جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱

امیر نصیربیگی:

هنرمندان را با خط‌کشی حذف نمی‌کنیم/ در هزینه‌کرد بیت‌المال حساسیم

امیر نصیربیگی

سینماپرس: دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت می گوید در این دوره با توجه به آسیب شناسی انجام شده نسبت به دوره های قبل، تجربه ای متفاوت رقم می خورد و در این تجربه روی هزینه‌کرد بیت المال حساس هستیم.

امیر نصیربیگی دبیر شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت و رییس سازمان بسیج هنرمندان در بررسی و ارزیابی وضعیت کنونی تئاتر دفاع مقدس و همچنین جشنواره مقاومت، نقطه نظرات خود را ارایه داد.

وی در بخش اول این گفتگو به این نکته اشاره کرد که غفلت اساسی در زمینه دفاع مقدس، نرسیدن به زبانی جهانی در تولیدات عرصه های مختلف از جمله تئاتر دفاع مقدس است.

نصیربیگی همچنین نبود کادرسازی را از ضعف های عرصه تئاتر دفاع مقدس دانست. این مدیر تئاتری در بخشی از سخنان خود با انتقاد از سلیقه ای برخورد کردن مدیران دولتی نسبت به تئاتر دفاع مقدس، به نقد مدیریت تئاتر و همچنین جشنواره تئاتر فجر پرداخت و اظهار کرد که تئاتر دفاع مقدس از سوی اداره کل هنرهای نمایشی و جشنواره بین المللی تئاتر فجر به درستی حمایت نمی شود.

در ذیل بخش دوم و پایانی این گفتگو را می خوانیم:

* شما در بخش اول گفتگو انتقادهایی به اداره کل هنرهای نمایشی و جشنواره تئاتر فجر داشتید. ما هم به جشنواره تئاتر فجر و اداره کل هنرهای نمایشی در همه دوره ها و کمتر نسبت به دوره مدیرانی چون دکتر علی منتظری و دکتر حسین سلیمی نقد داریم ولی این دلیل نمی شود که انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و جشنواره تئاتر مقاومت را نقد نکنیم. این انجمن شکل گرفت که روی تئاتر انقلاب و دفاع مقدس کار و مشارکت نهادهای دیگر را جذب کند ولی حالا شاهدیم که انجمن به قدری ابتر شده که نیازمند دیده شدن در جشنواره تئاتر فجر است. انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و جشنواره تئاتر مقاومت چه خروجی و تأثیر مثبتی داشته و چقدر نمایشنامه نویس و کارگردان در عرصه تئاتر دفاع مقدس تربیت کرده است؟ شما زمانی که مدیرعامل انجمن بودید چه خروجی داشتید؟ من می گویم نقدهای شما درست ولی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و جشنواره تئاتر مقاومت هم عملکردی نداشته است و شما این کم کاری را به جشنواره تئاتر فجر و اداره کل هنرهای نمایشی نسبت می دهید. انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و جشنواره مقاومت کلا کم کار است و معضل اصلی این است که برنامه ریزی و چشم اندازی ندارد و دوره شانزدهم نیز با دبیری شما به گونه ای همین ذهنیت را متبادر می کند و وقتی به انتخاب اعضای شورای جشنواره نگاه می کنیم، همان افراد همیشگی و تکراری را می بینیم. چرا زمانی این انجمن و جشنواره پویا بود ولی الان هنرمندان حرفه ای جذب آن نمی شوند؟ اگر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و جشنواره تئاتر مقاومت پویا باشند، آن وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید پاسخگوی نیازهای آنها باشد.

- چیزی که می گویید، درست است. حرف ما معنی اش این نیست که همه نقدها معطوف مجموعه ای دیگر است. اگر ما مجموعه ای را نقد می کنیم، منظورمان این است که توجه آن مجموعه به تئاتر دفاع مقدس می توانست فعالیت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس را بهتر و مهمتر جلوه دهد.

* وقتی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس پویا بو n بسیاری از آثار تولید شده در عرصه تئاتر دفاع مقدس در مجموعه های حرفه ای نظیر مجموعه تئاتر شهر اجرا می شدند اما وقتی انجمن پویا نیست و آثار سطحی تولید می کند، اجرای این آثار در سالن های حرفه ای تئاتر تأثیر منفی روی مخاطب و نگاهش به آثار دفاع مقدس به همراه خواهد داشت. شما در زمان حضورتان در انجمن چه برنامه ریزی و حرکتی را انجام دادید؟

- ما در اولین حلقه فکری که در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس شکل دادیم، معضل نمایشنامه و نمایشنامه نویس در عرصه تئاتر دفاع مقدس را مورد توجه قرار دادیم و گفتیم که باید نمایشنامه نویس تربیت کنیم و یا اینکه ایده هایی برای نمایشنامه نویسان حرفه ای ایجاد کنیم که روی این ایده ها کار کنند. وقتی با نمایشنامه نویسان صحبت می کردیم می گفتند که در آثار تئاتری همگی موضوعات مربوط به دفاع مقدس کار شده و دیگر موضوعی در این زمینه باقی نمانده است و این شرایط که نویسنده گمان کند به بن بست موضوع رسیده اصلا خوب نیست.

هر ساله در جشنواره های مختلف نمایشنامه هایی بر اساس خاطره نویسی ها و کتاب هایی که تقریظ مقام معظم رهبری را داشتند، تولید و اجرا می شد اما کیفیت لازم را نداشت. ما تیمی را از دوستان نویسنده تشکیل دادیم و منابعی را گردآوری کردیم تا سلایق مختلف نویسنده ها را تأمین کند، از مجموع این آثار مطالعه شده ۴۲ داستان دراماتیک شکل گرفت و موظف کردیم که هر نویسنده تحت یک فرمول آموزشی یک داستان دراماتیک را تبدیل به نمایشنامه کند.

* کدام نویسنده ها در این پروسه حضور داشتند؟

- این مجموعه تبدیل به کتاب شد و بنا را بر آن گذاشتیم که این کتاب در جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت بخشی را بر عهده بگیرد که یا نمایشنامه هایی را به دوستان معرفی کند یا داستان هایی را در اختیار دوستان نمایشنامه نویس قرار دهد که هر کدام بسته به نگاه خود، بر اساس این داستان ها نمایشنامه بنویسند.

محمدرضا آریان فر، سیروس همتی، ندا ثابتی، عبدالرضا فریدزاده و نصرالله قادری دوستانی بودند که توانستند این مجموعه را آماده کنند. در کنار این ها ما با دوستان دیگری برای آثار دیگری ارتباط گرفته ایم، ایده ها ارسال و توسط تیم های متعددی که نیروهای جوان و پیشکسوت در آنها حضور دارند، بررسی شد. مجموع این ها با نمایشنامه هایی که از قبل نوشته شده ولی منتشر نشده بودند، منتشر می شوند. در کل نزدیک به ۵۰ عنوان نمایشنامه اختصاصی آماده کرده ایم.

* چند تن از دوستان نویسنده ای را که جدیدتر با آنها درباره این موضوع صحبت کردید، نام می برید؟

- بله، مجید کاظم زاده مژده ای از نویسندگان خوب استان گیلان، کامران شهلایی، لیلی عاج، محسن عظیمی، بهمن عباس پور، علی پوریان، حسینعلی شوندی. خیلی از دوستان دیگر هم بودند که موضوعات متعددی داشتند و برای ما فرستاده بودند ولی به لحاظ کیفی آن شاخصه را نداشتند که بتوانیم با آنها ادامه کار را انجام دهیم. در حوزه تئاتر کودک هم چند کار را تولید کردیم. در مجموع چند دفتر در حال تولید است تا سریع منتشر کنیم و وضعیت امروز را به لحاظ تولید متون نمایشی تا چند درصد بهبود ببخشیم.

* فکر نمی کنم تأثیری بگذارد.

- چرا؟

* چون نام هایی که شما بردید با احترام به فعالیت و عملکرد هر کدام از این عزیزان، نمی توانند در این حوزه تأثیرگذار باشند. لازم است سراغ هنرمندانی بروید که به لحاظ نمایشنامه نویسی دارای سطح و جایگاه حرفه ای باشند. نیازی نیست که نویسندگانی که انتخاب می کنید تعدادشان زیاد باشد بلکه مهم این است شما چند کار با کیفیت مناسب تولید و ارایه دهید. تعدادی از نام هایی که ذکر کردید همان چهره های تکراری هستند و تعدادی نام های جدید هم که برده شد، سطح کیفی مناسب را برای اینکه اثرشان مورد توجه قرار گیرد، ندارند.

- چرا شما می خواهید این حرف را نهادینه کنید که حتما اسم ها باعث رونق جشنواره و تئاتر دفاع مقدس می شود؟

* منظور از اسم ها کسانی است که نگاه حرفه ای در کارشان دارند. وقتی قرار است از کتاب هایی که تقریظ مقام معظم رهبری را دارند اقتباس نمایشی درستی شکل بگیرد باید این کار را نمایشنامه نویسان حرفه ای و کاربلد انجام دهند تا خروجی اثر با کیفیتی باشد.

- ای کاش شما این کتاب را تهیه و مطالعه کنید تا درباره این کتاب و نویسنده ها با جزییات بیشتری صحبت کنیم. سرپرست نویسنده مجموعه را هم بگوییم تا در یک گفتگو با ما حضور داشته باشد و توضیحات خود را ارایه دهد. من نمی خواهم روی اسم ها تکیه کنم.

* شما نه افراد نام آشنا را حذف کنید و نه فقط از جوان هایی که تجربه لازم را ندارند، استفاده کنید. وقتی کیفیت کار مناسب و قابل بحث باشد نیروهای جوان با داشتن الگوهای مناسب در مسیر درست پیش می روند و سراغ تولید کارهای سطحی و صرفا سفارشی نمی روند. چقدر خوب که شما سراغ اقتباس از خاطره نویسی ها و کتاب های منتشر شده در حوزه دفاع مقدس رفته اید زیرا جای چنین کاری خالی است، ولی این حرکت را باید به درستی انجام دهید. ما همیشه موضوعات مهم و اساسی را زخمی کرده و به سرانجام خوبی نمی رسانیم. من جایگاه هیچکدام از عزیزانی که نام بردید زیر سؤال نمی برم بلکه صحبتم این است که هنرمندان حرفه ای هم در این عرصه وجود دارند که اتفاقا شما باید بروید و آنها را جذب کنید.

- پیرو همین صحبت های شما ما با دوستان و هنرمندان حرفه ای هم صحبت کردیم و اینگونه نبوده که فقط سراغ جوان ها برویم. ما با آقای ایوب آقاخانی چندین بار صحبت کردیم که ایشان به دلیل مشغله ای که داشتند نشد. با آقای نادر برهانی مرند جلسه حضوری داشتیم و صحبت کردیم، تعدادی از دوستان طرح هایشان را آماده کردند ولی چون تعهدات مالی خواسته شده بالاتر از تعهدات مالی ما در سال گذشته بود، این طرح های پذیرفته شده را به سال جاری موکول کردیم تا قراردادهایشان نوشته و کار اجرایی شود.

ما اعتقادی نداریم که خط کش بگذاریم و عده ای را این طرف خط و عده ای را آن طرف خط بگذاریم. درها روی همه باز است و ما فقط افتخار خدمت برای عزیزان و دوستان هنرمند را داریم و تلاش می کنیم تا فضا تسهیل شود و کارهای خوب رقم بخورد اما بعضی مواقع شرایط آنگونه که می گوییم مهیا نمی شود، ولی ما پرونده کار را نمی بندیم.

کاری که ما انجام دادیم یک شروع بود و اختتام آن را اعلام نکرده ایم و این جریان همچنان ادامه دارد، شروع با این دوستان بود و ادامه اش هم با دوستان دیگر خواهد بود. حتی من دوستانی را که در جشنواره های قبلی بودند و به شکلی الان حضور ندارند، دعوت کردم تا کار تولید کنند از جمله آقای شهرام کرمی. در کل بپذیرید که اگر منصفانه نگاه کنیم، نمی گوییم این حرکت قرار است تمام مشکلات را حل کند ولی شروعی است که می تواند روند خوبی را شکل دهد. در این کتاب حتی اگر یک نمایشنامه خوب هم باشد، اتفاق خوبی است و باید تلاش کنیم تا این روند را رشد دهیم. چون حرکتی انجام نشده، من هم بگویم که حرکتی انجام ندهم! در این شرایط رکودی حاصل می شود که گریبان همه هنرمندان و فعالان تئاتر دفاع مقدس را می گیرد.

در حوزه پژوهش تئاتر دفاع مقدس هم ضعف ها و خلاء هایی وجود دارد که برای رفع آن تیم پژوهشی که در کنار جشنواره شانزدهم تئاتر مقاومت حضور دارد تلاش می کند تا هم نیروهای جوان و هم نیروهای تأثیرگذار در زمینه پژوهش را درگیر این بخش کند. با این روند دریچه ها و زاویه نگاه های جدید در زمینه تئاتر دفاع مقدس برای کارگردان ها و نمایشنامه نویس ها گشوده می شود.

در کل امسال تلاش می کنیم و امیدواریم بعد از برگزاری جشنواره یک قدم برداشته باشیم و حداقل چیزی که از شما می شنویم این باشد که «شما جشنواره را با تمام ضعف و ایرادها برگزار کردید ولی هدف تان صرفا برگزاری جشنواره نبوده است و هدف تان این بوده که کاری فرهنگی را رقم بزنید اما بضاعت تان نرسید. »

* ما هم خوشحال می شویم این اتفاق بیفتد و مجددا تئاتر دفاع مقدس و جشنواره تئاتر مقاومت روندی رو به رشد را طی کند. حال یک سوال از شما دارم، این توقع وجود دارد که اداره کل هنرهای نمایشی از کاری که با موضوع دفاع مقدس تولید می شود، حمایت کند. آیا شما هم اگر هنرمندی به صورت خودجوش اثری را با موضوع دفاع مقدس تولید کند، از او حمایت می کنید؟

- بله.

* یعنی از ایوب آقاخانی برای آثاری که در زمینه دفاع مقدس و شخصیت های ۸ سال دفاع مقدس تولید و اجرا کرد، حمایت کردید؟

- چون به این موضوع اشاره کردید، می گویم آقای آقاخانی برای کاری که تولید کرد با ما در ارتباط بود و قرار بود ما هم حمایتی را انجام دهیم ولی شورای هنری ما متشکل از هنرمندان و نویسندگان فعال عرصه تئاتر با احترام به نگاه و جایگاه هنری ایوب آقاخانی، نقطه نظری داشت که آقاخانی با این نقطه نظر موافق نبود. نکته خیلی کوچکی بود ولی چون ایشان روی این نکته خیلی مصر بود، ادامه کار را پیگیری نکرد ولی ما حمایت مان از ایوب آقاخانی را اعلام کرده بودیم و ایشان نیز در مصاحبه ای به آمادگی ما برای حمایت اشاره کرده بود.

* می توانیم نام چند نفر از اعضای شورای هنری انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس را داشته باشیم؟

- متعدد هستند.

* برخی از اعضا را معرفی کنید، بالاخره برای شما مشخص است که کدام هنرمندان هستند.

- بله مشخص است ولی ثابت نیستند. ما تقریبا لیستی ۳۰ تا ۴۰ نفره شامل هنرمندان و استادان برجسته تئاتر کشور را گردآوری کرده ایم که شورای هنری ما را تشکیل می دهند.

* لطف می کنید چند نفر از اعضای این شورای هنری را نام ببرید. مورد ندارد که نام اعضای شورای بازگو شود.

- دکتر عارف، کریم اکبری مبارکه، شهرام زرگر، مهرداد رایانی مخصوص، اعظم بروجردی، نصرالله قادری، حسین مسافرآستانه، سیروس همتی، خیرالله تقیانی پور و خیلی از دوستان دیگر. ما به تناسب هر کاری تیمی سه نفره را انتخاب می کردیم که کار را مطالعه کنند. تیمی هم که کار ایوب آقاخانی را خوانده بود کار را خوب ارزیابی و پسندیده بود.

نگاه ما این بود که فضا را فراهم کنیم تا هنرمندان و گروه های نمایشی به راحتی در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس فعالیت کنند. این نگاه را که در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس سلیقه ها و ممیزی حاکم است، قبول ندارم. ما در انجمن خیلی تمایل داشتیم نظرات همه دوستان را داشته باشیم و فضایی را برای هنرمند فراهم کنیم و این فضا را از هنرمندان سلب نکنیم. ما هم ضعف هایی داشتیم که البته همه مراکز و نهادها و سازمان ضعف هایی دارند، اگر همه کارشان را خوب انجام داده بودند که ما الان این همه مشکل نداشتیم.

هر کسی برای حوزه تخصصی خود باید آسیب شناسی لازم را داشته باشد که لزوما این آسیب شناسی نباید روی چند ورق کاغذ اتفاق بیفتد و در قفسه قرار گیرد. آسیب شناسی از نظر من این است که برطرف کردن عیب های سال گذشته باید در دستور کار سال جدید قرار گیرد. اگر از گذشته مان درس نگیریم و شرایط را بهتر نکنیم دیگر به مدیر نیازی نیست.

* چرا شورای هنری شما متشکل از چهره های تکراری است؟

- می توانم یک سؤالی از شما داشته باشم؟

* بله.

- شما به کدام شورای هنری می توانید اکتفا بکنید و بگویید که تحول ایجاد می کنند؟ چند نفر را نام ببرید.

* به نظر بنده برای تغییر و تحول نیازی به شورای هنری نیست. بخشی از آسیبی که در تئاتر ما به وجود آمده بازی با همین واژه و استفاده از شوراهای مختلف است. در نهایت یک نفر تصمیم می گیرد ولی در ظاهر به نام شورا تمام می شود.

- الان کاری که به مرکز هنرهای نمایشی ارایه می شود، اگر شورای نظارت و ارزشیابی تایید نکند آیا اجازه کار پیدا می کند؟

* شورای ارزشیابی و نظارت مرجع صدور مجوز اجرای آثار نمایشی است که طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل می کند و با شورا یا شوراهای هنری فرق دارد.

- خب چه فرقی می کند، نام این شورا را هم بگذاریم شورای نظارت.

* خیلی فرق می کند. سلایقی که به وجودشان اشاره کردم از همین شوراهای هنری با هر اسمی که رویشان بگذارید، ناشی می شود.

- اجازه بدهید یک تفکیکی صورت بگیرد. شورای هنری در جشنواره است ولی قلمرویی را که شما برای شورای هنری ترسیم کرده اید، ما نداریم. شورای هنری ما در جشنواره وظایف دیگری دارد که ربطی به انتخاب آثار ندارد. شورای نظارت هم هیأت بازبینی و بازخوانی دارد ولی اگر کاری را نپذیرد می تواند اجحاف حقی صورت بگیرد. درست است؟

* بله.

- رییس مرکز هنرهای نمایشی هم که وظیفه مستقل را به شورا محول کرده است. نهایتا می تواند نسبت به هنرمندان و آثاری که می شناسد اهتمام بیشتری به خرج دهد و به کارشناسان دیگر هم اثر را برای مطالعه و ارزیابی ارایه دهد. ما هم در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس شورای بازخوانی و بازبینی داریم که کارها را رصد می کند و تمام تلاش مان بر این است که برای همه کارها جلسات مستقلی برگزار شود.

* صحبت درباره شوراهای هنری و بازبینی و بازخوانی این است که چهره ها تکراری و مشترک هستند. وقتی صحبت از تغییر و آسیب شناسی می کنید باید حداقل در انتخاب افراد و اعضای شورای هنری این امر دیده شود. وقتی چهره هایی هم در شورای انتخاب، هم در شورای بازبینی و هم در شورای هنری هستند، دیگر نگاه و اتفاق تازه ای رخ نمی دهد. صحبت بنده این است که وقتی نبود کادرسازی را ضعف می دانید پس باید در عملکرد شما برطرف کردن این ضعف نمودی داشته باشد.

- درست است ولی بخشی از صحبت های شما را قبول ندارم. منظور از تحول این نیست که تمام ستون های اصلی را از میان برداریم.

* ولی وقتی مدام از ستون های اصلی که نگاه شان تکراری است و تغییری نمی کند استفاده کنید هیچ اتفاقی نمی افتد و فقط چیدمان ظاهری تغییر می کند.

- ما گام اولیه را برداشته ایم و هنوز آن را تکمیل نکرده ایم. این اجازه را به ما بدهید که تجربه اولیه را داشته باشیم و بعد به ما بگویید که این تجربه محکوم به شکست بود.

* اینجا سخنان شما متضاد است. فرمودید که آسیب شناسی نسبت به دوره های گذشته انجام شود تا ایرادها برطرف شود. وقتی آسیب شناسی به درستی انجام شده باشد، دیگر تجربه ای اینگونه شکل نمی گیرد، یعنی چند سال گذشته را به صورت کارشناسانه و درست آسیب شناسی کرده اید و دیگر اجازه تجربه اولیه این چنینی را به خود نمی دهید.

- بله، من هم از تجربه ای که صحبت می کنم یعنی استدلالی پشت آن دارم که می خواهم آن را به سرانجام برسانم. حداقل به عنوان دبیر این حق را دارم که قضیه را اینگونه پیش ببرم ولی اگر تجربه خوبی نبود حاضرم آن را نقد و نفی کنید. شما اما حرف خودتان را نقض می کنید زیرا از آقای حسین مسافرآستانه به عنوان یکی از چهره های تأثیرگذار تئاتر دفاع مقدس نام می برید که در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بسیار تأثیرگذار بود که واقعا هم اینگونه است و بر کسی این تأثیرگذاری پوشیده نیست ولی ایشان دبیر دوره چهاردهم جشنواره تئاتر مقاومت بوده و شما می گویید دوره های گذشته خوب نبوده است. باید قبول کنید که تنها شخص تعیین کننده درست طی شدن یک جریان نیست و فرآیندی وجود دارد که مانع طی شدن این روند می شود.

ما در شورای هنری از حضور چهره هایی نظیر آقای حسین مسافرآستانه در شورای هنری به عنوان مشاور فکری بهره می بریم ولی باقی بخش های ما دارای استقلال هستند و هر کدام خودشان مدیران و مطالعات خاص خود را دارند. ما به دنبال این نیستیم که صرفا از چهره های تکراری در جشنواره استفاده کنیم بلکه می خواهیم چهره های جدید هم در جشنواره قرار بگیرند. ما باید نویسنده و کارگردان خوب و جدید را در جشنواره تئاتر مقاومت معرفی کنیم، حتی اگر به شکل مرسومش هم آنها را پیدا نکنیم باید در شهرها و شهرستان های مختلف به دنبال کشف این چهره های جدید باشیم. من قائلم به اینکه جشنواره تئاتر مقاومت با هر هزینه ای که برگزار می شود، بیت المال است که هزینه می شود و در خروجی این جشنواره باید چند کار خوب و چند نیرو و کادر انقلابی داشته باشیم.

ما رسانه ها را در کنار خودمان و حتی با احترام به دوستان شورای هنری، جلوتر از شورا می بینم. شما رسانه ها چرا به ما مشورت فکری نمی دهید؟ اگر افراد و هنرمندان و آثار خوبی را می شناسید چرا معرفی نمی کنید؟ واقعیت این است که فضایی ایجاد شده که برگزارکنندگان جشنواره ها و رویدادهای تئاتری مختلف و رسانه ها در مقابل هم قرار بگیرند.

* این اتفاق از آنجایی رخ می دهد که تصمیم گیرندگان و مسئولان تئاتری اول کار را با ذهنیت خود می بندند و بعد نظر رسانه ها را می خواهند. مدیران و دست اندرکاران فرهنگی، هنری و تئاتری باید نقدپذیر باشند و خود را نیازمند استفاده از نظر کارشناسان و رسانه ها بدانند ولی وقتی کار را انجام می دهند و سرانجام آن به نفع هنر و تئاتر نیست، آن وقت رسانه ها در مقابل آنها قرار می گیرند. تئاتر ایران در عرصه های مدیریت و برنامه ریزی تبدیل به فرصتی برای تجربه کردن مدیران و مسئولان و دبیران شده است. اگر نگاه دغدغه مندی وجود داشته باشد و آسیب شناسی کارشناسانه انجام شده باشد که دیگر نیازی به این همه تجربه های تکراری نیست.

- این سخنان درست است، ما هم برنامه ریزی هایمان را با حضور هنرمندانی انجام دادیم که هر کدام جایگاه قابل قبولی در تئاتر دارند. رسانه ها هم واقعا به ما کمک کنند. من در انتهای جشنواره می خواهم خیالم آسوده باشد که پول بیت المال را هدر ندادیم. شاید خوب برگزار نکنیم ولی درست هزینه کنیم. درست هزینه کردن می تواند پایه کارهای بهتری در سال های آینده باشد. خیلی خوب است که دوستان رسانه ای در کنار هنرمندان و استادان تئاتری به ما کمک کنند. نیت قلبی ما این است که کار جمعی داشته باشیم تا باعث رونق جشنواره نیز بشود. فراخوان ما را حداقل ۳۰ هنرمند و پژوهشگر شناخته شده مطالعه کردند و با آنها مشورت کردیم.

به قدر بضاعت مان انجام دادیم و نیاز به کمک بیشتری داریم.

* و کلام آخر اینکه میزان این پول بیت المال که برای جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت در نظر گرفته شده، چقدر است؟

- از یک ریال تا کل رقمی که متصور شوید، پول بیت المال است. ما حقیقتا روی اعتبار کاملش هنوز به قطعیت نرسیده ایم. البته اگر مشخص هم بود در این مرحله تمایلی به اعلام کردنش نداشتم چون ممکن است روی تصمیم گیری ها و اتفاقات تأثیرگذار باشد. باید برای بهتر برگزار شدن جشنواره به دنبال جذب کمک های دیگر باشم.

* قصدم از این سوال این بود که بدانم موضوع جشنواره تئاتر مقاومت و تئاتر دفاع مقدس چقدر برای مراکز و نهادهای مربوطه مهم است.

- تا همین حد می توانم بگویم که اعتبار ما نسبت به دوره گذشته رشد پیدا کرده ولی با توجه به نظر کارشناسانه و برآوردی که ارایه کرده ایم، کافی نیست. امیدواریم مشارکت مراکز و نهادهای دیگر را داشته باشیم.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.