دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵

غفلت از وقایع انقلاب در سینما/۲

تجار: بهانه های واهی نظیر کمبود بودجه باعث شده در تولید آثار ارزشی و انقلابی عملکردی منفعلانه صورت گیرد/ نگاه لیبرالی مانع پرداختن به وقایع انقلاب می شود

راضیه تجار

سینماپرس: راضیه تجار نویسنده مطرح و مدرس خانه داستان فرهنگسرای انقلاب در آستانه سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزده خرداد با انتقاد شدید نسبت به غفلت از وقایع انقلاب اسلامی در سینما گفت: بهانه های واهی نظیر کمبود بودجه و امثالهم باعث شده تا حوزه فرهنگی کشور در تولید آثار ارزشی و انقلابی عملکردی منفعلانه داشته باشد، هنوز در میان هنرمندان افرادی پیدا می شوند که عشق نسبت به انقلاب اسلامی درون شان موج می زند اما همیشه به درهای بسته می خورند و مسئولان هیچ حمایتی از آن ها نمی کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بعد از وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی بسیاری از هنرمندان در رشته های مختلف برای تولید آثاری مرتبط با وقایع انقلاب اسلامی پیشگام شدند و به دلیل فضای آن زمان مدیران دست آن ها را باز گذاشته و از آن ها حمایت می کردند و همین باعث تولید آثار ماندگاری در سینما، تلویزیون، ادبیات و کتاب و... در حوزه انقلاب اسلامی شد اما در سال های میانی جنگ تحمیلی بیشتر توجهات به آن سمت معطوف شد و در نهایت بعد از اتمام جنگ نیز دیگر توجهات به سمت انقلاب اسلامی برنگشت.

تجار خاطرنشان کرد: این وظیفه متولیان فرهنگی است که چراغ انقلاب اسلامی را روشن نگه دارند و از هنرمندانی که همواره عشق و دغدغه شان انقلاب بوده حمایت داشته باشند تا آثارشان را به هر شکل تولید و عرضه کنند اما متأسفانه از یک سو نگاه لیبرالی مانع پرداختن به وقایع انقلاب می شود و از سوی دیگر ما با مدیرانی روبرو هستیم که چندان اشرافی در حوزه انقلاب و وقایع و رویدادهای آن ندارند و به همین علت همواره در بخش های مختلف فرهنگی بالاخص سینما غفلت های غیرقابل بخخشی در راستای تولید آثار سینمایی ارزشی و انقلابی صورت گرفته است.

عضو شورای بررسی داستان و کارگاه قصه و رمان حوزه هنری سپس با بیان اینکه برخی افراد فقر فیلمنامه را یکی از دلایل عدم تولید فیلم های انقلابی می دانند اظهار داشت: خوشبختانه کتاب های بسیار زیادی در رابطه با زندگی حضرت امام (ره)، وقایع انقلاب اسلامی و افرادی که در وقوع انقلاب اسلامی نقش اساسی و کلیدی داشتند منتشر شده و همه این کتاب ها که استقبال مردمی از آن ها بسیار زیاد بوده می تواند برای تولید فیلم های انقلابی مورد اقتباس قرار بگیرد.

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: البته بنده نمی خواهم بگویم در میان کتب عرضه شده آثار ضعیف وجود نداشته اما ما آثار بسیار قوی و شاخصی هم در این زمینه داریم که اگر هنرمندان و مدیران سینمایی کمی دقت نظر از خودشان نشان بدهند این آثار می تواند دستمایه تولید ده ها اثر سینمایی شود. از سوی دیگر ما طی ۴ دهه که از وقوع انقلاب اسلامی گذشته نویسندگان بسیار شهیری را داریم که به دلیل اهمال کاری مدیران فرهنگی گوشه عزلت اختیار کرده اند و اگر مسئولان سینمایی از آن ها دعوت کنند می توان با قلم آن ها فیلمنامه های ماندگاری در حوزه انقلاب به رشته تحریر درآورد.

تجار تصریح کرد: بنده بسیار متأسفم که ادبیات وقایع انقلاب اسلامی این چنین مغفول مانده و هیچ یک از مدیران فرهنگی دست هنرمندان متعهد و وفادار به نظام و انقلاب اسلامی را نمی گیرند و از آن ها حمایت نمی کنند؛ ما بارها به آن ها تأکید کرده ایم که نیازمند بودجه های آنچنانی نیستیم و با اندک تخصیص بودجه هم می توانیم کارهای شاخصی ارائه دهیم اما دریغا که اینک در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی هم هیچ اقدام شایسته ای برای تولید آثار فرهنگی و هنری در رابطه با انقلاب انجام نشده است.

نویسنده کتاب تحسین شده «بانوی رنگین کمان» ادامه داد: امسال بهترین زمانی است که ما برای یک بار هم که شده تولید آثار فرهنگی متعدد اعم از سینمایی، کتاب و... را عملیاتی کنیم و همه دستاوردهای حوزه فرهنگی کشور را به آثار انقلابی تخصیص دهیم اما از آنجا که متولیان حمایتی نمی کنند و هیچ جوشش درونی نسبت به انقلاب اسلامی ندارند در واقع امیدهای همه ما در این زمینه ناامید شده است.

وی در پایان این گفتگو متذکر شد: متأسفانه ما این روزها شاهد حضور برخی افراد در سینمای کشور هستیم که به هیچ عنوان نسبت به اخلاقیات باورمند نیستند و به گیشه بیش از هرچیز دیگری چشم می دوزند و این اتفاقی بسیار تلخ و دردآور است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.