دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲

آشنایی با آداب و رسوم مردم قزوین در «برای مهمانی»

مستند «پیرآئین»

سینماپرس: برنامه «برای مهمانی» امروز ۷ خرداد به بررسی آداب‌ و رسوم مردم قزوین در ماه مبارک رمضان می پردازد.

به گزارش سینماپرس، مجتبی محمودی کارگردان مستند «پیرآئین» توضیح داد: این مستند به آداب‌ و رسوم مردم قزوین از دوران صفویه تا امروز پرداخته و نگاهی به آیین‌هایی  دارد که  بیش از ۹۹ درصد آنها از بین رفته است. در قزوین با پیشنیه تاریخی فرهنگی غنی از گذشته تا امروز ماه مبارک رمضان با آداب ‌و رسوم خاصی همراه بوده که این مستند راوی بخشی از این آیین‌هاست و نگاهی انتقادی به این موضوع دارد که چرا کسی درصدد احیای آداب‌ و رسوم فراموش‌شده نیست.

وی ادامه داد: یکی از آداب ‌و رسوم مردم قزوین «حنا گذاشتن» است، بانی این رسم زنان بوده‌اند که ۲۷ رمضان هر سال به امامزاده سلطان سید محمد شهر قزوین می‌رفتند و با نیت سلامتی و بخت‌گشایی حنا می‌گذاشتند. این سنت از دوران صفویه مرسوم بوده و امروز اثری از آن نیست. ضمن اینکه در گذشته شروع ماه رمضان در این شهر  بارونق زورخانه و قهوه‌خانه‌ها همراه بوده، مردم قزوین تا سحر در این مکان‌ها جمع می‌شدند و به شاهنامه‌خوانی، نقالی، پرده‌خوانی و ذکر مصیبت کربلا می‌پرداختند. ریش‌سفیدان هم در این شهر از روز ۲۱ ماه رمضان مهمانی دادن را آغاز می‌کردند، یعنی افطاری دادن‌ها از این زمان به بعد شروع می‌شده است؛ رسمی که تا کمتر از دو دهه پیش هم در این شهر رایج بود.

 وی تصریح کرد: این مستند در گفتارمتن که با استناد به کتاب‌ها و منابع معتبر تاریخی نوشته‌شده و در گفتگو با ریش‌سفیدان قزوین به آداب رمضان در ماه مبارک رمضان می‌پردازد.

«برای مهمانی» در سی قسمت بیست‌وشش دقیقه‌ای در شبکه مستند سیما تصویب شد و از آغاز ماه مبارک رمضان هر شب ساعت ۲۲ روی آنتن می‌رود و بازپخش آن نیز ساعت ۱۰ روز آینده خواهد بود. هر قسمت از این مستند بازسازی به یکی از استان‌های ایران اختصاص دارد و تهیه آن به کارگردان‌های بومی سپرده‌شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.