شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۳

اولین استارت آپ ویکند ایرانی با موضوع سینما

 رویداد «خلق ایده»

سینماپرس: معاونت علمی-فناوریِ ریاست جمهوری با همکاری سازمان سینمایی رویداد "خلق ایده" را با موضوع رقابت فیلم نامه نویسان جوان برگزار می کنند.

به گزارش سینماپرس، قرار است از تاریخ ۳ الی ۵ مرداد ماه مصادف با ولادت امام رضا (علیه‌السلام) رویداد «خلق ایده» در پردیس سینما گالری ملت برگزار شود.

این رویداد که در واقع یک «start up weekend» است تمام قوانین و ساختاری که در «استارت آپ ویکِند»های جهان در حوزه فناوری و ارتباطات رعایت می‌شود، در این رویداد هم مورد توجه قرار خواهد گرفت. ( start up weeked یک رویداد آموزشی-تجربی است که بیشتر در حوزه فناوری و ارتباطات برگزار می‌شود و ۳ روز به طول می‌انجامد و در آن شرکت کنندگان ایده‌های‌شان در حوزه مربوطه را مطرح می‌کنند و سپس گروه بندی شده و زیر نظر اساتید معتبر همان رشته، که مربی نامیده می‌شوند، به بحث پرداخته و در نهایت ایده‌ها را به طرح رسانده و درباره اجرای آن هم‌فکری می‌نمایند)

از این نوع رویدادها تاکنون در حوزه فناوری و ارتباطات بسیار برگزار شده است، اما در حوزه سینما نخستین بار است که قرار است اتفاق بیفتد.

  در واقع این رویداد بر خلاف شیوه سنتی و کلاسیک فیلم‌نامه نویسی، شکل نوینی از فیلم‌نامه نویسی را ارائه خواهد داد.

در آن شیوه کلاسیک و سنتی، نویسنده شش ماه کُنج خانه‌اش می‌نشیند و فیلمنامه‌اش را می‌نویسد، بعد از غار خودش بیرون می‌آید و دنبال تهیه‌کننده یا کارگردان راه می‌افتد تا ببیند آیا فردی یا نهادی تمایل دارد فیلمنامه‌اش را بسازد یا نه؟

اما در این رویداد فیلمنامه‌نویسان جوان در یک بازه زمانی کوتاه یعنی ۵۴ ساعت (۳روز) گِرد هم جمع می‌شوند و زیر نظر اساتید صاحب‌نام این رشته، پس از مطرح کردن ایده‌شان، متوجه بازار عرضه و تقاضای اثرشان می‌شوند و به این نتیجه خواهند رسید که ایده‌شان در چه قالبی می‌تواند ساخته شود؟ آیا در سینمای ایران قابل عرضه است یا خیر؟ آیا تهیه کننده یا سرمایه گذاری مایل است آن اثر را بسازد؟ ژانر و فضای فیلمنامه شان را به درستی می‌شناسند و...

باید اشاره کرد در این رویداد شرایطی فراهم است تا نویسندگان بتوانند با طیف وسیعی از تهیه کننده‌گان و مدیران سینمایی دور یک میز بنشینند و به گفتگو بپردازند و اگر تمایل داشتند با یکدیگر کار کنند، وارد گفتگو می‌شوند و تعاملِ ایده و طرح صورت می‌گیرد. شاید هم به قراردادی جهت ساخت اثر منتج شود.

همچنین کارآفرینی و کسب روحیه «کار تیمی» از دیگر دستاوردهای این رویداد است، چون ذات اینگونه رویدادها به صورتی است که برنامه‌ها تیمی و گروهی پیش می‌رود.

در همین راستا یادگیری شیوه‌یِ «ارائه» درست فیلم‌نامه و جذب سرمایه‌گذار است، از دیگر دستاوردهای این رویداد خواهد بود. چون عدم توانایی ارائه موثر یک ایده از چالش‌های مهم سینمای ماست که می‌تواند گاهی یک ایده جذاب و حرفه‌ای را با شکست مواجه کند.

در پایان رویداد شرکت کنندگان به رقابت می‌پردازند، آثار برتر تقدیر می‌شوند و آثار شاخص توسط برخی از نهادها مورد حمایت قرار می‌گیرد.

روند برگزاری برنامه هم به این شکل است که در روز اول ۱۰۰ شرکت‌کننده فرصت دارند که ایده‌ خود را تنها در ۶۰ثانیه ارئه دهند، از بین آنها ۲۰ ایده‌ برتر توسط شرکت کنندگان انتخاب شده و آنها به ۲۰ گروه تقسیم می‌شوند.

در روز دوم گروه‌ها می‌بایست ایده‌ها را به بهترین طرح ممکن تبدیل کنند و اساتید سینما آنها را همراهی خواهند کرد.

روز سوم هم روز ارائه طرح‌هاست و هرگروه ۷ دقیقه زمان برای ارائه خواهد داشت و شرکت‌کنندگان می‌توانند با تهیه‌کننده‌ها و خریداران طرح‌ها مذاکره کنند.

باید افزود این رویداد نخستین بار است که در این قالب و با شعار حمایت از «جوان‌ایرانی اندیشه‌ایرانی» برگزار خواهد شد، تا بتواند برای سینمای حرفه‌ای کشور تولید محتوا کند. رویکرد براین است که این رویداد بصورت مستقل و بدون جناح گیری سیاسی خاص، با موضوعات متنوع برگزار شود. و همه چیز با حذف واسطه و دلّال صورت بگیرد.

رویداد خلق-ایده با حمایت و نظارت: «معاونت توسعه فناوری و مطالعات » سازمان سینمایی و «ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز» معاونت علمی-فناوری نهاد ریاست جمهوری برگزار می‌شود. در واقع قرار است با دوبال علمی و فرهنگی-هنری این رویداد پیش ببرد.

در پایان باید اشاره کرد که در این رویداد، ایده‌های برگزیده و طرح های نوشته شده به نام خود صاحبان آثار ثبت می‌شود و همچنین از تمام طول برگزاری برنامه‌ها فیلم برداری و ضبط خواهد شد و تمام این مدارک مستندسازی خواهد شد، تا ایده‌ای مورد سرقت قرار نگیرد. علاوه بر آن شرکت کنندگان می‌توانند ایده‌شان را در خانه سینما ثبت کنند، تا ازین بابت خیالشان آسوده‌تر باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.