چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳

آغاز به کار رادیو ترتیل / تدارک حدود ۳۰ هزار فریم عکس در بخش تصویری رادیو

رادیو ترتیل

سینماپرس: رادیو ترتیل برای دومین‌سال و در آستانه ماه مبارک رمضان با حضور معاون صدای رسانه ملی آغاز به کار کرد.

به گزارش سینماپرس، صبح امروز ۲۶ اردیبهشت و در آستانه آغاز ماه مبارک رمضان رادیو ترتیل یک بار دیگر با حضور مدیران ارشد صداوسیما و حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی راه اندازی شد.

این آیین با حضور حجت الاسلام سیدرمضان موسوی مقدم قائم مقام سازمان صداوسیما، حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی، محمد احسانی مدیر شبکه نسیم، احمد ابولقاسمی مدیر رادیو قرآن و رادیو ترتیل، صادق رحمانیان مدیر رادیو فرهنگ و جمعی از قاریان قرآن برگزار شد.  

اجرای این مراسم را علی جباری بر عهده داشت که در ابتدا از مدیر رادیو قرآن و ترتیل دعوت کرد تا با آغاز به کار رادیو ترتیل توضیحاتی در این باره ارایه دهد.

احمد ابوالقاسمی در ابتدای این مراسم با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب بر مباحث قرآنی عنوان کرد: ما با توجه به این تاکیدات فراوان در انجام کار خود مصمم تر شدیم. خوشبختانه با اتکا و علاقه معاونت صدا و طبق اعلام مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما رادیو قرآن توانسته با رشد مطلوبی در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ و ۹۴ ظاهر شود.

وی درباره راه اندازی رادیو ترتیل گفت: نیاز عمومی جامعه و برقراری ارتباط با قاریان و دسترسی به ترتیل های مختلف موجب راه اندازی رادیو ترتیل به صورت ۲۴ ساعته شد تا بخشی از این نیازها رفع شود.  رادیو قرآن این آمادگی را دارد برای نیل به هدف تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآنی، گام بردارد.  

ابوالقاسمی با اشاره به بخش تصویری رادیو یادآور شد: حدود ۳۰ هزار فریم عکس برای ارایه به بینندگان رادیو ترتیل آماده شده است.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به مناسبت راه اندازی رادیو ترتیل پیامی را ارسال کرد که در این مراسم خوانده شد.  

در بخشی از این پیام با اشاره به اینکه تقارن ماه رمضان و راه اندازی رادیو ترتیل اتفاق فرخنده ای است، آمده بود: «امید است این اقدام راهی برای گسترش قرائت، تلاوت و روخوانی کتاب آسمانی خداوند باشد. به یقین که با این اقدام دل های مشتاقان به تلاوت قرآن از کتاب خداوند متعال بهره مند باشد ...» 

در ادامه مراسم عباس سلیمی مجری پیشکسوت و استاد حوزه علوم قرآنی بیان کرد: ۴۰ سال قبل سهم مخاطبان از رادیو و تلویزیون فقط دقایقی در طول شبانه روز بود و ما شب ها ساعت ۲۱ فقط سه دقیقه می توانستیم قرائت عبدالباسط را بشنویم.  

وی با اشاره به راه اندازی رادیوهای قرآنی در این سال ها اظهار کرد: سال گذشته به لطف خداوند رادیو تلاوت و رادیو ترتیل راه اندازی شد.  اینها برکاتی است که باید برای آنها خداوند را شاکر باشیم و امیدوارم این حرکت استمرار داشته باشد.

وی ادامه داد: رادیو ترتیل به مثابه موج است و هنر مدیران رسانه ملی این است این موج را به جریان یعنی یک حرکت مستمر تبدیل کنند.

سلیمی نسبت به ادامه رادیو ترتیل بعد از ماه رمضان درخواست داد و بیان کرد: ما نمی توانیم خود را توجیه کنیم که با عید فطر یک باره رادیو ترتیل متوقف شود. به دلایل کارشناسی و فنی کشور و جامعه نیازمند ادامه شبکه هایی چون رادیو آوا است درحالی که جامعه به ادامه رادیو ترتیل نیز نیاز دارد.

در بخش دیگری از این مراسم حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی با خوش‌آمدگویی به قاریان و مهمانان این مراسم در سخنانی اظهار کرد: از همه کسانی که این فرصت را دوباره فراهم و رادیو ترتیل را راه اندازی کردند، تشکر می کنم. در ماه رمضان دل ها آماده می شود تا زندگی قرآنی داشته باشیم و به سبک زندگی قرآنی نزدیک شویم.  
ما امروز در موضوع قرآن هزاران گام از گذشته جلوتریم اما همچنان نسبت به نقطه مطلوب عقب هستیم.  

شاه آبادی تصریح کرد: امروز فضای قرآنی و انس با قرآن در کشور ما به برکت نظام ولایتمدار و خون شهیدان ده ها و صدها برابر بیشتر شده ولی صداوسیما تکلیف دارد این بستر را برای زندگی قرآنی فراهم کند.

معاون صدا با درخواستی از جوانان عنوان کرد: گاهی توصیه به تدبر در قرآن سطح و انتظار جوانان را به گونه ای می کند که فکر می کنند این فهم و تدبر سخت است پس برای انس اولیه با قرآن ارتباط برقرار نمی کنند.

وی افزود: ما باید همه زندگی و تلاشمان این باشد که قرآن را درک کنیم و اگر بخواهیم جامعه قرآنی داشته باشیم باید شاخص های پیشرفت و توسعه تغییر کند. شاخص پیشرفت برای طراز انسان ها، تحصیلات دانشگاهی شده است اما باید این شاخص ها را تغییر داد.

شاه آبادی در پایان بیان کرد: قرآن به عنوان بالاترین بازدارنده انسان ها در خلوت شان از گناه، بزرگترین سرمایه اجتماعی انسان هاست که به همان اندازه بالاترین شتاب دهنده به سمت خیرات هم است.

در این مراسم حجت الاسلام موسوی مقدم قائم مقام سازمان صداوسیما نیز در سخنانی عنوان کرد: تاکید فراوانی بر تلاوت و قرائت قرآن در ماه رمضان شده است همچنین در روایات بر تدبر و تعقل در آیات هم تصریح شده است.  این سنت جاری است که در ماه رمضان حداقل یک جزء خوانده شود. نفس تلاوت قرآن، فضایل، آثار و فوائد فراوانی دارد که از جمله آنها تهذیب نفس، عمر بابرکت، رفع غم و اندوه و ... است.  ‌

موسوی مقدم اظهار کرد: ظاهر قرآن و تلاوت و قرائت قرآن فی نفسه اهمیت دارد و گاهی سخنانی گفته می شود که باید به باطن قرآن رجوع کرد اما باید گفت که هر دو اینها ضرورت دارد.

وی با اشاره به درخواست سلیمی استاد پیشکسوت علوم قرآنی مبنی بر دایمی شدن رادیو ترتیل گفت: امروز آیین راه اندازی رادیو فصلیِ ترتیل است و اگر بتوانیم این شبکه را دایمی کنیم بسیار خوب است البته میزان آرشیو ما از ترتیل های قرآنی قابل ملاحظه است و در شبکه های تلویزیونی نیز برنامه های مختلفی در این حوزه وجود دارد. مسایل قرآنی موضوع بندی های مناسبی هم دارد و در برنامه ها، قبل و بعد از خبر و ... آیاتی با موضوعات مختلف پخش می شود.

قائم مقام سازمان صداوسیما عنوان کرد: فکر می کنم مشکلی نباشد که رادیو ترتیل را دایمی کنیم اما مساله مهم تولیدات ماست که در طول سال باید به اندازه کافی آرشیوی از صوت و ترتیل قاریان محترم را در اختیار داشته باشیم.

وی در پایان با تاکید بر ویژگی های قرآن یادآور شد: از قرآن می توانید برای برون رفت از بسیاری از مشکلات کمک بگیرید، فتنه هایی امروز در سراسر دنیا برپا شده و حقوق مسلمانان تضعیف می شود و عده ای با لباس حق، حق را به کتمان می برند که ما باید برای رفع این مشکلات به قرآن پناه ببریم.  قرآن تنها نسخه ای است که می تواند ما را در این شرایط هدایت کرده و نجات دهد.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.