یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲

تالار وحدت و تخطی‌ها از اساسنامه بنیاد رودکی

بنیاد فرهنگی هنری رودکی

سینماپرس: بنیاد رودکی در حالی از برگزاری همایش‌ها در تالار وحدت سخن گفته است که اساسنامه این نهاد اجازه برگزاری هر گونه همایشی در تالار وحدت را نمی‌دهد. همایش‌ها باید جنبه هنری داشته و زیرمجموعه سازمان‌های مرتبط با وزارتخانه‌ها باشد.

به گزارش سینماپرس، روز گذشته گزارشی مبنی بر اجرای برنامه قرعه‌کشی یکی از برندهای لوازم آرایشی در تالار وحدت منتشر شد که با واکنش تند بیشتر رسانه‌های کشور مواجه شد. در پی همین خبر مسئولان بنیاد رودکی به عنوان متولی تالار وحدت اقدام به انتشار نامه‌ای، عذرخواهی کردند. البته این نامه یا جوابیه واجد بندهایی است که می‌توان آن را دربته آزمایش نهاد و درستی و صحت آن را بررسی کرد.

 برای مثال در بند دوم این نامه آمده است: «بنیاد رودکی به عنوان متولی تالار وحدت سالانه پذیرای ده‌ها همایش و رویداد ملی و بین‌اللملی است. »

اگرچه این بند به تنهایی صحیح است؛ اما باید درباره مصداق‌های این رویدادها به اساسنامه مصوب بنیاد رجوع کرد که در سایت بنیاد رودکی قرار دارد. طبق این اساسنامه، در بخش وظایف، تنها دو مورد درباره برگزاری همایش‌ها چنین است:

«برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های هنری و ادبی و شرکت در جشنواره‌ها و گردهمایی‌های هنری و ادبی داخلی و خارجی» و «برگزاری همایش ها، نمایشگاه‌ها، بزرگداشت‌ها و مناسبت‌های فرهنگی و هنری با مشارکت وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات ذیربط»

با کمی دقت می‌توان دریافت که برگزاری همایش‌ها باید در راستای مسائل فرهنگی باشد که در دو زمینه ادبیات و هنر تعریف شده است. بی‌گمان تبلیغ یک برند لوازم آرایشی نه تنها در ایران، که در «ممالک مترقی» نیز کار فرهنگی به حساب نمی‌آید. همچنین برنامه روز جمعه هیچ ارتباطی با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های متبوعشان نداشته است.

در ادامه این نامه آمده است که علت برگزاری این برنامه کنسل شدن یک برنامه موسیقی بوده است؛ اما به نظر می‌رسد این برنامه پیش از این طراحی شده است. در برنامه ماهیانه بنیاد رودکی برگزاری این مراسم در سایت بنیاد درج شده است.

همچنین موضوع جام جهانی و ریزش مخاطب دامن‌گیر بسیاری از فضاهای فرهنگی کشور شده است؛ اما بسترهای فرهنگی غیر از تالار وحدت خود را درگیر رفتارهای مشابه نکرده‌اند و در نهایت جایگزین آثار، برنامه‌های هنری با شرایط آسان‌تر بوده است.

در ادامه این نامه آمده است «از دیرباز در اختیار فعالان بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی در جهت برگزاری همایش‌ها قرار می‌گیرد. » این دقیقاً جایی است که با رجوع به تاریخ می‌توان دریافت، همواره مورد مناقشه هنرمندان و متولیان بنیاد رودکی بوده است. مواردی چون رونمایی خودرویی رنو یا  همایش صنعت چاپ به عنوان فجایع دست و دلبازی بنیاد رودکی در ارائه برنامه‌های غیرفرهنگی بوده است که بی‌گمان به سازه تالار وحدت آسیب‌های جدی وارد کرده است.

باید یادآور شد بنیاد رودکی به عنوان یک سازمان نیمه‌خصوصی و متولی نگهداری سرمایه فرهنگی کشور مأموریت‌ها و وظایف کامل مشخصی دارد که در اساسنامه آن درج شده است. این اساسنامه توسط بدنه دولتی قدرتمندی به تصویب رسیده است و از قبل همان هیئت بودجه‌ای از سرمایه ملی این کشور دریافت می‌کند. در تمامی بندهای این اساسنامه عناوینی چون فرهنگ و ادب و هنر آمده است و خبری از بنگاه‌های اقتصادی نیست.

با کمی تحقیق در بازارهای اجاره سالن‌های چندمنظوره در فضای لاکچری می‌توان دریافت که تالار وحدت ارزان‌ترین سالن لاکچری برای بنگاه‌های اقتصادی است. هزینه سالنی مشابه در هتل اسپیناس پلاس که میزبان‌ برنامه‌های مشابه است برابر با ۳۰ میلیون تومان است. البته تالار وحدت رقم دریافتی خود از برند تجاری مورد مناقشه را در گفتگو با روزنامه اعتماد اعلام نکرده است.

در نهایت بهتر است مسئولان بنیاد رودکی اندکی بر اساسنامه این نهاد متمرکز شده و بار دیگر آن را مطالعه کنند تا دریابند چند درصد از بندهای آن در یک سال گذشته رعایت کرده‌اند.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.