چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱

انتقاد از بی توجهی به رویدادهای دفاع مقدس در سینما/۴

هاشمی: عدم حمایت مسئولان از سینمای دفاع مقدس و بی توجهی به تولید آثار انبوه در این حوزه ظلم به شهدا، کشور و آیندگان است

سیدجواد هاشمی در میزگرد آسیب شناسی سینمای دفاع مقدس

سینماپرس: سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی نسبت به وقایع و رویدادهای دفاع مقدس در سینما گفت: عدم حمایت مسئولان از سینمای دفاع مقدس و بی توجهی به تولید آثار انبوه در این حوزه ظلم به شهدا، کشور و آیندگان است و نباید اجازه داد یاد و خاطره ۸ سال دفاع مقدس و رشادت ها و دلاوری های شهدا و جانبازان گرانقدر به دست فراموشی سپرده شود.

کارگردان فیلم سینمایی «پیشونی سفید» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دفاع مقدس یک اتفاق بسیار منحصر به فرد در کشور ما محسوب می شود؛ تاریخ به هیچ عنوان نمی تواند این دوران را فراموش کند چرا که طی این ۸ سال لحظات و اتفاقات بسیار نابی وجود داشت که برای همیشه در اذهان ماندگار خواهد بود که قطعاً یکی از لحظات روز آزادسازی خرمشهر است.

وی ادامه داد: انسان های بزرگ و شریف بسیاری زندگی و جوانی و عمرشان را گذاشتند و از حیثیت و ناموس کشور و وطن شان دفاع کردند؛ ما هرگز نباید اجازه دهیم یاد و نام شهدای بزگوار، جانبازان عزیز و خانواده های شهدا و مفقودالاثرها که همچنان چشم انتظار فرزندشان هستند فراموش شود. ما همچنان در لحظه لحظه زندگی مان درگیر ۸ سال دفاع مقدس هستیم چرا که در گوشه کنار میهن اسلامی مان بسیاری از خانواده شهدا، رزمندگان و جانبازان همچنان سرنوشت شان با دفاع مقدس گره خورده است.

هاشمی سپس با تأکید بر اینکه هیچ پدیده ای بهتر از دفاع مقدس برای فرهنگ سازی در کشورمان وجود ندارد تصریح کرد: سینما رسانه ای است که بر ذهنیت مخاطبان و جامعه اثر می گذارد از این رو نیاز است در سینما ما به معرفی الگوهای ارزشمند و فرهنگ ساز روی بیاوریم نه اینکه با دست خودمان فرهنگ و ارزش های مان را فراموش کرده و زیرپا بگذاریم. مسئولان فرهنگی و سینمایی بیش از این نباید در حق سینمای دفاع مقدس ظلم کنند. ما باید آگاه باشیم که هنوز در سینما و تلویزیون بیش از ۹۰ درصد وقایع و شخصیت های ارزشمند دفاع مقدس را معرفی نکرده ایم.

بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی ها» خاطرنشان کرد: زندگی امثال شهیدان بروجردی، همت، دستواره، چمران، جهان آرا و... جای پرداخت بسیار زیادی در سینما و تلویزیون دارد. ما بیش از ۵۰ هزار الگوی ارزشمند داریم که پرداختن به زندگی آن ها در قالب یک فیلم سینمایی یا سریال تلویزیونی می تواند تأثیرات شگرفی روی مخاطبان و به ویژه نسل جوان کشور داشته باشد. ما باید آرمان ها و اهداف دفاع مقدس را همچنان در کشورمان زنده و پویا نگه داریم و اگر این کار را نکنیم در حق همه آیندگان، مردم و شهدا و جانبازان ظلم کرده ایم.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد از مسئولان و مدیران سینمای کشور گفت: متأسفانه فکر غلطی در سر مسئولان ما وجود دارد که سینمای دفاع مقدس دیگر در میان مردم طرفدار ندارد این در حالی است که این تفکرات از اساس باطل، اشتباه و غلط هستند چرا که تجربه ثابت کرده ما هرگاه در کشورمان فیلم دفاع مقدسی خوب و ارزشمند ساخته ایم مردم با جان و دل شان به سمت سینماها هجوم برده اند و فیلم ها را تماشا کرده اند و شاید به همین علت است که همچنان سینمای دفاع مقدس در تاریخ سینمای کشور ما جزو پرفروش ترین گونه ها و ژانرها قرار دارد.

وی یادآور شد: «برزخی ها»، «کانی مانگا»، «عقاب ها»، «افق»، «آژانس شیشه ای»، «از کرخه تا راین» همگی در دوران خود بیشترین فروش را داشته اند. «لیلی با من است»، «اخراجی» ها و... نیز همه پر فروش بودند حتی در عصر امروز جنگی ترین فیلم هم بیشترین فروش را دارد پس فیلم دفاع مقدس خوب بیشترین آمار فروش در تاریخ سینمای ایران را بدون شک جذب کرده است.

هاشمی متذکر شد: به همین علت این وظیفه مسئولان و مدیران فرهنگی و سینمایی است که مادی و معنوی از سینمای دفاع مقدس حمایت کنند و تهیه کنندگان، سرمایه گذاران، نویسندگان و کارگردانان دغدغه مند هم نباید بترسند و باید با جان و دل در فکر تولید آثار ارزشمند در رابطه با ۸ سال دفاع مقدس باشند.

کارگردان نمایش «پنجره فولاد» تصریح کرد: مسئولان و مدیران و کسانی که صدور مجوزها و در اختیار گذاشتن بودجه ها را بر عهده دارند اگر در راستای توصیه اکید دین مبین اسلام می خواهند انصاف و عدالت را در جامعه گسترش دهند باید بدانند مسئولیت حق الناس بر گردن همه آن ها است که از امکانات غیرخصوصی بهره می برند؛ آن ها بایستی این امکانات را در اختیار همگان قرار دهند و تنها عده معدودی افراد را جزو دایره دوستان و نزدیکان خود قرار نداده و تنها از آن ها حمایت نکنند.

هاشمی در خاتمه این گفتگو افزود: سینمای دفاع مقدس باید به شکل گسترده دیده شود؛ من معتقدم ما در حال حاضر نیاز به آن داریم که شکل سینمای دفاع مقدس را تغییر بدهیم ما الآن بایستی داستان زندگی یکایک شهدا و جانبازان کشور را از دوران قبل از جنگ از دوران کودکی و نوجوانی شان نشان دهیم که که بودند و چگونه زندگی کردند و تربیت شدند که بعد بدل به یک یک مرد بزرگ شده و برای میهن شان جان فشانی کرده اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.