سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵

اولویت "مکث" دغدغه های نوجوانان است / "جیوگی"، "حلقه رندان" و "هنربین" به زودی روی آنتن

احسان کاوه

سینماپرس: یکی از کارهای مهم "مکث" در فصل جدید، ایجاد ارتباط میان رسانه‌های نوین و تلویزیون است که علاوه بر ارائه راهکار مناسب برای دغدغه‌ نوجوانان، یک نوع رئالیتی‌شوی چالش‌برانگیزی از شبکه دو روی آنتن می‌رود که به شبهه‌های مجازی پاسخ می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، یکی از کمترین پرداخت‌های برنامه‌سازان تلویزیونی به گونه رئالیتی‌شو یا همان واقع‌نمایی تصویری است که این نوع قاب را در مستند "فرمانده" که چندی پیش به پایان رسید، دیدم و چقدر بیننده حتی در کنداکتور نامناسب هم این برنامه را دنبال می‌کرد. احسان کاوه مدیر مرکز تلویزیون و انیمیشن حوزه هنری درباره تولید فصل جدید برنامه رئالیتی‌شو یا واقع‌نمای "مکث"، ‌ گفت: می‌دانید که دغدغه‌ما از روز اول برای تولید چنین برنامه‌ای، توجه به مخاطب نوجوان بوده است. چراکه این قشر تأثیرگذار بسیار حرف‌های شنیدنی و گفتنی دارند و دغدغه‌ها و پرسش‌های فراوانی به ذهن‌شان متبادر می‌شود که نیاز داشت ما در میدانی این نقاط را به چالش بکشانیم.

وی با بیان اینکه "مکث" رسالت افزایش روحیه پرسشگری و مطالبه‌گری را کماکان دنبال می‌کند، تصریح کرد: برنامه واقع‌نمای "مکث" را در فصل جدید با همان رسالت تقویت روحیه پرسشگری و مطالبه‌گری نوجوانان ادامه می‌دهیم تا مسئولین ما از اوضاع و احوال دغدغه‌های این قشر با خبر شوند. چرا که ما معتقدیم گفتگو و تعامل فضا را شفاف‌تر می‌کند و جلوی شایعات و دروغ‌پردازی‌ها را می‌گیرد. تا مخاطب ما بداند تلویزیون به دنبال ایجاد فضایی برای پیدا کردن پاسخ ابهامات و سوالات و شفاف‌سازی هر شبهه و شائبه‌ای است.

کاوه اعتقاد دارد امروز رسانه‌های نوین با اجرای غلط توسط برخی از فعالان مجازی جامعه را به تشنج هدایت می‌کند، افزود: امروز رسانه‌های نوین که هر فردی یک رسانه است و ارائه اطلاعات ناقص در برخی اوقات باعث شده تا فضای عمومی جامعه را به تشنج بکشانند. پای این دغدغه‌ها و رفتار غلط برخی از فعالان مجازی به برنامه "مکث" باز شده و ما در "مکث" به همه این ابهامات و معضلات و مشکلات پاسخ‌های مبسوط و شفاف می‌دهیم. تا بزرگترها و خانواده‌ها هم بدانند در جامعه بایستی با این قشر چگونه رفتاری داشته باشند. یکی از کارهای مهم مکث ایجاد ارتباط میان رسانه‌های نوین و تلویزیون است. به عبارتی ما برنامه تلویزیونی خودمان را در پیام رسان‌ها نیز منتشر می‌کنیم تا بتواند از مخاطب حداکثری خودش بهره‌مند شود. در فصل دوم رویکردهای پرسشگری و مطالبه‌گری را تقویت می‌کنیم و می‌دانیم که چنین رویکردهایی برای فراگیری نیازمند توسعه بیشتری است.

وی در ادامه اضافه کرد: این رئالیتی‌شو گونه‌ای از برنامه‌سازی واقع‌نماست که یک فضای روایی مناسب را روبروی مخاطب قرار می‌دهد تا با ایجاد کشش و روان‌بودن محتوا، مهمترین چالشی باشد که مخاطب پیگیرانه دنبال می‌کند. فصل دوم فضای دراماتیک حاکم بر برنامه را تقویت می‌کند و کیفیت برنامه را بالا می‌برد. کم کم به عبارتی به دغدغه‌هایی پاسخ می‌دهیم که در فضای مجازی به عنوان شبهه مطرح می‌شود. این برنامه را علی سلیمانی اجرا می‌کند اما در مورد پخش و تولید بایستی منتظر اسپانسر باشیم؛ با رفع موانع، "مکث" به زودی ضبط و در اواخر تابستان به روی آنتن می‌رود. تمایل‌مان بر کنداکتور شبانگاهی است که ان‌شاالله با مساعدت مدیران شبکه دو سیما، بهترین ساعت پخش را به این برنامه برای بهتر دیده شدن اختصاص دهند.

مدیر تلویزیون حوزه هنری با اشاره به تولید و پخش"هنربین" و "حلقه رندان"، تأکید کرد: "هنربین" احتمالاً از دو هفته دیگر به روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود؛ یک مجله خبری است که اخبار هنری را به سمع و نظر مخاطب می‌رساند. هنوز کنداکتور آن مشخص نشده و تمایل داریم در عصرگاهی این برنامه را پخش کنند. در "حلقه رندان" یک برنامه ترکیبی در ژانر کمدی است که از طنزپردازان فعال حوزه ادبیات جلوی دوربین این برنامه خواهند رفت.

کاوه از مراحل پایانی فنی انیمیشن سینمایی "لوپتو" گفت که قرار است به زودی اکران شود؛ او اشاره کرد: مرکز تلویزیون و انیمیشن سوره در جهت توجه به جوانان مستعد انیمیشن در شهرستان‌ها با موسسه فرهنگی هنری فراسوی ابعاد در کرمان به مشارکت پرداخته تا  انیمیشن «لوپتو» را تولید کند. این انیمیشن که از مرداد ۹۵ پروسه تولید آن آغاز شده به ماجراهای یک آسایشگاه می‌پردازد که با آموختن ساخت اسباب‌بازی بیمارانش را درمان می‌کند. این آسایشگاه در کشمکشی تعطیل می‌شود و فرشته‌ای که به آدم‌های ناامید، امید می‌بخشد، تصمیم می‌گیرد که به صاحب افسرده آسایشگاه کمک کند. امیدواریم در اواخر تابستان مباحث فنی این انیمیشن به پایان برسد و به زودی اکران می‌شود.

وی در پایان به فصل سوم «جیوگی» اشاره کرد و افزود: فصل سوم مستند ترکیبی «جیوگی» به زودی آغاز می‌شود. برنامه «جیوگی» ترویج اراده‌های خلاق، تحلیل رویدادهای فرهنگی و اجتماعی، ارتباط بیشتر با مخاطب و فراگیرتر شدن پیام‌های برنامه را در دستور کار دارد. آیتم‌های این برنامه شامل «جیوگی باز» گفت‌وگوی تعاملی با مهمان برنامه، «سبک جیوگی» بررسی محور برنامه در یکی از مصداق‌های سبک زندگی، «میدان جیوگی»؛ مشارکت فعال حضار در روند برنامه، «جیوگی گپ»؛ گفت‌وگوی انتقادی با مهمان برنامه و «جمع جیوگی» جمع‌بندی محتوای برنامه تقدیم مخاطبان خواهد شد. این برنامه بیشتر نقد فرهنگی را مورد توجه قرار داده و موضوعات آن برگرفته از اتفاقات سال جاری (با تمرکز بر حوزه های فرهنگی و اجتماعی) خواهد بود.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.