شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶

آغاز فعالیت تلویزیون اینستاگرامی

هر انسان یک رسانه؛ پایان انحصار رسانه‌ای

پلتفرم ویدیویی اینستاگرام

سینماپرس: کوین سیستروم، مدیرعامل اینستاگرام چهارشنبه‌شب به طور رسمی از IGTV رونمایی کرد. پلتفرمی جدید برای میزبانی ویدیو که کاربران می‌توانند در آن ویدیوهایی تا سقف یک ساعت به اشتراک بگذارند. برخی معتقدند IGTV یا تلویزیون اینستاگرامی می‌تواند در سال‌های آینده این شبکه اجتماعی را تبدیل به بزرگ‌ترین و شاید پرمخاطب‌ترین شبکه در جهان کند.

به گزارش سینماپرس، کوین سیستروم، مدیرعامل اینستاگرام چهارشنبه‌شب به طور رسمی از IGTV رونمایی کرد. پلتفرمی جدید برای میزبانی ویدیو که کاربران می‌توانند در آن ویدیوهایی تا سقف یک ساعت به اشتراک بگذارند. برخی معتقدند IGTV یا تلویزیون اینستاگرامی می‌تواند در سال‌های آینده این شبکه اجتماعی را تبدیل به بزرگ‌ترین و شاید پرمخاطب‌ترین شبکه در جهان کند.

هر کاربر می‌تواند در هر پست تا یک ساعت ویدیو در حساب کاربری‌اش آپلود کرده و در کانال اختصاصی‌اش به مخاطبین خود عرضه کند. این یعنی ایجاد تلویزیون‌هایی کاملاً شخصی‌سازی شده. اینستاگرام در حال حاضر بیش از ۱ میلیارد کاربر دارد. طبق آخرین آمار، اینستاگرام تا سپتامبر سال ۲۰۱۷ پذیرای بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر بوده و در حال حاضر و همزمان با رونمایی از IGTV این مقدار ۱ میلیارد کاربر فعال ماهانه اعلام شده است برای همین IGTV می‌تواند به پلتفرم خوبی برای دیده شدن و کسب شهرت تولیدکنندگان محتوا تبدیل شود.
 این ویژگی برای این شبکه اجتماعی همچنین شاید بتواند آینده صنعت تلویزیون را در جهان به طور کامل تغییر دهد.
اینستاگرام که فعلاً همه چیز آن رایگان است، پلتفرم IGTV را به عنوان قسمتی از تب اکسپلورر  اینستاگرام عرضه کرده و به زودی اپلیکیشن مستقل iOS و اندروید هم برای آن منتشر می‌شود. اما دسترسی به IGTV هنوز برای همه ممکن نیست و اینستاگرام اعلام کرده که به تدریج آن را برای کلیه کاربرانش در سراسر دنیا منتشر می‌کند.

رقابت با اسنپ‌چت
مدیران اینستاگرام به خوبی از ویژگی‌های رقیب سرسخت و محبوبشان یعنی اسنپ‌چت برای رشد پلتفرم خود استفاده کرده‌اند. به عنوان مثال ویژگی «Story»یکی از قابلیت‌هایی بود که اسنپ‌چت برای نخستین بار روی پلتفرمش پیاده کرد. فیس بوک پس از خرید اینستاگرام این ویژگی را جذاب دید و به سراغ خرید حق استفاده از آن رفت.
در آن زمان کمتر کسی به این ویژگی امید داشت چراکه بخش «Story» در اسنپ‌چت محبوب شده بود و تکرار موفقیتش در یک پلتفرم دیگر با توجه به رشد موفق اسنپ‌چت بعید به نظر می‌رسید.
 اما اینستاگرام نه تنها توانست از ویژگی «Story» به بهترین نحو استفاده کند بلکه آن را تبدیل به نقطه قوت پلتفرم خود کرد. اینستاگرام برای اضافه کردن ویژگی IGTV هم در حقیقت دوباره به سراغ یکی دیگر از ویژگی‌های خاص اسنپ‌چت رفته است.
 بخش «دیسکاوریز» در اسنپ‌چت محتوای اختصاصی ویدیویی ارائه می‌دهد. این محتوای حرفه‌ای که بازه زمانی‌اش زیر ۱۰ دقیقه است تا جایی پیش رفته که شبکه‌های معتبر تلویزیونی مانند ESPN نیز در آن به تولید برنامه می‌پردازند. حالا IGTV در اینستاگرام هم به نوعی نسخه‌ای از دیکساوریز است اما با ظرفیتی بسیار بالاتر برای مدت زمان ویدیوها.

ویدئو مهم‌ترین محتوای آینده
مدیران اینستاگرام همانند تمامی پلتفرم‌های دیجیتالی دیگر، ویدئو را مهم‌ترین محتوای آینده می‌دانند. به همین دلیل طی یک سال اخیر آنها تلاش زیادی برای بالا بردن ظرفیت پلتفرم خود در این عرصه کرده‌اند. ماجرای محتوای ویدیویی در اینستاگرام ابتدا با امکان آپلود فایل‌های ۱۵ ثانیه‌ای شروع شد که مورد استقبال فراوانی قرار گرفت. بلافاصله پس از آن امکان به اشتراک‌گذاری ویدیو در قالب فایل‌های یک دقیقه‌ای فراهم شد که میزان اقبال عمومی از این شبکه اجتماعی را چندین برابر کرد. در همه این سال‌ها نسخه وب اینستاگرام به دلیل عدم امکان بارگذاری عکس و محتوا اصلاً نسخه جذاب و قابل قبولی برای مخاطبین نبود اما با اضافه شدن ویژگی IGTV، نسخه وب این پلتفرم هم تغییرات اساسی خواهد کرد. طبیعتاً هر چه زمان ویدیوها بیشتر باشد حجمشان نیز بالاتر می‌رود و در چنین موقعیتی استفاده از گوشی تلفن همراه برای آپلود ویدیوها شاید امکان‌پذیر نباشد. البته به گفته کوین سیستروم یکی از بنیان‌گذاران اینستاگرام، ویدئوهای طولانی قرار نیست این شبکه اجتماعی را به پلتفرمی برای نمایش سریال تبدیل کنند و مدت زمان ویدئوها زیر یک ساعت و ترجیحاً تا ۱۰ دقیقه خواهد بود. ولی با همه این‌ها خود سیستروم و دوستانش هم می‌دانند که در نهایت مدل استفاده از ویژگی‌های یک پلتفرم را خود کاربران مشخص خواهند کرد نه تیم سازنده آن.
 به گزارش تک‌کرانچ، مدیران این شبکه اجتماعی تمام هفته گذشته را مشغول مذاکره با تولیدکنندگان محتوای آنلاین بوده‌اند تا آنان را برای ساخت و انتشار ویدئوهای طولانی روی این پلتفرم جدید تشویق کنند. به نظر می‌رسد که اینستاگرام خیلی روی استودیوهای تلویزیونی یا ناشران قدیمی و کارکشته حساب باز نکرده است. بلکه در عوض چشم امید خود را به سلبریتی‌هایی دوخته که از طریق موبایل به شهرت رسیده‌اند. در واقع اینستاگرام انتظار دارد که این افراد با تکیه بر ذوق و سلیقه خود و مخاطبین پرشماری که دارند، استانداردهای IGTV را رقم بزنند.

گسترش عرصه رقابت
ظاهراً ویدئوهایی قرار نیست که با نت‌فلیکس یا شبکه HBO رقابت کنند، بلکه رقیب اصلی یوتیوب خواهد بود. همچنین به گفته تک کرانچ سازندگان محتوا می‌توانند در ویدئوهای IGTV به منابع و وبسایت‌های دیگر هم لینک بدهند و از آن به عنوان ابزاری تبلیغاتی استفاده کنند.
با این ویژگی هر منبع تولید محتوای ویدئویی از کمپانی‌های بزرگ فیلم و سریال و برنامه‌سازی گرفته تا تیم‌های تولید محتوای نیمه‌حرفه‌ای و آماتور و حتی سرویس‌های استریم می‌توانند به بستری با ظرفیت یک میلیارد کاربر برای توزیع محتوای بلند خود، دسترسی داشته باشند و ویدئو کلیپ و برنامه‌های اختصاصی شبکه‌های معتبر هم می‌توانند در قالب برنامه‌هایی با مدت زمان کوتاه در اینستاگرام قرار بگیرند.
گفته می‌شود پلتفرم IGTV به قصد رقابت مستقیم با سرویس محبوب یوتیوب عرضه شده است. اما اینستاگرام گفته که فعلاً در این بخش تبلیغی به نمایش درنمی‌آید. اما در آینده نزدیک می‌توانیم انتظار پخش تبلیغات را در این پلتفرم داشته باشیم. از طرفی این قابلیت می‌تواند اینستاگرام را به رقیبی برای شبکه‌های تلویزیونی بدل کند.

شبکه اجتماعی همه‌کاره
شبکه‌های اجتماعی این روزها یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی انسان‌ها را در اختیار خود قرار داده‌اند. به طوری که هر فرد علاوه بر زندگی حقیقی خود، یکی زندگی دوم (Second Life) نیز در این فضای ویرچوآل برای خود دارد. روزی تلویزیون به عنوان اصلی‌ترین رسانه در زندگی مردم، انسان‌ها را به خود خیره می‌کرد اما امروز شبکه‌های اجتماعی این میدان را از تلویزیون ربوده‌اند. با اضافه شدن قابلیت IGTV نیز این تحول تسریع پیدا خواهد کرد.

هر انسان یک رسانه؛ پایان انحصار رسانه‌ای
امروزه هر پیج یا کانال در شبکه‌های اجتماعی به منزله یک تریبون و یک رسانه شخصی است. رسانه‌ای شخصی که هر روز بر قابلیت‌ها و امکانات آن افزوده می‌شود. این یعنی دوران انحصار رسانه‌ای سر آمده و دیگر این امکان فقط برای گروهی محدود فراهم نیست. بلکه هر  انسان می‌تواند دارای یک رسانه باشد. این تحول چند پیامد خواهد داشت.
نکته نخست این است که این تحول موجب مدیریت مردم بر دنیای رسانه‌ها خواهد شد. هر رسانه‌ای که خود را با مردم هماهنگ نکند می‌تواند توسط خود مردم کنار زده شود.
اگرچه نظارت نیز در این میان برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها و داغ نشدن بازار شایعات ضروری خواهد بود. اما کلیت این تحول، تحولی است به سوی عدم انحصار رسانه‌ای و مدیریت خود مردم بر امکان و قدرتی به نام رسانه.

* صبح نو

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.