دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵

نمایش چیدمان «خانی‌آباد» در فرانسه

نمایش اثری از موزه دفاع مقدس ایران در فرانسه

سینماپرس: چیدمان «خانی‌آباد» اثر عماد حسینی در پروژه نیل بلوفا در فضای هنری پالاس‌دتوکیو فرانسه داده شد. این اثر از موزه دفاع مقدس امانت گرفته شده است.

به گزارش سینماپرس، بنیاد «پژمان» پس از برگزاری سه نمایشگاه از هنرمندان هنرهای معاصر و میزبانی رویدادهای فرهنگی هنری دیگر، این‌ بار به‌ عنوان حامی در نمایشگاه اخیر فضای هنری پالاس‌دتوکیو فرانسه برای نمایش آثار نیل بلوفا هنرمند الجزایری- فرانسوی، حضور یافت.

«دشمنِ دشمنِ من» پروژه‌ نیل بلوفا است که به مدت سه ماه در پالاس‌دتوکیو به نمایش درآمده بود. این پروژه با صحنه‌آراییِ غیرثابت، بازنمایی هرج و مرج و چشم‌اندازی تکه‌تکه شده از راه‌هایی که در تاریخ به نگارش درآمده، همچنین راه‌هایی را که در آن قدرت در عصر معاصر مشروع قلمداد می‌شود، شامل می‌شد.

«دشمنِ دشمنِ من» حول محور جنگ در شکل جهانی آن الهام‌گرفته از ارتباطات رسمی، یادبودها، موزه‌های جنگ و پروپاگاندای سیاسی و همچنین رویدادهای معاصر، تبلیغات و بازی‌های ویدیویی است و به بررسی جایگزینی استراتژی‌ها و گفتمان‌ها در زمینه یاد شده می‌پردازد. در انجام این کار، ابهام دایمی بین خیر و شر، قهرمان‌ها و خائن‌ها به بازی گرفته می‌شود.

طراحی صحنه‌ (چیدمان نمایشگاه) توسط هنرمند در تکمیل ایده این نمایشگاه در نظر گرفته شده است به‌طوری که آثار هنری، اسناد، تصاویر، اشیا و دیگر تولیدات با توجه به یک برنامه الگوریتمی به طور مداوم توسط روبات‌ها در عرض و طول فضای نمایشی جابه جا و با هم ادغام می‌شوند.

چیدمان «خانی‌آباد» اثر عماد حسینی هنرمند ساکن تهران است. این چیدمان ویدیویی، چند دقیقه از زندگی روزمره در محله‌ خانی‌آباد طی جنگ ایران و عراق را روایت می‌کند و از آثار قابل تامل این موزه به حساب می‌آید. این اثر با هم‌یاری بنیاد «پژمان» از موزه‌ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ایران به امانت گرفته شده و بخشی از پروژه‌ «دشمنِ دشمنِ من» است.

موسس و مدیر بنیاد «پژمان» نمایش اثری از موزه‌ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ایران را حرکتی مهم در جهت معرفی این نهاد به‌ عنوان مرکزی تاریخ‌محور در گستره‌ جهانی و همچنین پلی ارتباطی برای همکاری‌های فرهنگی بین ایران و دیگر کشورها می‌داند.

پالاس‌دتوکیو بنایی متعلق به دهه سی میلادی، در حال حاضر به‌عنوان بزرگ‌ترین موزه‌ هنرهای معاصر در فرانسه شناخته می‌شود. رویکرد هنری و اجرایی این نهاد از سال ۲۰۰۱ به شکل کنونی برای پدیدار کردن هنر معاصر در بُعدی بین‌المللی شروع به کار کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.