دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۸

بهمن دان:

مدیران تلویزیون خود را به خواب زده اند

بهمن دان

راه دانا: بازیگر سینما و تلویزیون گفت: ۸ سال است که می‌خواهم یک فیلم در ژانر دفاع مقدس به نام خواهران خلیج فارس بسازم. این فیلم مربوط به روزهای آخر جنگ تحمیلی در ماه مبارک رمضان است؛ اولین روزی که سکوی‌های نفتی ما را زدند و بچه‌های ما در دفاع از آب‌های خلیج فارس غرق شدند. این فیلم را اجازه نمی‌دهند بسازیم یا پول نمی‌دهند، اما بابت یک فیلم‌هایی بودجه می‌دهند که بازدهی ندارند.

بهمن دان بازیگر سینما و تلویزیون گفت: ۸ سال است که می‌خواهم یک فیلم در ژانر دفاع مقدس به نام خواهران خلیج فارس بسازم، چرا من این فیلم مربوط به روزهای آخر جنگ تحمیلی در ماه مبارک رمضان، اولین روزی که سکوی‌های نفتی ما را زدند و بچه‌های ما در دفاع از آب‌های خلیج فارس غرق شدند، این فیلم را اجازه نمی‌دهند بسازیم یا پول نمی‌دهند، اما بابت یک فیلم‌هایی بودجه می‌دهند که بازدهی ندارند.

بهمن دان بازیگر سینما و تلویزیون در مورد علت کم کار بودنش گفت: دلیلی خاصی از طرف من برای کم کاری نیست، من همیشه اعلام آمادگی کرده ام، اما فکر می‌کنم که کار سینما و تلویزیون مسیرش را جور دیگری برای خودش تعیین کرده است تا با کسانی بیایند کار کنند که شاید از لحاظ مالی کمک هم می‌کنند و شاید به عنوان مثال خودکفایی می‌کنند و یا کاری انجام می‌دهند که پول نگیرند، نه اینکه تنها من کم کار شده باشم بلکه ۹۰ درصد از همکاران من کم کار یا بیکار هستند؛ من در کنار مسئله بازیگری برای امرار معاش از ابتدا هرگز تکیه‌ای به این حرفه نداشته ام، اما خیلی‌ها هستند که تنها از این طریق درآمد دارند و کار دیگری انجام نمی‌دهند.

وی افزود: مسئله اصلی ما فرهنگ سازی است، درست است که رکن اصلی سینما و تلویزیون تجارت است، ما ادعای فرهنگ سازی داریم، اما چون مسیرمان را گم کرده ایم، شبکه‌هایی مانند جم و شبکه‌های آمریکای جنوبی و عربی می‌آیند و برای ما فرهنگ سازی می‌کنند و شروع می‌کنند آن چه را که باید در رابطه با انواع و اقصام جبهه ها، از اقتصادی گرفته تا فرهنگی و ... در آن شکست خورده اند می‌آیند از طریق خانواده وارد می‌شوند، همانطور که می‌دانید هر وقت شما با کسی مشکلی داشته باشید اگر نتواند آن مشکل را با خودتان حل کند از طریق خانواده به شما ضربه می‌زند، زمانی که در خانواده رخنه می‌کنند آن زمان است که کار سخت می‌شود. در تلویزیون فکر می‌کنم مدیران خود را به خواب زده اند که حداقل ما می‌توانیم برای فرهنگ سازی و یا مقابله با تلویزیون‌های بیگانه اقدام کنیم؛ اگر تلویزیون ما این کار را نکند، چه کسی باید این کار را بکند؟

دان خاطرنشان کرد: ۸ سال است که می‌خواهم یک فیلم در ژانر دفاع مقدس به نام خواهران خلیج فارس بسازم. این فیلم مربوط به روزهای آخر جنگ تحمیلی در ماه مبارک رمضان است؛ اولین روزی که سکوی‌های نفتی ما را زدند و بچه‌های ما در دفاع از آب‌های خلیج فارس غرق شدند. این فیلم را اجازه نمی‌دهند بسازیم یا پول نمی‌دهند، اما بابت یک فیلم‌هایی بودجه می‌دهند که بازدهی ندارند.

این بازیگر سینما در مورد کیفیت فیلم و سریال‌های اخیر گفت: بهتر است یک صورت وضعیت بگیریم که در ۶ ماه اخیر فیلم‌های پخش شده، چه تاثیری داشته است، قرار نیست که فقط آنتن پر کنیم و پرده‌های سینما را پر کنیم، ما باید آنتن ارزشی و فرهنگی پر کنیم؛ برای دیدن برخی تئاترها که دعوت می‌شوم علیرغم میل باطنی به تماشای آن‌ها که می‌روم، دیالوگ‌هایی را در نمایش‌ها می‌بینم که تعجب می‌کنم زمان بازبینی چگونه به این‌ها مجوز داده اند.

وی در باب فیلم‌های عاشقانه عنوان کرد: مثلث عشقی یعنی چه؟ ما مثلث عشقی نداریم و اصلا معنی ندارد، مگر می‌شود که ۲ مرد عاشق یک زن شوند؟ شاید در فرهنگ کشورهای دیگر باشد، اما در فرهنگ ما وجود ندارد؛ عشق مثلثی چیزی است که شبکه جم به ما دیکته کرده است. به نظر من کسی که می‌نویسد تراوشات ذهنی خود را روی کاغذ می‌آورد، اما آن مدیرانی که خودشان را به خواب زده اند فیلمنامه را تایید می‌کنند، این فیلم‌های عشقی که می‌سازند سرکاری است، چرا عشق به مادر را نشان نمی‌دهید اگر ریگی به کفشتان نیست؟

دان اذعان داشت: باندبازی و مافیا در سینما و تلویزیون به راحتی وجود دارد، همانطور که می‌بینید یک عده هستند که از این فیلم به آن فیلم می‌روند، می‌بینیم که لباسی که در یک فیلم بر تن دارند با فیلم دیگرشان یکی است، این همان باندبازی است.

وی در پایان گفت: فیلم و سریال می‌سازند برای اینکه مردم را بخندانند به دیگران توهین می‌کنند و مورد تمسخر قرار می‌دهند، یعنی واقعا ایران ما به این جا رسیده است؟ یکدیگر را مسخره کنیم؟ مافیا در سینما مشخصا پیدا است، نگاه کنید ببینید چند تولید فیلم داریم و چند نفر در این تولیدات کار می‌کنند، خدا را شکر می‌کنم که از نظر مالی به این حرفه نیازمند نشدم؛ احساس کردم که هنر سینما مانند آتش می‌ماند، باید از دور خود را گرم کرد و اگر به آن نزدیک شوم دستم می‌سوزد، در ضمن مگر تلویزیون ما بودجه ندارد؟ چرا سریال‌های خوب نمی‌سازد؟ در شبکه جم نهایتا افرادی که کار می‌کنند ۴۰ نفر هستند و این همه تولیدات دارند، اما در تلویزیون ما ۴۵۰۰۰ پرسنل داریم و این بازدهی کار ما است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.