چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳

صداوسیما از مقصران کتاب نخواندن است

کتابفروشی

سینماپرس: یک مدرس دانشگاه از فقدان برنامه های ادبی در صداوسیما و کناره گیری این رسانه از فرهنگسازی در حوزه کتابخوانی انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس، کیهان بهمنی مترجم و مدرس دانشگاه با اشاره به نبود برنامه های ادبی در صداوسیما بیان کرد: برنامه های مرتبط با ادبیات در رادیو بسیار کوتاه و موقتی است و تلویزیون هم اساسا از توجه به این مقوله کناره گیری کرده است.

وی با اشاره به برنامه های معرفی کتاب در تلویزیون عنوان کرد: گاهی کتاب هایی معرفی می شود که من نمی دانم براساس چه سیاست هایی انتخاب شده اند. معرفی بعضی از این کتاب ها بسیار تبعیض آمیز است و من نمی دانم متر و معیار کتابی که در یک برنامه تلویزیونی انتخاب می شود، چیست.

بهمنی با اشاره به تولید برنامه های مقطعی و موقتی در حوزه ادبیات توضیح داد: باید زمان مناسبی را به این برنامه های ادبی اختصاص داد، اینکه برنامه ای را در ۱۰ قسمت بسازید فایده ای ندارد بلکه تولید برنامه باید مداومت داشته باشد و به طور مثال مخاطب بداند یک شبکه تلویزیونی در چه ساعتی چه برنامه ای دارد.

وی با اشاره به تولید برنامه های عمومی مرتبط با ادبیات عنوان کرد: چطور ما درباره موضوعات مختلف مسابقه برگزار می کنیم پس می توان مسابقاتی مختص ادبیات و کتاب طراحی کرد تا به تدریج مردم بدانند چیزی به نام کتاب وجود دارد و بیشتر سمت کتابخوانی بروند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به نبود فرهنگ مطالعه در جامعه اظهار کرد: تلویزیون در زمینه نبود مطالعه میان مردم خیلی مقصر است چراکه اصلا کاری برای ادبیات انجام نمی دهد و برنامه ریزی ندارد. نه تنها مردم عادی بلکه دانشجوی ادبیات نیز توجه چندانی به این مقوله ندارد و نمی داند چه کتاب هایی در این حوزه منتشر شده است.

وی اضافه کرد: وقتی ما در کلاس های مترجمی درباره درآمد و یا کتاب هایی که به چاپ های بیستم رسیده اند صحبت می کنیم، دانشجویان ادبیات و زبان انگلیسی تعجب می کنند چون از بازار کتاب خبر ندارند و فقط تصورشان این است که باید در آموزشگاه درس بدهند.

این مترجم یادآور شد: برنامه های عمومی تر در حوزه ادبیات نیز در تلویزیون وجود ندارد، تلویزیون حداقل می تواند در حوزه اقتباس های ادبی کار کند تا ببینیم اقتباس چقدر در حوزه فیلم و تئاتر کمک کرده است.

وی در پایان گفت: چنین برنامه هایی باعث می شود مردم جذب کتاب و مطالعه شوند همانند نمایشگاه کتاب که مردم از آن استقبال می کنند چون با نویسنده ها و مترجم ها صحبت می کنند. نمایشگاه کتاب فرصتی فراهم می کند که مخاطب بیشتر به دنیای ادبیات نزدیک شود و دارای انگیزه می شود ولی من سال هاست که ندیده ام تلویزیون کاری در حوزه ادبیات انجام دهد و حتی برنامه ای باشد که من احساس کنم اثر مفیدی است و نکته ای را به من اضافه کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.