دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۳

سفیر سابق ایران در سوریه در برنامه «جهان آرا» مطرح کرد:

افول حضور امریکا در منطقه از ویژگی‌های پساداعش است/ ایران هنوز از رژیم صهیونیستی انتقام نگرفته است

 برنامه «جهان آرا»

سینماپرس: برنامه تلویزیونی «جهان آرا» شب گذشته با حضور رئوف شیبانی سفیر سابق ایران در سوریه و با موضوع تحولات منطقه غرب آسیا، روی آنتن شبکه افق رفت.

به گزارش سینماپرس، برنامه تلویزیونی «جهان آرا» یکشنبه شب ۳۰ اردیبهشت با حضور سفیر سابق ایران در سوریه و با موضوع تحولات منطقه غرب آسیا، از شبکه افق پخش شد. برنامه اول از سری جدید جهان‌آرا با موضوع «بررسی تحولات منطقه» ‌یک‌شنبه شب ۳۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ روی آنتن این شبکه رفت.در وقفه سه ماهه برنامه جهان‌آرا، منطقه دستخوش تحولاتی با سرعت چشمگیر شد و چندین حادثه حائز اهمیت برای جبهه مقاومت اتفاق افتاد که در این برنامه سعی شد به اختصار به اهمّ آنها پرداخته شود.

مهمان برنامه محمدرضا رئوف شیبانی سفیر سابق ایران در سوریه و مجری برنامه وحید یامین‌پور بود.

یامین‌پور ضمن معرفی مهمان برنامه خاطرنشان کرد: رئوف شیبانی در شرایط بحرانی جنگ ۳۳ روزه لبنان و پنج سال اول بحرانی سوریه سفیر ایران در سوریه بود.

وی افزود: با پایان سلطنت داعش در سوریه و عراق، منطقه وارد مرحله جدیدی شد و انتظار می‌رود مثلث نتانیاهو، ترامپ و بن سلمان سه حاکم افراطی و تندرو وضعیت جدیدی را علیه جبهه مقاومت رقم بزنند. پیروزی‌های جبهه مقاومت رژیم صهیونیستی، امریکا و سعودی را به این نتیجه رساند تا رفتارشان را در منطقه تغییر بدهند.

رئوف شیبانی: افول حضور امریکا در منطقه از ویژگی‌های پساداعش است

رئوف شیبانی ویژگی‌های دوره جدید پساداعش در منطقه را افول حضور و نفوذ قدرت‌های بزرگ بین‌المللی، به‌ویژه امریکا، بنا به گفته تحلیلگران غربی و امریکایی و رشد و بروز قدرت‌های جدید منطقه‌ای و بروز جریان‌ها و بازیگران ثانوی در منطقه از یک سو جریان‌های مقاومت نظیر حزب‌الله و وجود و فعالیت جریان‌های تروریستی نوظهور از سوی دیگر دانست و گفت: منطقه شاهد پوست‌اندازی استراتژیک است و به فرموده حضرت آقا منطقه در مرحله گذار تاریخی قرار دارد.

یامین‌پور افزود: حضرت آقا فرمودند همان‌طور که شما را از ایران بیرون کردیم از منطقه هم بیرون می‌کنیم و الان امریکا جایگاهش را در منطقه از دست داده است.

رئوف شیبانی به نقش حزب‌الله در داخل لبنان و خارج از آن پرداخت و گفت: حزب‌الله علاوه بر اینکه مسئولیت حفظ امنیت لبنان را به عهده دارد، در آرایش جدید سیاسی منطقه هم ایفای نقش می‌کند. قطعاً حضور حزب‌الله در سوریه و مبارزه با تروریست در چیدمان آینده سیاسی منطقه غرب آسیا بی‌تأثیر نیست.

یامین‌پور تأکید کرد: توسعه پایگاه‌های جبهه مقاومت بیخ گوش‌ رژیم صهیونیستی خبر بسیار بدی برای این رژیم، امریکا، آل‌سعود و هم‌پیمانانشان در منطقه است.

وی اضافه کرد: نقطه عطف درگیری‌ها بین جبهه مقاومت یعنی ما، حزب‌الله لبنان و سوریه با نیروهای عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و امریکا سوریه سوخته است.

رئوف شیبانی گفت: با تحولات شکل‌گرفته در جهان عرب، به‌ویژه تونس، لیبی و مصر تلاش گسترده‌ای شد و نظام سلطه تصور می‌کرد فرصتی طلایی به دست آورده است که می‌تواند به یکی از حلقه‌های مهم و تأثیرگذار جبهه مقاومت یعنی حزب‌الله لبنان ضربه بزند.

وی پیرامون سوریه مطرح کرد: تجربه ناموفق ضربه به حزب‌الله و لبنان نظام، سلطه را به سمت ضربه به سوریه به عنوان یکی دیگر از محورهای مقاومت سوق داد و ابتدای امر گمان می‌کردند کار حاکمیت سوریه تمام شده است، اما با درخواست دولت سوریه از ایران و حضور جمهوری اسلامی ایران در این کشور با اعزام مستشاران نظامی خود در راستای دفاع از محور مقاومت اوضاع در سوریه به نفع جبهه مقاومت و با شکست جریان‌های تروریستی حمایت‌شده توسط امریکایی‌ها، غربی‌ها و سعودی‌ها تغییر کرد.

سفیر سابق ایران در سوریه نقطه عطف تحولات سوریه را آزادسازی حلب دانست و بیان کرد: این حادثه دو تحول استراتژیک را به دنبال داشت یکی میدانی و شکست دومینووار جریان‌های تروریستی در نقاط مختلف خاک سوریه و دیگری تحول استراتژیک سیاسی و تغییر موضع ترکیه و پذیرش راه‌حل سیاسی از سوی این کشور و پیوستن آن به محور ایران و روسیه و شکل‌گیری نشست آستانه بود.

رئوف شیبانی: بیش از ۶۵ درصد خاک سوریه پاکسازی شده است

وی توضیح داد: بیش از ۶۵ درصد خاک سوریه پاکسازی شده است و آخرین لکه‌های تروریست‌ها در اطراف دمشق و دو روز پیش اردوگاه یرموک و منطقه حجرالاسود پاکسازی و نیروهای تروریستی به ادلب منتقل شدند و دمشق امنیتش را به‌طور کامل به دست آورد. البته هنوز سه منطقه یکی جنوب در منطقه اشغالی جولان و دیگری شمال‌غرب این کشور در استان ادلب در اشغال تروریست‌های باقی‌مانده و شمال‌شرق سوریه در اشغال نیروهای امریکایی و هم‌پیمانان اوست.

رئوف شیبانی بیان کرد: در حال حاضر در مجامع بین‌المللی و غربی صحبتی از سقوط حاکمیت در سوریه و رفتن بشار اسد نمی‌شود و شرایط به سمت ثبات در حاکمیت سوریه پیش می‌رود.

وی افزود: در دیدار اخیر پوتین و بشار اسد، پوتین بر سرعت گرفتن روند حل و فصل سیاسی و فراهم شدن زمینه بازسازی و کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم این کشور تأکید کرد.

یامین‌پور گفت: با ضعیف شدن تروریست‌ها و پراکنده شدنشان در خاک سوریه طبعاً رژیم صهیونیستی و امریکا مستقیماً خودشان وارد صحنه می‌شوند که شاهد حملاتشان بودیم. تنش مستقیم رژیم صهیونیستی و سوریه شدت یافته است و این رژیم در دو مرحله جدی چندی پیش شمال سوریه و اخیراً تیفور را موشک‌باران کرد. امریکا هم رسماً ۱۰۰ موشک به خاک سوریه شلیک کرد.

وی در ادامه افزود: ما داریم به سمت جنگ رو در رو بین جبهه مقاومت با امریکا و رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنیم. صهیونیست‌ها رسماً تعدادی از نیروهای ما را در تیفور سوریه به شهادت رساندند و مسئولین جمهوری اسلامی هم رسماً اعلام کردند انتقام می‌گیریم، اما به دو علت از سوی مقامات ایران واکنش جدی صورت نگرفت، یکی عدم تأثیر سوء بر انتخابات لبنان که برای ما اهمیت داشت و دیگری ندادن بهانه دست امریکا برای خروج از برجام.

مجری برنامه اشاره کرد: ساعتی پس از خروج امریکا از برجام سوریه موشک‌هایی را به چند مقر نظامی در سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد. جمهوری اسلامی ایران مسئولیت این کار را به عهده نگرفت، اما طرف مقابل اعلام کرد این همان انتقام ایران از ما بود.

رئوف شیبانی: ایران هنوز از رژیم صهیونیستی انتقام نگرفته است

سفیر سابق ایران در سوریه تصریح کرد: ارتباط مستقیمی بین تصمیم ترامپ مبنی بر خروج امریکا از برجام و پرتاب موشک‌های سوریه به سرزمین‌های اشغالی وجود ندارد و ایران هنوز از رژیم صهیونیستی انتقام نگرفته است.

وی اظهار کرد: امریکایی‌ها در سوریه دچار سردرگمی شده‌ و عملکرد محافظه‌کارانه‌ای را در پیش گرفته‌ و به صورت پیمانکاری مجموعه تحولات سوریه را به شرط حفظ و تأمین منافعشان به روسیه سپرده‌اند. با روی آمدن ترامپ شاهد نوعی تجدیدنظرطلبی در سیاست‌های امریکا نسبت به سوریه هستیم و یکی از شواهدش واگذاری مدیریت پرونده سوریه به پنتاگون و کوتاه شدن دست وزارت امور خارجه امریکا و سایر نیروهای سیاسی این کشور در تصمیم‌گیری در این باره است.

رئوف شیبانی اضافه کرد: امریکایی‌ها قبل از تعریف و اجرای سیاست‌ خودشان در منطقه و به‌ویژه در پرونده سوریه متأثر از سیاست‌های هم‌پیمانانشان، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی هستند و هنوز نتوانستند به جمع‌بندی جامع و کاملی در این زمینه برسند.

وی توضیح داد: رژیم صهیونیستی و امریکا برای خروج از وضعیت فعلی و جلوگیری از گسترش جبهه مقاومت از جنوب لبنان تا منطقه جولان و افزایش تجربه مقاومت و توان این جبهه از نظر میدانی و شیوه‌های رزم رویکرد استمرار بحران را در دستور کارشان قرار داده‌اند که حملات مقطعی و حفظ وضعیت ملتهب نظیر حمله به تیفور در این راستاست، زیرا به این نتیجه رسیده‌اند حل و فصل سیاسی به نفع آنها پیش نمی‌رود.

سفیر سابق ایران در سوریه تأکید کرد: رژیم صهیونیستی به دنبال روشن کردن تکلیف محور مقاومت در سوریه است، اما اینکه آیا توان این کار را دارد، سئوال و مانع جدی پیش روی مقامات سیاسی این رژیم است. رژیم صهیونیستی به‌شدت از وضعیت موجود در منطقه نگران و آشفته است، زیرا در صورت باز کردن جبهه به‌طور گسترده ممکن است بعداً نتواند آن را جمع کند.

یامین‌پور تکمیل کرد: در واقع بین بد و بدتر قرار گرفته‌اند. اگر بنشینند و تماشا کنند شاهد قدرتمندتر شدن جبهه مقاومت خواهند بود و اگر بخواهند حرکتی کنند نگران انتقامی هستند که ممکن است کلاً این رژیم را سرنگون کند.

رئوف شیبانی به بیش از ۲۰ بار حملات رژیم صهیونیستی به سوریه و نقض حاکمیت سرزمینی این کشور اشاره کرد و گفت: طبیعی است سوریه در مقابل این حملات واکنش نشان دهد.

یامین‌پور یادآور شد: این نخستین واکنش سوریه در مقابل رژیم صهیونیستی و موفق هم بود.

رئوف شیبانی ضمن تأیید گفته یامین‌پور به توافق نانوشته (gentleman agreement) بین سوریه و رژیم صهیونیستی و توافق آرام بودن دو جبهه و نقض مکرر این توافق از سوی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و افزود: سوریه در پاسخ به حملات و نقض‌های مکرر این رژیم رسماً برای اولین بار مناطق مهم و حساس این رژیم را موشک‌باران کرد که موفق و تأثیرگذار هم بود، چون امنیت نظامی سرزمین‌های اشغالی را زیر سئوال برد و جبهه مقاومت جدید و جریان‌های مقاومت مردمی خواستار آزادسازی جولان را شکل داد.

در ادامه میان‌برنامه‌ای راجع به موشک‌باران تیفور و پاسخ سوریه به این تجاوز پخش شد.

رئوف شیبانی: واکنش سوریه در قالب واکنش محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی است

رئوف شیبانی در خصوص موشن‌گرافیک پخش‌شده گفت: واکنش سوریه در قالب واکنش محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی است و مجموعه محور مقاومت از این واکنش سوریه خرسند است و با آن همراهی می‌کند.

وی علت ورود حزب‌الله به انتخابات لبنان پس از سال ۲۰۰۰ و آزادسازی بخش اعظمی از جنوب لبنان را کلید خوردن طراحی علیه مقاومت و حزب‌الله در صحنه سیاست داخلی لبنان دانست و توضیح داد: حزب‌الله احساس کرد در راستای حفاظت از داخل لبنان بر اساس جبهه مقاومت لازم است وارد دستگاه حاکمیتی این کشور شود و از این‌رو تصمیم به ورود به پارلمان لبنان و سپس معرفی حداکثر سه وزیر در کابینه‌های مختلف گرفت.

سفیر سابق ایران در سوریه بیان کرد: حزب‌الله معتقد است مطلوب‌ترین نوع قانون برای وضعیت فعلی لبنان، نه فقط برای حزب‌الله بلکه برای همه جریان‌های سیاسی این کشور یک قانون انتخابات نسبی با حوزه انتخاباتی واحد است.

وی گفت: نتیجه انتخابات لبنان برخلاف تلاش‌ها و هزینه‌های امریکایی‌ها و سعودی‌ها موجب تقویت جایگاه حزب‌الله در پارلمان از دو جهت شد، یکی اینکه جریان ۸ مارس، یعنی حزب‌الله، امل و سایر جریان‌های همسو توانستند بیش از یک‌سوم از ۱۲۸ کرسی پارلمان لبنان را به دست آورند. دیگر اینکه حزب‌الله با ائتلاف با جریان آزاد ملی (میشل عون) دوسوم آرای مجلس را از آنِ خود کرده است.

در ادامه دقایقی از گزارشی راجع به انتخابات اخیر عراق و لبنان روی آنتن رفت.

رئوف شیبانی در خصوص غیبت رسانه‌ای یک ماهه محمد بن سلمان اظهار کرد: پس از حادثه تیراندازی در نزدیکی کاخ پادشاه سعودی در الخزامی ریاض، او در نشست وزرا، استقبال از مایک پمپئو وزیر خارجه جدید امریکا، مراسم اولین سحر ماه مبارک رمضان و... حضور نداشت و انتشار عکسی قدیمی از بن سلمان در کنار شاه بحرین و ولیعهد ابوظبی شایعات مبنی بر مجروحیت شدید و حتی مرگ وی را تقویت می‌کند.

وی علل این تیراندازی را برخوردهای تند و خشن و اخاذی بن سلمان از شاهزادگان سعودی به بهانه مبارزه با فساد، رفتارهای ساختارشکنانه او با علما و روحانیون وهابی و واکنش‌های تند وی با جامعه مدنی و دستگیری‌های گسترده روشنفکران و منتقدان حاکمیت سعودی مطرح و تأکید کرد: مجموعه اینها نشان می‌داد احتمال ماندگاری وی در نظام حاکمیتی سعودی کم است و او صرفاً برای گذر از یک دوره انتقال آمده است.

در دقایق پایانی میان‌برنامه‌ای از تیراندازی در الخزامی و توضیحاتی در خصوص غیبت بن سلمان پخش شد.

یامین‌پور در خصوص اعتراضات مردمی انتقال سفارت امریکا به قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مطرح کرد: اعتراضات مردمی در غزه و کرانه باختری بیش از ۱۰۰ شهید و صدها مجروح به‌جا گذاشته است و همچنان انتقادات به این اقدام، به‌خصوص در فلسطین ادامه دارد.

رئوف شیبانی پیرامون انتقال سفارت امریکا به قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: این اقدام امریکا بسیار خطرناک است و احساسات جهان اسلام را جریحه‌دار کرده و واکنش‌های رسمی و مردمی مختلفی علیه آن شکل گرفته است. امریکایی‌ها با این کار به دنبال در اختیار قرار دادن کامل فلسطین به رژیم صهیونیستی هستند.

وی در خصوص رابطه ایران و روسیه و حد منافع مشترک این دو کشور توضیح داد: هم‌پیمانی ایران و روسیه در قضیه سوریه به علت نیاز متقابل استراتژیک ما و روسیه بود. قطعاً با روس‌ها تا تثبیت حاکمیت سوریه همراه هستیم، ضمن اینکه ایران و روسیه با یک‌سری تفاوت‌ها هر دو هدف امریکا و غربند و زمینه‌های ادامه همکاری استراتژیک بین این دو کشور وجود دارد که باید فعال شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.