دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸

کوروش زارعی در نشست خبری همایش تئاتر مردمی خرداد:

معتقدم در حق امام خمینی (ره) اجحاف شده است/ نگارش نمایشنامه ای با محوریت زندگی بنیانگذار انقلاب

نشست رسانه ای پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد

سینماپرس: نشست رسانه ای پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد، امروز صبح ( ۷ خرداد ماه) با حضور دبیر همایش و مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست رسانه ای پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد صبح امروز دوشنبه هفتم خرداد ماه با حضور امیرحسین شفیعی دبیر همایش و کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست شفیعی با اشاره به اینکه این همایش با محوریت زندگی و مبارزات و اندیشه امام خمینی و همچنین قیام ۱۵ خرداد هر ساله در خرداد ماه برگزار می شود، عنوان کرد: امسال در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی هستیم و این همایش قرار است رویکردی به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در کنار رخدادهای ۱۵ خرداد و زندگی امام راحل داشته باشد.

وی درباره محل برگزاری اجراهای همایش توضیح داد: اجرای آثار خیابانی در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر، محوطه حوزه هنری، خانه هنرمندان، بوستان آب و آتش و برج میلاد خواهد بود و همچنین آثار صحنه‌ای در سالن مهر و ماه حوزه هنری به صحنه خواهند رفت. امسال اولین سالی است که بخش صحنه ای به همایش اضافه شده و از آنجا که کیفیت برای ما بسیار مهم بود تنها سه اثر برای اجرا در این بخش برگزیده شده است.

شفیعی متذکر شد: همایش تئاتر مردمی خرداد ۲ بخش دارد که بخش اول آن از ۸ تا ۱۲ خرداد ماه در تهران و بخش دوم از ۱۲ تا ۱۵ خرداد ماه در شهرستان ها و مراکز استانی دنبال می شود. همچنین ویژه برنامه ای نیز در ۱۴ و ۱۵ خرداد خواهیم داشت که برنامه ۱۴ خرداد ماه شامل اجرای آثار نقالی و پرده خوانی در مرقد امام خمینی (ره) خواهد بود که از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در صحن شهدا و صحن حاج احمد آقا برگزار می شود. همچنین برای ۱۵ خرداد نیز برنامه ای تدارک دیده شده است و در جهت تمرکززدایی از شهر تهران قرار است برنامه ای در شهر پیشوا که در آن قیام ۱۵ خرداد اتفاق افتاد سه اثر نمایشی اجرا شود.

دبیر این همایش یادآور شد: این همایش شامل سه بخش تئاتر خیابانی، آثار صحنه ای و نقالی و پرده خوانی خواهد بود. جعفر دهقان، عبدالرضا اکبری و شهاب راحله نیز داوران این دوره از همایش هستند.

وی در پایان صحبت هایش بیان کرد: ما در پنجمین گام از برگزاری این همایش قرار داریم، سال های قبل شاید جدول پر و پیمانی از اجراها نداشتیم اما با همکاری صمیمانه ستاد ارتحال امام(ره) و توجهات کوروش زارعی در این دوره آثار قابل قبولی اجرا می شود. ما در بخش صحنه ای کارمان را تازه آغاز کرده ایم و تلاش می کنیم علاوه بر اجرای این سه نمایش در طول سال نیز ۲ اثر را تولید و به اجرای عمومی بگذاریم چرا که رویکردمان بر تولید آثار و اجرای عمومی آنها است.

در ادامه کوروش زارعی با اشاره به اینکه جای خالی پرداختن به زندگی و مبارزات امام خمینی (ره) در تئاتر خالی است، عنوان کرد: امام خمینی همیشه عقیده داشتند که ما باید انقلاب مان را به جهان صادر کنیم و تئاتر هم از جمله رسانه هایی است که می تواند در این کار موفق باشد. به نظر من و همکارانم ما سال به سال توانستیم قدم های خیلی مثبتی در این زمینه برداریم چون چشم انداز بزرگی برای این همایش ترسیم کرده ایم.

زارعی با اشاره به همکاری ارگان ها و نهادهای فرهنگی در برگزاری این همایش بیان کرد: معتقدم که تمام ارگان ها و نهادهایی همچون بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد حفظ آثار و ارزش های انقلاب و دفاع مقدس و اداره کل هنرهای نمایشی باید به مدد حوزه هنری در برگزاری چنین رویدادی بیاید. اگر نخواهیم برای بنیانگذار انقلاب کار کنیم برای چه کسی باید این کار را انجام دهیم. معتقدم در حق امام خمینی (ره) اجحاف شده است و باید به کمک ارگان های دیگر همایش درخشانی در شان مقام شامخ ایشان برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: بودجه برگزاری این همایش بسیار ناچیز است و شاید باورتان نشود ما این همایش را با ۲۰۰ میلیون تومان برگزار می کنیم اما به غیر از کمک های مادی ما نیاز به کمک های دیگری داریم به عنوان نمونه خیلی از نهادها می توانند محل اسکان و پذیرایی، اهدای جوایز و یا ایاب و ذهاب گروه ها را بر عهده بگیرند و در این راه به ما کمک کنند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اضافه کرد: از سال گذشته تصمیم گرفتیم آثار با هدف اجرای عمومی تولید شود همچنین همه نمایش های شرکت کننده در این همایش اورجینال هستند و تازه تولید شده اند. از سال گذشته نیز اجرای گروه های شهرستانی در شهرستان ها را هم برنامه ریزی کرده ایم که این اقدام پس از پایان همایش در تهران عملی می شود و آثار در شهرستان ها نیز اجرای عمومی خواهند داشت.

نگارش نمایشنامه ای با محوریت زندگی بنیانگذار انقلاب

زارعی با اشاره به تولید اثری درباره امام خمینی (ره) بیان کرد: سال گذشته طی دیداری که با سیدحسن خمینی داشتیم قرار بر این شد نمایشنامه درباره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نوشته شود و بعد از اینکه به تایید ایشان و خانواده امام رسید به تولید برسد و امیدوارم بتوانیم سال آینده این نمایش را به صحنه ببریم. قرار است تیم نویسندگان و سرپرست نویسندگان این نمایشنامه در اختتامیه جشنواره معرفی شوند.

وی در پایان صحبت هایش بیان کرد: امسال اختتامیه در یک مکان نامتعارف یعنی در حسینیه جماران و در تاریخ ۱۲ خرداد ماه با حضور حجت الاسلام سیدحسن خمینی برگزار می شود. این همایش به شکل رقابتی خواهد بود و تندیسی طراحی شده که نسبت به سال گذشته تئاتری تر است. همچنین از سه اثری که در بخش صحنه ای به صحنه می رود دو نمایش از اصفهان و استان مرکزی و دیگری از تهران هستند که اجرای عمومی نمایش تهرانی پس از پایان همایش خواهد بود و نمایش های شهرستانی نیز در استان های خودشان ۱۰ شب اجرای عمومی خواهند داشت.

همایش مردمی تئاتر خرداد از هشتم تا پانزدهم خرداد در تهران و شهرستان‌ها با همت حوزه هنری برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.