سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸

لزوم اصلاح فرآیندهای آموزشی در سینما/۷

توکلی: در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی همه کشور دچار بحران شد و بحران در سینما هم یکی از دستاوردهای ایشان است

هوشنگ توکلی

سینماپرس: هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون درباره لزوم اصلاح فرآیندهای آموزشی در سینما گفت: متأسفانه ما مرتباً شاهد آن هستیم که کسب و کارهای متعدد از بین می روند و بی کاری و کم کاری و بدکاری در همه حوزه ها و زمینه ها کاملاً مشهود است و هیچ نظارت و دقتی هم بر عملکرد هیچ دستگاه و نهادی صورت نمی گیرد!

کارگردان سریال تلویزیونی «مدرس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: آموزشگاه های سینمایی هیچ گاه نقش مهمی ایفا نکرده اند؛ این آموزشگاه ها مانند بسیاری دیگر از آموزشگاه ها از جمله آموزشگاه های آشپزی، شیرینی پزی، خیاطی و... بیشتر جنبه تفننی دارند و به هیچ عنوان خروجی مثبت و پرباری نداشته اند و تنها هدف از تأسیس شان کسب درآمدهای کلان بوده است.

وی ادامه داد: نهایت اتفاقی که در این آموزشگاه می افتد این است که هنرجویان شان را با امور اولیه سینما و تاریخ سینما آشنا می کنند و بعد از گذشت یک دور با اعطای یک مدرک آن ها را برای همیشه به حال خود رها می کنند؛ در واقع با تحویل یک مدرک به یک هنرجو کاری می کنند که وی به عنوان یک مدعی وارد جامعه شود و خود را متخصص سینما فرض کند در صورتی که کمترین سواد و دانشی در مورد سینما ندارد.

توکلی خاطرنشان کرد: این اتفاق فقط مربوط به آموزشگاه های آزاد سینمایی نمی شود چرا که متأسفانه فارغ التحصیلان دانشگاه ها کار ندارند، دانش ندارند و نمی توانند در سینما فعالیت داشته باشند. بسیاری از نهادهای دانشگاهی به خصوص دانشگاه های آزاد و علمی کاربردی پول های سرسام آور از دانشجویان می گیرند و بعد از اعطای یک مدرک سطح توقع آن ها را از زندگی بالا می برند و بعد به حال خود رهایشان می کنند! این نهایت اتفاقی است که در دانشگاه ها و آموزشگاه های سینمایی به چشم می خورد.

بازیگر فیلم سینمایی «زادبوم» متذکر شد: امروزه متأسفانه این رشته و حوزه هم یک شغل کاذب محسوب می شود! متأسفانه به دلیل نبود سیاست گذاری مناسب در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور ما شاهد انبوهی از مشاغل کاذب هستیم که این هم یکی از همان ها است! متأسفانه در این دانشگاه ها و آموزشگاه ها هیچ چیز و هیچ کس درست در جای خود قرار ندارند؛ در واقع نه استادان استاد هستند و نه دانشجویان دانشجو!

این سینماگر پیشکسوت تأکید کرد: باندبازی و لابی گری در آموزشگاه های سینمایی به حد اعلای خود رسیده، افراد باتجربه، کاربلد و پیشکسوت که مدت ها است بیکار و خانه نشین شده اند و می توانند به عنوان استاد در این آموزشگاه ها حضور داشته باشند به کار گرفته نمی شوند برخی افراد کم تجربه و بدون سواد و دانش و مهارت برای سوادآموزی سینمایی به هنرجویان به عنوان استاد در این آموزشگاه ها کار می کنند که عموماً سلبریتی ها جزو آن ها هستند و در نهایت هم باعث می شوند تا هنرجو هیچ چیز از سینما یاد نگیرد!

وی در پایان این گفتگو افزود: امیدوارم مافیایی که اداره و نظارت آموزشگاه های سینمایی را در دست خود گرفته به واسطه توجه مدیران فرهنگی برای همیشه شرش از سر سینمای کشور کنده شود و از سوی دیگر ما بتوانیم محیط های سالم را به عنوان آموزشگاه های سینمایی تأسیس کنیم که به جای آنکه به فکر درآمدزایی و مال اندوزی باشند کمی هم دانش و سواد و مهارت به هنرجویان سینما آموزش دهند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.