دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴

بازدید معاون هنری ارشاد از تمرین ارکستر سازهای ملی

بازدید معاون هنری ارشاد از تمرین ارکستر فخرالدینی

سینماپرس: گروه ارکستر سازهای ملی جهت اجرای برنامه در مراسم بیستمین سالگرد پایتختی شهر آستانه به کشور قزاقستان دعوت شده است، در همین راستا معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تمرین این گروه بازدید به عمل آورد.

 به گزارش سینماپرس، ارکستر سازهای ملی با نظارت فرهاد فخرالدینی، رهبری علی اکبر قربانی و خوانندگی وحید تاج تیرماه جاری در قزاقستان برنامه اجرا می‌کند.

در پی سفر وزیر فرهنگ و ورزش قزاقستان به ایران در تابستان ۹۶ و امضای تفاهمنامه همکاری فرهنگی هنری بین ایران و قزاقستان، همچنین سفر رهبران ارکستر دو کشور برای بررسی زمینه‌های همکاری، از ارکستر سازهای سازهای ملی برای اجرا در شهر آستانه و در قالب فستیوال «سرپر» دعوت شد.

در این فستیوال هفت ارکستر از آکادمی‌ فیلارمونی آستانه و همچنین ارکسترهای ملی چندین کشور از جمله کره، داغستان، مقدونیه و قرقیزستان برای اجرای برنامه دعوت شده‌اند.

 با توجه به دعوت رسمی‌کشور قزاقستان، ارکستر سازهای ملی متشکل از سازهای ایرانی با نظارت فرهاد فخرالدینی، رهبری علی‌اکبر قربانی و خوانندگی وحید تاج در این فستیوال برنامه اجرا می‌کند.

سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در بازدید از تمرین این ارکستر، قطعات اجرایی ارکستر را شنیدنی خواند و در این باره گفت: آنچه که افتخار داشتم در تمرین گروه ارکستر سازهای ملی بشنوم قطعه «ابن سینا» بود که در سال‌های دور به عنوان موسیقی متن سریال «ابن سینا» به کارگردانی کیهان رهگذر، توسط استاد فرهاد فخرالدینی ساخته شده بود.

وی افزود: تبحر، استادی و شناخت عمیق استاد فخرالدینی از فرهنگ و تاریخ ایران، امتیاز ویژه‌ای در آهنگسازی‌های فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی به وجود آورده است؛ کما اینکه در همین نغمه نیز انسان می‌تواند خصلت‌های فرهنگی و ویژگی‌های آل سامان را در آن سریال به یادآورد.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌تصریح کرد: این قطعه که زیر نظر و اشراف استاد فخرالدینی و توسط یکی از نامدارترین شاگردان ایشان، علی اکبر قربانی تنظیم شده بسیار شنیدنی است. تسلط استاد و دلسوزی جناب قربانی سبب شده مجموعه قطعاتی که انتخاب شده‌اند، بتوانند نماینده مناسبی برای موسیقی ایرانی در قزاقستان باشند.

وی درباره سطح گروه ارکستر سازهای ملی گفت: هنر، زبانی است که به درستی می‌تواند فرهنگ ما را معرفی کند و فکر می‌کنم از چنین گروهی و صد البته موسیقی شریف ایران چنین استطاعتی برآمدنی است.

ارکستر سازهای ملی ۱۲ تا ۱۵ تیرماه جاری به قزاقستان سفر می‌کند و دو اجرا به دعوت آکادمی‌ فیلارمونیای آستانه خواهد داشت. نخستین بار است ارکستری که تمام ترکیب آن را سازهای ملی تشکیل می‌دهند در خارج از ایران روی صحنه می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.