قوی تر ازدیگر فیلم های قبلی این سینماگر نیست اما از نظر مضمون و ساختار کم و بیش در امتداد دیگر فیلم های کیایی است. او در این فیلم با پرداختن حاشیه ای به رخداد تأسف بار ساختمان پلاسکو زبان تصویر خود را به انتقاد ازموضوع های مختلف اجتماعی و سیاسی مانند بیکاری، فرارمغزها، تولیدملی، قاچاق کالا و مدیریت ضعیف روزحادثه یادشده گشوده است! ازهمین رو در «چهارراه استانبول» هم، نگاه تند وسریع و چرخشی فیلمساز و دوربین او، همراه طنز وشوخی و نقد گذرای اجتماعی بر مسائل اجتماعی، قابل مشاهده است.

آذین تأکید کرد: «چهارراه استانبول» یک درام اجتماعی متوسط باکارگردانی و بازی های متوسط از کارگردان فیلم «خط ویژه» است و به دلیل سوژه غیرتکراری وکشش های داستانی و برخی صحنه های خوب کارگردانی شده تماشاگر خود را تا حدی راضی می کند.                            

این مدرس سینمای کشور اظهار داشت: از پوریا آذربایجانی کارگردان سینماخوانده خارج از کشور به تازگی سریال پلیسی شبه هالیوودی «نوار زرد» رادر تلویزیون دیده ایم. این سینماگر درفیلم درحال اکران خود با نام «جشن دلتنگی» به موضوع مهم ولی تکراری فضای مجازی پرداخته است. اودراین فیلم در پی به تصویرکشیدن تنهایی انسان در عصر سلطه فضای مجازی بوده اما گزینش ساختار پررنگ مینیمال و بیرنگی و درادامه محو شاه پیرنگ از داستان و فیلمنامه و فیلم و پررنگ کردن چندین داستانک و شخصیت های پرداخت نشده، باعث از هم گسیختگی و آشفتگی خط اصلی داستان فیلم شده است.

آذین افزود: بی ارتباطی مفهومی و داستانی داستان های فرعی و کاراکترهای بدون شناسنامه، ریتم کند و بازی های معمولی، مانع انسجام دراماتیک، جذابیت و یکدستی موضوعی و استقبال تماشاگر از این فیلم شده است. باآنکه «جشن دلتنگی» از فیلمبرداری و ایده مناسب وصحنه سازی های به نسبت خوب برخوردار واکران آن هم با تبلیغات پرسروصداهمراه است، اما در جذب مخاطب موفق نیست. گرچه تمام فیلم های روی پرده توفیق در گیشه راهدف گرفته اند  لیکن سودآوری درگیشه به معنای رضایت مخاطب ازفیلم ها و سینما نیست، دلیل اصلی آن، نبود فیلم های خوب و درجه یک و نیاز مخاطب به سرگرمی است!

وی در خاتمه این گفتگو با انتقاد از فیلم های این روزهای روی پرده سینماها تصریح کرد: همه فیلم های اکران دوم نوروزی به نحوی دارای اشکالات متعددی هستند و آنچه مشخص است اینکه سازندگان آن ها تنها در پی گیشه بوده اند و برایشان مفهوم هنری و مضمونی فیلم اصلاً اهمیتی نداشته است این فیلم ها هرکدام ماجراها وحاشیه هایی با خود همراه دارند و نمی توانند برای مخاطبان دارای جذابیت و برای سینمای ایران دارای ارزش محسوب شوند!

در همین باره بخوانید: آذین: «عصبانی نیستم» اثری تند، پرخاشگر و نازل و «آن سوی ابرها» اثری تلخ و سیاه است/ «تگزاس» اصلاً ارزش نقد شدن ندارد!

نظرات

  • سپیده ۱۳۹۷/۰۳/۰۶ - ۱۴:۰۳
    0 0
    چقدر این آقای منتقد نما عصبانی تشریف دارند
  • علی ۱۳۹۷/۰۳/۰۸ - ۰۱:۲۸
    0 0
    این اراجیف بی سر و ته از کی تاحالا اسمش نقد شده !!؟؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.