دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۷

جمال شورجه در ششمین نشست تخصصی «چهل شاهد» مطرح کرد؛

تربیت درست و منسجمی در حوزه سینمای انقلاب صورت نگرفت / حقیقت انقلاب در سینما تصویر نشده است

جمال شورجه

سینماپرس: ششمین نشست تخصصی «چهل شاهد» با حضور جمال شورجه و محمد تقی فهیم در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با موضوع سینما برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، ششمین نشست تخصصی «چهل شاهد» با موضوع بررسی ۴۰ سال سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با حضور جمال شورجه و محمد تقی فهیم دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

محمدتقی فهیم منتقد سینما در این نشست که اولین نشست تخصصی سینمای  انقلاب بود با اشاره به تاثیر فرهنگ در انقلاب اسلامی  گفت: انقلاب اسلامی با شعار اصلی انقلاب فرهنگی آغاز شد و در روزهای آغازین انقلاب حضرت امام خمینی (ره) سینما را تایید کردند ولی شروع جنگ تحمیلی سینمای انقلاب فرصت نضج پیدا نکرد.

او افزود: دفاع مقدس نعمت‌هایی داشت که از آن جمله بروز و ظهور سینمای بومی در ایران به نام سینمای دفاع مقدس بود که تمامی عناصر این گونه سینمایی فریاد می زند که این سینما متعلق به ایران است و امروز آسیب هایی این سینمای خاص را تهدید می‌کند.

این منتقد سینما اظهار داشت: در ابتدای جنگ تحمیلی فیلمسازانی در این عرصه ورود کردند که بیشتر به جنبه تبلیغاتی جنگ می پرداختند و نتوانستند تاریخ ساز شود اما در همان دوران نیز فیلم‌های پر مخاطبی بودند.

فهیم بیان داشت: در تمام دنیا یکی از اصلی‌ترین عوامل سینما، مخاطب است و وقتی به دوران دفاع مقدس می‌نگریم با فیلم عقاب‌های مرحوم ساموئل خاچیکیان روبرو می‌شویم که ۱۸میلیون مخاطب داشت و هنوز از نظر تعداد مخاطبان پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران است.

او خاطر نشان کرد: در دوران دفاع مقدس، با سینمایی پر مخاطب روبه‌رو بودیم که از منظر محتوا  برگرفته از مفاهیم ایرانی اسلامی بود و از نظر ساختار استانداردهای سینما را نیز در برداشت و متاسفانه امروز سینمای دفاع مقدس از نظر کمی بسیار کم تعداد است و در برخی سال‌ها فیلم دفاع مقدس که یک سینمای بومی است تولید نشده است و در حالی که با یک سینمای بومی روبرو بودیم در حفظ و ادامه آن نتوانستیم به خوبی عمل کنیم.

فهیم تصریح کرد: با سینما می‌توانیم مفاهیم ارزشمند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را به دنیا معرفی کنیم و این نیازمند یک برنامه‌ریزی بلند مدت و پشتیبانی همه نهادها و سازمان‌ها است.

این منتقد سینما افزود: با سه گرایش در سینمای ایران روبرو هستیم؛ اول سینمای سطحی، دوم سینمای روشنفکری و جشنواره‌ای و سوم سینمای انقلابی و دفاع مقدسی که سینمای انقلاب و دفاع مقدس بین دو گرایش دیگر گیر افتاده است و فشار زیادی را متحمل می‌شود.

*حقیقت انقلاب در سینما تصویر نشده است

در ادامه این نشست جمال شورجه کارگردان سینما  گفت: سینمای ما در صورتی ماندگار است که سراغ سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برویم تا بتوانیم مفاهیم ارزشمند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس  را به دنیا معرفی کنیم.

این فیلمساز اظهار داشت: متاسفانه سینما، در چهل سالگی انقلاب پنج فیلم خوب در حوزه انقلاب اسلامی ندارد.

او افزود: درباره بحث چهلمین سالگرد انقلاب ابعاد گسترده‌ای قابل بحث است. برای همین ضروری می‌دانم که افرادی مختلف در این حوزه حرف بزنند تا ابعاد مختلف موضوع مد نظر قرار گیرد. به هر حال ما قبل از انقلاب هم سینما داشتیم، اما آن سینما اهداف طاغوت را دنبال می‌کرد؛ اتفاقی که در سینمای کشورهای سرمایه‌داری هم اکنون رخ می‌دهد.

وی افزود: برای بررسی سینمای انقلاب باید در آغاز به روی این نکته بحث کرد که سینما تا چه حد در خدمت انقلاب اسلامی بوده است؟ برای درک بهتر مثالی می‌زنم. انقلاب اسلامی از همان روزهای ابتدایی با فتنه افراد و کشورهای مختلف مواجه شد، اما متاسفانه آنگونه که باید این فتنه‌ها در سینما مد نظر قرار نگرفت!

شورجه گفت: آدم‌هایی که بر مسند سینما نشستند، نتوانستند سینما را به سوی ارزش‌های انقلاب هدایت کنند. در دهه شصت سینما تحت حمایت فارابی و زیر نظر بهشتی و انوار هدایت می‌شد. که به اندازه کافی مروج سینمای انقلاب اسلامی نبود. گرایش آن مدیران تا به امروز ادامه پیدا کرد، البته عده‌ای نیز بودند که به صورت خودجوش کار تولید کردند که همه آنها در سایه جریان حاکم گم شد.

این فیلمساز ادامه داد: با مرور زمان عده‌ای از سینماگران انقلابی کار خود را از جبهه‌ها آغاز کردند که در ادامه به سینما راه یافتند و بخشی از مفاهیم انقلاب در کارهایشان مد نظر قرار گرفت. جدا از این رویش، اتفاق دیگری نیز در سینما رخ داد، آن‌هم توجه به سینمای جشنواره بود. در این شکل تنها چیزی که اهمیت داشت، رضایت داوران خارجی بود! تربیت درست و منسجمی در حوزه سینمای انقلاب صورت نگرفت. برای همین از چنین وضعیتی نباید توقع چندانی داشت.

شورجه با بیان این‌که حقیقت انقلاب در سینما تصویر نشده، تصریح کرد: تاسف می‌خورم وقتی می‌بینم ما در حوزه انقلاب تا به این اندازه ضعیف عمل کرده‌ایم، درصورتی‌که باید به گونه‌ای عمل می‌کردیم که در ایام پیروزی انقلاب می‌توانستیم هفته‌های فیلم در سراسر دنیا با مضمون‌های انقلابی برگزار کنیم. بدتر از کم‌کاری مدنظر، سیاه‌نمایی است که در سینمای ایران صورت می‌گیرد. یعنی علاوه بر اینکه ما نتوانستیم مبلغ انقلاب باشیم به واسطه برخی فیلم‌ها در جهت تخریب چهره انقلاب حرکت نیز کرده‌ایم!

وی در پایان تاکید کرد: امسال سال حمایت از کالای ایرانی است. برای همین نهادهای دولتی، مجلس و ارگان‌ها تاکید ویژه‌ای روی آثار انقلابی داشته باشند. رسیدن به این خواسته نیز دور از ذهن نیست چون با بیانات رهبر معظم انقلاب رسیدن به این خواسته نیز دور از ذهن نیست. این مسئله را به خوبی می‌توان در دیدارهای رهبری با سینماگران به خوبی مشاهده کرد.

گفتنی است سلسله نشست‌های تخصصی «چهل شاهد» که به بررسی چهل سال هنر و ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌پردازد روزهای دوشنبه ساعت ۱۰ صبح با حضور اساتید و چهره های شاخص هنر و ادبیات کشور در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.