سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷

آنچه که یک آوازخوان باید از گنجینۀ ادب پارسی بداند

آیین آواز

سینماپرس: بخش مبحث فنی و تئوریک نشست خردادماه آیین آواز به بررسی اهمیت آشنایی آوازخوانان با ادبیات پارسی اختصاص دارد.

به گزارش سینماپرس، در بیست و دومین نشست آیین آواز که از ساعت ۱۸ سه‌شنبه ۲۹ خرداد در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود، شفیع شجاعی‌ادیب دربارۀ «آنچه یک آوازخوان از گنجینۀ ادب پارسی باید بداند» سخن خواهد گفت.

شفیع شجاعی‌ادیب، حافظ‌پژوه و مولوی‌پژوه که میهمان بخش مبحث فنی و تئوریک نشست خردادماه آیین آواز است، سال‌هاست به تحقیق درباره رشته مورد علاقه‌اش ادبیات پارسی مشغول است. حاصل تحقیقات دیرینه و دامنه‌دار این پژوهشگر ادبی، از جمله اثر جامعی است درباره انواع نسخ موجود از دیوان حافظ که در قالب کتاب «خاطر مجموع» به بازار کتاب آمده است.

وی همچنین در گام بعدی، اثر دیگری را هم در شرح مثنوی مولوی آماده کرده که به زودی روانه بازار نشر خواهد شد. این پژوهشگر درباره نیازهای ادبی هر آوازخوان که بایستی همیشه در اجرای آوازهایش در چنته داشته و بر آن‌ها واقف باشد سخن خواهد گفت، یعنی گنجینۀ اطلاعات و معلوماتی که هر آوازخوان در زمینه اجرای درست و دقیق شعر و همچنین تلفیق درست شعر با موسیقی، می‌بایست در سینه داشته باشد تا بتواند به بهترین وجهی از پس اجرای شعر آوازی که می‌خواند برآید.

نشست تخصصی‌آموزشی آیین آواز مدت دو سال است که به همت کانون موسیقی ارسباران با هدف احیای هنر آواز (از طریق تجلیل از بزرگان و معرفی آوازخوانان کمتر شناخته‌شده یا گمنام جوان و میانسال و همچنین ارائه مباحث فنی و تئوریک آوازی) راه‌اندازی شده و در این مدت اقبال علاقه‌مندان را در پی داشته است.

فرهنگسرای ارسباران در خیابان جلفا (ارسباران) نزدیک پل سیدخندان واقع شده و ورود به سلسله نشست‌های آیین آواز برای تمامی دوستداران موسیقی و آواز ملی، آزاد و رایگان خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.