دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴

عضو هیئت مدیره انجمن قلم ایران:

ادبیات داستانی در خلق اثر درباره زندگی‌ امام خمینی(ره) دست خالی است

امام خمینی(ره)

سینماپرس: عضو هیئت مدیره انجمن قلم ایران درباره بی توجهی به تولید آثاری متناسب با شخصیت امام خمینی رحمت الله علیه گفت: «سازمان‌های ادبی ما اقدام جدی در عرصه زندگی ایشان به ویژه برای نسل جوان انجام نداده‌اند.»

به گزارش سینماپرس، رضا رسولی، عضو هیئت مدیره انجمن قلم ایران؛ درباره تجلی امام خمینی(ره) در ادبیات کشورمان عنوان کرد: امام(ره) با تحولاتی که در منطقه و جهان ایجاد کردند چهره شاخص قرن بیستم بودند. در آثار ادبی خارج از ایران به زبان عربی و انگلیسی، ‌ اثری که در وصف و زندگی ایشان خلق شده باشد کمتر دیده می‌شود.

وی با بیان این مطلب گفت: در میان آثار داخلی نیز با آثار متعدد و متنوعی مواجه هستیم؛ این در حالی است که امام، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بوده است. با این وجود، سازمان‌های ادبی ما اقدام جدی در عرصه زندگی ایشان به ویژه برای نسل جوان انجام نداده‌اند.

رسولی ادامه داد: در مصداق و ارائه استناد برای این موضوع می‌توان به تعداد محدود و معدود آثار نوشته شده درباره ایشان اشاره کرد. بخشی از آثاری که درباره ایشان نوشته شده، در قالب خاطرات امام است. همچنین چند مورد محدود اثر داستانی درباره ایشان داریم که کتاب «امام خمینی» نوشته امیرحسین فردی از آن جمله است که وزارت آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان چاپ کرده است.

وی همچنین به رمان «سه دیدار» نادر ابراهیمی اشاره کرد و افزود: همچنین موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) در نشریه‌ای که منتشر می‌کند، قصه‌های کوتاه و روایت‌های کوتاهی از زندگی‌نامه ایشان را برای جوانان، کودکان و نوجوانان منتشر کرده است.

رسولی اظهار کرد: اینکه چرا با چنین روندی مواجه هستیم، به این موضوع مربوط می‌شود که دست ادبیات داستانی از نوشتن کتاب برای زندگی‌نامه امام(ره) خالی است و از سوی دیگر، به همت نویسنده‌ها، نبود برنامه‌ریزی و سیاستگذاری مناسب سازمان‌ها مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: جامعه ما بُعد عاطفی از رویکرد امام(ره) را مورد توجه قرار دارد، ‌ در حالی که نیاز بود که زندگی ایشان به عنوان یک فقیه، ‌سیساتمدار و مصلح اجتماعی در قالب روایت جدی و داستانی نوشته شود که اتفاق نیفتاد.

رسولی با اشاره به آثاری که نوشته است، گفت: از میان ۱۳ اثری که دارم، ‌ چهار زندگی‌نامه نوشته‌ام و با این سبک مانوس هستم، ولی متاسفانه توفیق آن را نداشتم که برای امام(ره) مطلبی بنویسم. در ابتدا باید از خودم شروع کنم و این مصاحبه تلنگری برای من است که برش‌هایی از زندگی ایشان را در قالب داستان بنویسم.

این نویسنده افزود: نویسنده‌ها باید خودشان همت کنند که تاریخ انقلاب اسلامی را که با نام امام پیوند خورده است، به صورت صحیح روایت کنند و به خلق اثر در این رابطه بپردازند. در گام بعدی وظیفه سازمان‌های فرهنگی و به ویژه موسسه تنظیم و نشر آثار امام است که به معماری ادبیات و اندیشه ایشان بپردازند و بانی خلق آثار ارزشمند و قابل توجه درباره زندگی امام شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.