یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۵

«نصف نصف» درمورد جنگ سوریه است/ فداکاری مرزداران ایرانی در «ماجرای یک برجک»

فیلم کوتاه داستانی «نصف نصف»

خبرگزاری فارس: محسن اردستانی رستمی که بیشتر با مستندهای بحران و مدافعان حرم شناخته می‌شود، از ساخت اولین فیلم داستانی خود درباره جنگ سوریه و همچنین مستندی درباره مرزداران کشور خبر داد.

محسن اردستانی رستمی، از مستندسازان جوان کشور که بیشتر با کارهایش درباره سوریه و مقاومت شناخته می‌شود درباره ساخت اولین فیلم داستانی حرفه‌ای خود با عنوان «نصف نصف» اظهار داشت: ماجرای این فیلم کوتاه داستانی درمورد جنگ سوریه است و حال و هوای رزمنده‌ای را روایت می‌کند که در جریان یک عقب نشینی از میدان جنگ، گیر افتاده است.

وی با بیان اینکه تهیه‌کننده این فیلم ۲ دقیقه‌ای، شبکه اینترنتی «نصر تی وی» بوده و ساخت آن اخیراً به پایان رسیده است، بیان کرد: فعلاً قصد ندارم فیلم کوتاه داستانی «نصف نصف» را جایی نشان بدهم، بلکه به دنبال نمایش آن برای اساتید هستم تا نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنم و سعی می‌کنم از آن پله‌هایی بسازم تا در آینده اثر بهتری را تولید کنم.

اردستانی عنوان کرد: فیلم کوتاه داستانی «نصف نصف» فقط یک صفحه فیلمنامه دارد؛ اما برای نگارش همان یک صفحه هم با ۴۰ نفر مشورت انجام داده‌ام.

وی با اشاره به تهیه استوری برد برای ساخت بهتر این اثر، اظهار کرد: تولید این فیلم کوتاه به لحاظ ساخت، بسیار سخت بود، زیرا کار کلا POV بود و باید تصویربردار ما برای برداشت بخشی از فیلم خود را با یک دوربین RED به پایین پرت می‌کرد و تمهیدات اینکه او چگونه این کار را انجام بدهد بسیار دشوار بود.

اردستانی در بخشی دیگر از سخنانش خاطرنشان کرد: نخستین فیلمی که به صورت آماتور ساختم، فیلم کوتاه داستانی «روزی روزگاری در رفح» بود که با این فیلم در بیست‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت کردم و جایزه لوح تقدیر بخش بین الملل را بدست آوردم. بعد از آن هم وارد فضای مستندسازی بحران و مدافعان حرم شدم. اما همچنان علاقه‌مند بودم فیلم داستانی هم تولید کنم، برای همین در مدت چندماه، ایده‌های خود را به روی کاغذ آوردم.

فداکاری مرزداران ایرانی در «ماجرای یک برجک»

اردستانی در بخش دیگری از سخنانش درباره مستند جدیدش با عنوان «ماجرای یک برجک» گفت: این مستند، در حال حاضر در مرحله تدوین قرار دارد پیرامون واقعه حمله گروهک تروریستی جیش العدل به یکی از برجک‌های مرزبانی ایران در مرز ایران و پاکستان ساخته شده است.

وی با بیان اینکه نام اولیه این مستند «ما چهار نفر بودیم» بود؛ اما به دلایلی نام آن را به «ماجرای یک برجک» تغییر دادیم، توضیح داد: ماجرا به این صورت بود که گروهک تروریستی جیش العدل با ۲۰ نفر از نیروهای خود در تاریخ ۲۸ فروردین ماه سال جاری به یکی از برجک‌های مرزی ایران در مرز ایران و پاکستان که تعداد اندکی از نیروهای مرزبانی ما در آن حضور داشتند حمله می‌کنند که در جریان آن تعدادی از نیروهای ما شهید و زخمی می‌شوند. در این میان یک سرباز متولد سال ۱۳۷۵ در حدود دو ساعت در برابر حمله گروه تکفیری جیش العدل مقاومت می‌کند.

وی اضافه کرد: این سرباز جوان ۲۲ ساله در خاطرات خود چنین نقل می‌کند، برای اینکه نیروهای گروه جیش العدل متوجه نشوند که او در این برجک تنها است گاهی با دوشکا از یک سمت تیراندازی می‌کرده و گاهی هم با تفنگ انفرادی خود از سوی دیگر شلیک می‌کرده است.

این مستندساز یادآور شد: کل این ماجرا دو ساعت طول کشید تا اینکه نیروهای کمکی ایرانی به برجک می‌رسند البته گروهک تروریستی جیش العدل برای نیروهای کمکی ایران تله گذاشته بودند تا آنها را متوقف کنند.

اردستانی عنوان کرد: این کار را سید هاشم موسوی که تهیه‌کننده مستندهای خوبی چون «بدون مرز عشق» و «با صبر زندگی» بودند به من پیشنهاد کرد که به صورت مستند بازسازی تولید کنم؛ اما من تا آن روز به این صورت فیلمی را نساخته بودم و این موضوع یکی از سختی‌هایی ساخت این مستند بود.

این مستندساز تصریح کرد: در کنار تجربه اولم در ساخت مستند بازسازی، تصویربرداری در شب هم مشکل دیگرمان بود. برای اینکه فضای شب را شبیه سازی کنیم مجبور بودیم محیط بسته‌ای را به نحوی نورپردازی کنیم که مثل شب شود. برای ساخت مستند «ماجرای یک برجک» کلا دو شبانه روز فرصت داشتیم.

وی با بیان اینکه از این دست وقایع به صورت فراوان در مرزهای کشور رخ می‌دهد؛ اما متأسفانه انعکاس بسیار کمی پیدا می‌کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه انعکاس این واقعه به صورت ساخت یک مستند بسیار مهم بود نیروی انتظامی همکاری و حمایت خوبی از ما انجام داد.

اردستانی رستمی با بیان اینکه مستند «ماجرای یک برجک» تا دو ماه آینده آماده نمایش می‌شود، عنوان کرد: برای نمایش این مستند شبکه‌های مستند و افق را درنظر گرفته‌ایم منتها باید ببینیم شرایط به چه صورتی پیش می‌رود و مشکلی در مسیر نمایش آن پیش می‌آید یا خیر.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.